VKB: JS - 01 - 2019: Instellen 30 kilometer per uur zone in de Professor Piersonstraat te Waalwijk.

Logo Waalwijk

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

 

 

gelet op artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994;

 

gelet op het Mandaatregister gemeente Waalwijk 2019, behorende bij het Mandaatbesluit gemeente Waalwijk 2019, waarbij het college de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten heeft gemandateerd aan de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte;

 

gelet op de Wegenverkeerswet, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990; de Algemene wet bestuursrecht en het Mobiliteitsplan 2015;

 

OVERWEGENDE:

 

dat de Professor Piersonstraat een 50 kilometer per uur weg is, gelegen in de kern Waalwijk;

 

dat de Professor Piersonstraat in beheer en eigendom is van de gemeente Waalwijk en dat de gemeente Waalwijk derhalve bevoegd is tot het nemen van dit verkeersbesluit;

 

dat de Professor Piersonstraat in het Mobiliteitsplan 2015 van de gemeente Waalwijk is bestemd als erftoegangsweg;

 

dat erftoegangswegen zijn bedoeld voor het ontsluiten van aanliggende woningen, bedrijven en andere functies. Dit betekent dat alle groepen verkeersdeelnemers van de weg gebruik moeten kunnen maken. De snelheid van het gemotoriseerde verkeer moet laag zijn, zodat manoeuvres zoals draaien, keren, in- en uitstappen in combinatie met fietsers en overstekende voetgangers zo veilig mogelijk worden uitgevoerd;

 

dat in het kader van het verkeersveiligheidsprincipe Duurzaam Veilig weggebruikers uit de inrichting van de weg moeten kunnen opmaken wat voor verkeersgedrag van hen wordt verlangd;

  •  

dat de Professor Piersonstraat is ingericht om verkeer met een snelheid van maximaal 30 kilometer per uur af te wikkelen;

  •  

dat derhalve de toegestane maximumsnelheid in deze straat niet in overeenstemming is met de inrichting en daardoor niet aansluit bij Duurzaam Veilig en de doelstellingen van het Mobiliteitsplan 2015;

  •  

dat het gewenst is dat de toegestane snelheid voor het gemotoriseerd verkeer wordt vastgesteld op maximaal 30 kilometer per uur zodat deze beter aansluit bij de inrichting van deze straat;

  •  

dat ter beperking van het aantal verkeersborden bovenstaande maatregel zonaal, als bedoeld in artikel 9 van het BABW, wordt toegepast;

  •  

dat de zonale toepassing van de maatregel aansluit bij de aanwezige 30 km per uur zone op het Laageinde;

 

dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW, overleg met de chef van het politieteam Waalwijk heeft plaatsgevonden waarbij deze heeft aangegeven in te kunnen stemmen met de maatregel;

  •  

 

BESLUIT:

 

Overeenkomstig het aan dit besluit gehechte kaartfragment de maximumsnelheid in de Professor Piersonstraat vast te stellen op 30-km per uur, door plaatsing van de verkeersborden A01-30zb (“begin zone maximumsnelheid 30”) en A02-30ze (“einde zone maximumsnelheid 30”) in de Professor Piersonstraat, ter hoogte van de aansluiting met de Groen van Prinstererstraat. Tevens worden de verkeersborden A01-30zb en A02-30ze ter hoogte van de aansluiting van de Professor Piersonstraat met Laageinde verwijderd.

 

 

Waalwijk, 9 september 2019,

 

 

De in dit besluit genoemde borden staan vermeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.

 

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

namens deze,

de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte;

M.P.J. Weterings.

Bezwaar en voorlopige voorziening

 

Is dit besluit onduidelijk of heeft u er vragen over? Neem dan eerst contact met ons op. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. Houdt u ons kenmerk bij de hand. Komen we er niet uit, dan kunt u alsnog bezwaar maken.

 

Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken, gerekend vanaf de eerste dag na de officiële bekendmaking, bij ons een bezwaarschrift indienen. Meer hierover leest u op www.waalwijk.nl/bezwaar.

 

Naar boven