Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Weteringweg

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: Instellen 60 km/u op de Weteringweg tussen Weteringbrug en Burgerveen

Nummer: X.2019.11840

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

De Weteringweg, gelegen tussen Weteringbrug en Burgerveen is aan onderhoud toe. De weg wordt daarom gereconstrueerd zodat het minimaal weer 20 jaar mee kan. Op dit moment is de toegestane maximum snelheid 80 km/u en is het een zogenaamde gebiedsontsluitingsweg. Conform het gemeentelijk beleid blijft het een gebiedsontsluitingsweg en gezien het grote aantal voertuigen is dat ook noodzakelijk. Wel gaan we de maximum snelheid omlaag brengen naar 60 km/u omdat er lijnbussen over de Weteringweg rijden én halteren. Het opknappen van de bushaltes wordt tevens meegenomen in dit project. Ook rijden er regelmatig landbouwvoertuigen overheen en sluiten er een aantal particuliere percelen en (kleine) zijstraten direct aan op de Weteringweg. Ter ondersteuning aan het 60 km/u regime worden maatregelen genomen om de snelheid te remmen in de vorm van plateaus. De kleine zijstraten zijn wel voorzien van voorrangsborden en haaientanden, maar zijn niet duidelijk aangegeven op de Weteringweg. Om dit te verduidelijken worden borden B4 en B5 geplaatst.

De maatregelen hebben als doel de leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid op de Weteringweg te bevorderen. Groot bijkomend voordeel is dat de snelheidsverschillen tussen het reguliere verkeer en landbouwvoertuigen niet groot zijn.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

1. Het instellen van een maximum snelheid van 60 km/u op de Weteringweg in Haarlemmermeer, tussen de Lisserweg en de Venneperweg, door het plaatsen van borden A1 uit het RVV 1990 op de volgende locaties:

a. Op de Weteringweg, direct ten oosten van de Lisserweg;

b. Op de Weteringweg, direct ten westen en ten oosten van de zijstraat nabij huisnr. 139;

c. Op de Weteringweg, direct ten westen van de zijstraat nabij huisnr. 400;

d. Op de Weteringweg, direct ten westen en ten oosten van de Leimuiderweg (N207);

e. Op de Weteringweg, direct ten oosten van de Leimuiderdijk;

f. Op de Weteringweg, direct ten westen en ten oosten van de zijstraat nabij huisnr. 360;

g. Op de Weteringweg, direct ten westen en ten oosten van de zijstraat nabij huisnr. 17;

h. Op de Weteringweg, direct ten westen en ten oosten van de zijstraat nabij huisnr. 3;

i. Op de Weteringweg, direct ten westen van de Venneperweg;

2. Het verduidelijken van de aanwezigheid van zijstraten aan de Weteringweg door het plaatsen van borden B4 en B5 uit het RVV 1990 op de volgende locaties:

a. Op de Weteringweg, ter hoogte van de zijstraat nabij huisnr. 139;

b. Op de Weteringweg, ter hoogte van de zijstraat nabij huisnr. 400;

c. Op de Weteringweg, ter hoogte van de Leimuiderdijk;

d. Op de Weteringweg, ter hoogte van de zijstraat nabij huisnr. 360;

e. Op de Weteringweg, ter hoogte van de zijstraat nabij huisnr. 17;

f. Op de Weteringweg, ter hoogte van de zijstraat nabij huisnr. 3;

Voor de voorrangsregeling is al een besluit genomen, deze borden worden aanvullend op de al aanwezige bebording geplaatst.

Verder wordt de aanwezigheid van plateaus aangeduid door middel van het plaatsen van borden J38. Deze verkeersborden zijn niet verkeersbesluitplichtig.

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2019-055-005-A, 2019-055-005-B, en 2019-055-005-C.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de bereikbaarheid is gewaarborgd. Met name het oprijden vanaf percelen en de zijwegen op de Weteringweg wordt aanzienlijk veiliger en daarmee wordt tevens de leefbaarheid bevorderd.

Bedrijven

De maatregelen zijn in het belang van de bedrijven. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de bereikbaarheid is gewaarborgd. Met name het oprijden vanaf percelen en de zijwegen op de Weteringweg wordt aanzienlijk veiliger.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De belangen van (doorgaand) verkeer worden licht geschaad vanwege de aanpassing van de maximumsnelheid. Wel blijft de doorgaande functie van de weg behouden.

Langzaam verkeer

De belangen van langzaam verkeer worden niet geschaad. Fietsers en bromfietsers maken geen gebruik van de rijbaan. Voor voetgangers worden de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de bushaltes verbeterd.

Openbaar vervoer

De belangen van openbaar vervoer worden deels geschaad door de verlaging van de maximum snelheid. Echter de voorrangsregelingen op de zijstraten blijven gehandhaafd waardoor er niet nog meer tijdsverlies zal optreden. De verlaging van de snelheid draagt bovendien bij aan de veiligheid bij het halteren.

Landbouwverkeer

Landbouwvoertuigen hebben belang bij de maatregel. Het snelheidsverschil tussen het reguliere verkeer en landbouwvoertuigen wordt kleiner en daarmee wordt de verkeerssituatie veiliger.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van de bewoners en landbouwvoertuigen.

De belangen van openbaar vervoer en doorgaand verkeer worden enigszins geschaad door de snelheidsbeperking, maar het ontsluitende karakter blijft gehandhaafd. Aangezien er geen belangen onevenredig geschaad worden, worden de belangen van de bewoners en landbouwvoertuigen zwaarder gewogen.

Voorbereiding en overleg

Op 28 mei 2019 heeft een inloopbijeenkomst plaatsgevonden. Tijdens deze bijeenkomst zijn de plannen voor de Weteringweg gepresenteerd. Het voorstel voor het instellen van een maximum snelheid van 60 km/u werd goed ontvangen. Bezoekers aan de informatiebijeenkomst hebben reacties gegeven over diverse zaken die met name betrekking hadden op de uitvoering van de werkzaamheden in het kader van de bereikbaarheid. Alle reactie en de daarop gegeven antwoorden zijn op de gemeentelijke website gepubliceerd. Een van de reacties heeft geleid tot een aanpassing van het ontwerp. Namelijk één van de plateaus die te dicht bij een woning was gesitueerd is in het ontwerp verplaatst.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 20-08-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2019-055-005-A, 2019-055-005-B, en 2019-055-005-C, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

1. Het instellen van een maximum snelheid van 60 km/u op de Weteringweg in Haarlemmermeer, tussen de Lisserweg en de Venneperweg, door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990; op de volgende locaties:

a. Op de Weteringweg, direct ten oosten van de Lisserweg;

b. Op de Weteringweg, direct ten westen en ten oosten van de zijstraat nabij huisnr. 139;

c. Op de Weteringweg, direct ten westen van de zijstraat nabij huisnr. 400;

d. Op de Weteringweg, direct ten westen en ten oosten van de Leimuiderweg (N207);

e. Op de Weteringweg, direct ten oosten van de Leimuiderdijk;

f. Op de Weteringweg, direct ten westen en ten oosten van de zijstraat nabij huisnr. 360;

g. Op de Weteringweg, direct ten westen en ten oosten van de zijstraat nabij huisnr. 17;

h. Op de Weteringweg, direct ten westen en ten oosten van de zijstraat nabij huisnr. 3;

i. Op de Weteringweg, direct ten westen van de Venneperweg;

 

2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 11-9-2019.

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven