Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Alphen aan den Rijn | Staatscourant 2019, 50565 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Alphen aan den Rijn | Staatscourant 2019, 50565 | Verkeersbesluiten |
Besluit van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op grond van artikel 15 Wegenverkeerswet 1994 tot het reserveren van parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen op de Zeelandstraat, Ruisdaelstraat en Kees Mustersstraat te Alphen aan den Rijn en Ds. Janszenstraat te Benthuizen
Wegbeheerders moeten bij het plaatsen of verwijderen van sommige verkeerstekens een verkeersbesluit nemen. In het verkeersbesluit wordt afgewogen waarom verkeerstekens worden geplaatst of verwijderd.
Het college besluit verschillende parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen. Door dit besluit is parkeren op deze plaatsen alleen toegestaan voor het opladen van elektrische voertuigen bij de openbare oplaadplek.
Op 23 september 2014 heeft het college besloten uitvoering te geven aan het beleid om openbare oplaadpalen in het openbaar gebied te plaatsen voor het opladen van elektrische motorvoertuigen en zo te werken aan een duurzamere samenleving (besluit 2014/39598).
Op 15 september 2015 heeft het college de (gewijzigde) beleidsregels voor het aanvragen, plaatsen en exploiteren van openbare oplaadpalen vastgesteld (besluit 2015/26628). Inwoners en bedrijven zonder parkeerruimte op eigen terrein kunnen hierdoor een openbare oplaadpaal aanvragen die algemeen te gebruiken is voor het opladen.
Elektrische voertuigen dragen bij aan een betere leef- en luchtkwaliteit. De grondslag van dit verkeersbesluit is artikel 2, lid 2, sub a van de Wegenverkeerswet 1994: het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.
In de beleidsregels staat dat voor de keuze van een locatie voor een oplaadpaal, en dus voor de gereserveerde parkeerplaats(en), gebruik wordt gemaakt van een lijst van mogelijke locaties voor openbare oplaadpalen. De locaties hebben een bepaalde onderlinge afstand zodat een netwerk van locaties ontstaat waarbij de afstand tot het adres van de aanvrager in de meeste gevallen binnen een straal van 200 meter ligt. Dit is een gangbare afstand.
a) De belangrijkste richtlijnen bij de keuze van de locaties zijn:
b) niet direct bij een woning plaatsen als de oplaadpaal vanaf de begane grond in de woning duidelijk zichtbaar is zonder hiervoor extra moeite te doen (bijv. niet alleen zichtbaar onder een bepaalde hoek als men voor het raam staat);
c) bij voorkeur op een apart parkeerterrein(tje) met meerdere haakse parkeervakken;
d) de parkeerdruk in de omgeving van de geplande locatie van de oplaadpaal (loopafstand 100 à 200 meter) is op het drukste moment maximaal 85%;
e) indien er binnen een redelijke afstand (netwerk moet intact blijven, loopafstanden moeten beperkt blijven tot 200 meter) geen geschikte locatie is met een parkeerdruk van maximaal 85%, wordt een geschikte locatie met de laagste parkeerdruk in de omgeving gekozen.
Er heeft conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg plaatsgevonden met de door de korpschef van de nationale politie daartoe gemachtigde verkeersadviseur. Deze gaat akkoord met dit besluit.
Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,
het reserveren van een parkeervak en het plaatsen van een bord E04 (parkeergelegenheid) met de onderborden “opladen elektrische voertuigen” en OB504 (geldt voor twee parkeervakken) op de locaties nabij:
- Zeelandstraat 4 te Alphen aan den Rijn;
- Kees Mustersstraat 3 te Alphen aan den Rijn en;
- Ds. Janszenstraat achter Prins Clausstraat 17 te Benthuizen.
het reserveren van een tweede parkeervak ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen, door het aanbrengen van een wit kruis en het, indien nodig, plaatsen van het onderbord OB504 (geldt voor twee parkeervakken) onder het bestaande bord E04 (parkeergelegenheid) op de locatie nabij:
- De Van Eeghenstraat op de hoek van de Ruisdaelstraat te Alphen aan den Rijn.
De in dit besluit genoemde borden zijn opgenomen in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
Alphen aan den Rijn,
Namens burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,
A. Reekers
Teamleider Beleid en Regie
Dit besluit zal door publicatie in de Staatscourant, zie www.officielebekendmakingen.nl, bekend worden gemaakt. Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit volgens de artikelen 7:1 en 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de openbare bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 13, 2400 AA te Alphen aan den Rijn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-50565.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.