Gemeente Oldenzaal - verkeersbesluit Spoorstraat in Oldenzaal

Logo Oldenzaal

reg.nr. 245-2019

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldenzaal;

Gelet op:

artikel 15, eerste en tweede lid en artikel 18, eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994).

artikel 2, lid 1, sub a en b van de WVW 1994 op basis waarvan verkeersbesluiten kunnen strekken tot in het belang van de veiligheid van het verkeer en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

artikel 8 van de Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).

het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, alsook het bepaalde in de Wegenverkeerswet, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en het Reglement verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990).

 

Overwegende:

dat op 8 januari 2019 een verzoek is ingediend voor het wijzigen van de rijrichting fietspad Spoorstraat gelegen op gedeelte perceel kadastraal bekend onder nummer ODZ00 D1690 tussen gedeelte Burgemeester Wallerstraat en kruispunt Prins Bernhardstraat in Oldenzaal en de daarbij behorende verkeerstekens en verkeersborden te plaatsen.

dat in de huidige situatie sprake is van aan weerszijden van de Spoorstraat solitaire fietspaden in één richting aanwezig zijn. De rijrichting van het noordelijke fietspad richting het noordwesten is, het zuidelijke fietspad richting het zuidoosten is.

dat vooral in de ochtendspits de scholieren tegen de richting in fietsen via het zuidelijke fietspad, richting het Twents Carmel College, om het drukke kruispunt ten noordwesten van het kruispunt te voorkomen.

dat men fietst via de Industriestraat naar de Lyceumstraat, om naar school te komen.

dat in de nabije toekomst onderhoud staat gepland voor de Katoenstraat en Industriestraat, waarbij het doodlopende pad aan de Industriestraat wordt meegenomen.

dat het huidige “olifantenpaadje” geen volledige fietsdoorgang is. Het plan is om een volledige doorsteek te realiseren waarbij doorgang voor overig gemotoriseerd verkeer niet mogelijk wordt.

dat in tegengestelde richting vanuit de Industriestraat het niet toegestaan is om het kruispunt te nemen richting de Prins Bernhardstraat. De rijrichting laat dit niet toe.

dat er verkeersmaatregelen moeten worden getroffen in het belang van de veiligheid van het verkeer en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

dat de huidige breedte van het fietspad varieert tussen de 2,35 m en 2,40 m. Richtlijnen uit het handboek fietsverkeer van CROW geven aan, een minimale breedte aan te houden van 2,85 m voor een tweerichtings fietspad. Daartoe is het nodig om het bestaande voetpad te versmallen. Het streven is om een veilig fietspad te creëren en de verschillende mogelijkheden worden onderzocht, die er zijn om de gewenste breedte voor het fietspad te maken.

dat wij op de hoogte zijn van de mogelijke gevolgen. De reden waarom dit plan is opgesteld, is om te voorkomen dat er extra verkeersdruk ontstaat door fietsers bij het kruispunt Lyceumstraat en Spoorstraat. Ook worden er onderzoeken gedaan, naar hoe fietsers attent gemaakt kunnen worden op de mogelijkheid dat vanuit twee rijrichtingen fietsverkeer mogelijk is.

dat het deel van de Industriestraat doodlopend blijft voor overig gemotoriseerd verkeer. Er ontstaat dan geen gevaar voor een sluiproute.

dat het college bevoegd is om een verkeersbesluit te nemen en daarbij enige mate van beoordelingsruimte heeft en dat in het besluit een duidelijke belangenafweging moet zijn gemaakt waarbij het algemeen belang wordt afgewogen tegen het individuele belang. Het besluit moet berusten op de juiste feiten en omstandigheden.

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

dat het verzekeren van de veiligheid op de weg in deze situatie heel belangrijk wordt geacht.

dat de borden volgens de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens Hoofdstuk II, Paragraaf 4 en CROW 96B geplaatst moeten worden.

dat het belangrijk is dat de borden, K8 worden geplaatst, zodat gebruikers van de wijziging verkeerssituatie worden geïnformeerd.

dat op basis van artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden over het tijdelijk afsluiten met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Deze heeft geen bezwaar tegen de voorgenomen verkeersmaatregelen en het daarbij behorende verkeersbesluit.

dat gelet op alle betrokken belangen en omstandigheden het verzekeren van de veiligheid van het verkeer en het beschermen van weggebruikers en passagiers in deze situatie belangrijker wordt geacht dan het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

 

 

 

 

 

BESLUIT

gelet op het vorenstaande en op artikel 2, lid 1, sub a en b van de WVW 1994 het zuidelijke fietspad onder de spoortunnel in twee richtingen te realiseren door de het aanbrengen van lijnen in het midden van het fietspad. Zo wordt de afslag naar de Industriestraat gerealiseerd.

Ook wordt het mogelijk gemaakt om vanuit de Industriestraat ook direct linksaf te slaan richting het verkeerslicht. Vanaf daar is de verplichte rijrichting naar de Prins Bernhardstraat. volgens de bij dit besluit behorende situatieschets:

daartoe moeten de volgende borden worden geplaatst volgens bijlage 1, hoofdstuk C van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RW 1990) en volgens de bij dit besluit behorende situatieschets:

  • Aanduiden fietsstrook. Rijrichting spoortunnel wordt gewijzigd door midden belijning.

  • Aanduiden fietsstrook. Rijrichting fietspad Spoorstraat ten noorden van de Industriestraat wordt gewijzigd.

  • Bord B6 (Voorrang verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg aan).

 

daartoe moeten de volgende borden worden geplaatst volgens bijlage 1, hoofdstuk C van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RW 1990) en volgens de bij dit besluit behorende situatieschets. Hiervoor is geen verkeersbesluit noodzakelijk:

Bord K8 (wegwijzer voor fietsers en bromfietsers). Wordt twee (2) keer geplaatst op perceel kadastraal bekend onder nummer ODZ00 F2319, met flespaal bij de rotonde en wordt een (1) keer geplaatst op perceel kadastraal bekend onder nummer ODZ00 D1690 aan de Spoorstraat ong., voor de afslag naar de Industriestraat.

Bord J24 (waarschuwing fietsers en bromfietsers). Voorzien van een onderbord met twee (2) horizontale, naar elkaar gerichte pijlen, wordt geplaatst op perceel kadastraal bekend onder nummer ODZ00 D1690 aan de Industriestraat ong.

 

Beroep en voorlopige voorziening

Tegen het verkeersbesluit kan beroep worden ingesteld door:

 

  • a.

    Belanghebbenden die zienswijzen hebben ingebracht tegen de ontwerpbeschikking.

  • b.

    Adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid advies uit te brengen over de ontwerpbeschikking.

  • c.

    Belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijzen te hebben ingebracht tegen de ontwerpbeschikking.

  • d.

    Belanghebbenden die willen opkomen tegen de wijzigingen die bij het nemen van het besluit ten opzichte van het ontwerp zijn aangebracht.

 

Het beroepschrift moet worden ingediend bij Rechtbank Overijssel, afdeling Bestuursrecht,

postbus 10067, 8000 GB Zwolle. Het verzoek om voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, afdeling Bestuursrecht, postbus 10067,

8000 GB Zwolle. Aan zowel het instellen van beroep als verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten (griffierecht) verbonden.

 

Een beroepschrift of een verzoek om voorlopige voorziening kunt ook u digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht . Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

 

INFORMATIE

Voor inlichtingen over de procedure kunt u contact opnemen met team Veiligheid, bereikbaar op telefoonnummer (0541) 58 81 11.

 

 

Oldenzaal, 10 september 2019

Met vriendelijke groet,

namens het college van burgemeester en wethouders

 

 

Marcel Rolfes

medewerker APV/Bijzondere wetten

 

bijlagen: situatieschets inclusief bebording

Naar boven