VKB: JS -02 -2019- Verkeersmaatregelen Spoorbaanweg - Koesteeg – Meidoornweg in Waalwijk

Logo Waalwijk

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

 

 

 

gelet op artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994;

 

gelet op het Mandaatregister gemeente Waalwijk 2019, behorende bij het Mandaatbesluit gemeente Waalwijk 2019, waarbij het college de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten heeft gemandateerd aan de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte;

 

gelet op de Wegenverkeerswet, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990; de Algemene wet bestuursrecht en het Mobiliteitsplan 2015;

 

OVERWEGENDE:

dat de Spoorbaanweg, Koesteeg en Meidoornweg 80 km/u wegen zijn, gelegen in Waalwijk;

 

dat de wegen in eigendom en beheer zijn van de gemeente Waalwijk en dat de gemeente Waalwijk derhalve bevoegd is tot het nemen van dit verkeersbesluit;

 

dat de Spoorbaanweg, Koesteeg en Meidoornweg binnen de gemeente Waalwijk in het Mobiliteitsplan 2015 zijn bestemd als wegen in het buitengebied;

 

dat deze wegen zijn aangewezen als erftoegangswegen en zijn bedoeld voor het toegankelijk maken van erven en het bereiken van percelen in het buitengebied van Sprang Capelle;

 

dat in het kader van het verkeersveiligheidsprincipe Duurzaam Veilig weggebruikers uit de inrichting van de weg moeten kunnen opmaken welke verkeersgedrag van hen wordt verlangd;

  •  

dat het buitengebied Hooge Vaart, omgeving Winterdijk en Hogevaart, is ingericht om verkeer met een snelheid van maximaal 60-km per uur af te wikkelen;

  •  

dat derhalve de toegestane maximumsnelheid op Spoorbaanweg, Koesteeg en Meidoornweg niet in overeenstemming is met de inrichting en daardoor niet aansluit bij Duurzaam Veilig en de doelstellingen van het Mobiliteitsplan 2015;

  •  

dat het gewenst is dat de toegestane snelheid voor het gemotoriseerd verkeer wordt vastgesteld op maximaal 60 kilometer per uur zodat de toegestane rijsnelheid beter aansluit bij de inrichting van deze wegen;

  •  

  • dat vanuit het oogpunt van Duurzaam Veilig het wenselijk is als de snelheid in het buitengebied uniform is;

  •  

dat ter beperking van het aantal verkeersborden bovenstaande maatregel zonaal, als bedoeld in artikel 9 van het BABW, wordt toegepast;

  •  

dat de zonale toepassing van de maatregel aansluit bij de reeds aanwezige 60 km per uur zone op Winterdijk en Hogevaart;

  •  

dat de Meidoornweg nu wordt gebruikt als sluiproute voor gemotoriseerd verkeer tussen Sprang Capelle en Waalwijk;

  •  

dat de Meidoornweg alleen geschikt is voor de afwikkeling van de verkeersstroom van en naar aanliggende percelen;

  •  

dat een gesloten verklaring voor gemotoriseerde verkeer noodzakelijk is om de verkeersveiligheid op de Meidoornstraat te blijven waarborgen;

  •  

dat een gesloten verklaring voor het gemotoriseerde verkeer niet geldt voor bestemmingsverkeer van en naar aanliggende percelen.

  •  

dat de route voor gemotoriseerd verkeer tussen Sprang Capelle en Waalwijk via Koesteeg en Winterdijk leidt;

  •  

dat de wegen Koesteeg en Winterdijk zijn ingericht voor de afwikkeling van het gemotoriseerde verkeer met een maximum snelheid van 60 kilometer per uur;

  •  

dat de in dit verkeersbesluit genoemde wegen in beheer en onderhoud is bij de gemeente Waalwijk;

 

dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW, overleg met de chef van het politieteam Waalwijk heeft plaatsgevonden waarbij deze heeft aangegeven in te kunnen stemmen met de maatregel;

  •  

BESLUIT:

 

overeenkomstig het aan dit besluit gehechte kaartfragment

Het instellen van de maximumsnelheid in de Spoorbaanweg, Koesteeg en Meidoornweg op 60-km per uur, door plaatsing van de verkeersborden A01-60zb (“begin zone maximumsnelheid 60”) in de Spoorbaanweg, ter hoogte van de noordelijke bebouwde komgrenzen van Sprang Capelle. De zoneborden ter hoogte van de aansluiting van de Koesteeg en de Meidoorstraat aan de Winterdijk zijn daarmee niet langer noodzakelijk.

Het instellen van een geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer in de Meidoornweg, door plaatsing van verkeersbord C12 ter hoogte van de kruisingen met Winterdijk en Koesteeg. Dit bord wordt voorzien van een onderbord met de tekst “met uitzondering van aantoonbaar bestemmingsverkeer”.

 

Waalwijk, 9 september 2019,

 

 

 

De in dit besluit genoemde borden staan vermeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.

 

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

namens deze,

de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte;

M.P.J. Weterings.

Bezwaar en voorlopige voorziening

 

Is dit besluit onduidelijk of heeft u er vragen over? Neem dan eerst contact met ons op. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. Houdt u ons kenmerk bij de hand. Komen we er niet uit, dan kunt u alsnog bezwaar maken.

 

Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken, gerekend vanaf de eerste dag na de officiële bekendmaking, bij ons een bezwaarschrift indienen. Meer hierover leest u op www.waalwijk.nl/bezwaar.

Naar boven