Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heumen | Staatscourant 2019, 50393 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heumen | Staatscourant 2019, 50393 | Verkeersbesluiten |
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij besluit van 26 oktober 2010, is het hoofd van de afdeling Bouwen, Milieu en Leefomgeving bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Heumen.
In Malden, op De Schoren is een verzoek ontvangen om twee laadpalen te mogen plaatsen. Om het laden van elektrische voertuigen mogelijk te maken is het wenselijk om hiervoor parkeervakken te reserveren. Voertuigen die niet elektrisch worden opgeladen, mogen niet parkeren op deze parkeervakken.
In artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 staat dat een verkeersbesluit vereist is als door de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. De algemene maatregel van bestuur is het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). In artikel 12 van het BABW staan verkeerstekens en onderborden opgenomen. Door het plaatsen of verwijderen van deze verkeerstekens en onderborden ontstaat of wijzigt een gebod of verbod. Hiervoor is een verkeersbesluit vereist.
De doelstelling van het verkeersbesluit is het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik zoals ook wordt beoogd met de “Routekaart Klimaatneutraal Heumen 2050”.
Elektrisch vervoer biedt kansen op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit, geluid, energie en economie.
Als een elektrische auto op groene stroom rijdt, dan stoot een elektrische auto geen schadelijke stoffen uit. Een elektrische auto is stiller dan een auto met een benzine- of dieselmotor.
Door het realiseren van de oplaadpalen kunnen bezitters van de elektrische voertuigen, die niet beschikken over een parkeergelegenheid op eigen terrein, hun voertuig opladen.
Met de realisatie van laadpalen en een goede bereikbaarheid van deze laadpalen wordt het aanschaffen van een elektrisch voertuig aantrekkelijker.
Het kunnen opladen van elektrische voertuigen vergroot de inzetbaarheid van de reeds aanwezige elektrische voertuigen. Het aantrekkelijker maken van de aanschaf van een elektrisch voertuig sluit aan bij het streven om het elektrisch rijden te stimuleren.
Onder een elektrisch voertuig wordt een voertuig verstaan dat rijdt op elektriciteit en voorzien is van
een stekker om op te laden. In de Wegenverkeerswet 1994 is de volgende definitie opgenomen van
Een voertuig met meer dan twee wielen, zoals bedoeld in het eerste lid van artikel 1 sub c, van de
Wegenverkeerswet 1994, welk voertuig is geregistreerd bij de Rijksdienst voor Wegverkeer en geheel
of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven, waarvoor de elektrische energie geleverd
wordt door een batterij en waarvan deze batterij wordt opgeladen door middel van een voorziening
De elektrische oplaadpalen worden in de directe nabijheid geplaatst van openbare parkeervakken. Hiermee wordt voorkomen dat de parkeerplaatsen als particuliere parkeerplaatsen worden beschouwd.
Er is geen sprake van een reservering van de parkeerplaatsen op kenteken. De parkeerplaatsen zijn openbaar en kunnen door alle elektrisch voertuigen gebruikt worden om op te laden.
De elektrische oplaadpalen kunnen twee voertuigen gelijktijdig opladen. In eerste instantie wordt één parkeerplaats daadwerkelijk voor het opladen gereserveerd. Naar behoefte worden ook tweede, derde en de vierde parkeerplaats gereserveerd. Dit verkeersbesluit maakt het juridisch mogelijk om vier parkeerplaatsen voor het opladen te reserveren.
Overeenkomstig art. 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid.
Op grond van de overwegingen heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om op De Schoren in Malden vier parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van bord E4 Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord met daarop de tekst “Opladen elektrische motorvoertuigen” waarbij één van de vier parkeerplaatsen direct wordt gereserveerd en de andere parkeerplaatsen zodra blijkt dat daar behoefte aan is.
II. De borden te plaatsen conform de bijgevoegde gewaarmerkte tekening.
Malden, september 2019
burgemeester en wethouders van Heumen
Namens deze,
W.F.J.P. Elemans
hoofd afdeling Bouwen, Milieu en Leefomgeving
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:
Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-50393.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.