Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lochem | Staatscourant 2019, 48470 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lochem | Staatscourant 2019, 48470 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
ambtelijk overleg basismobiliteit: een door de deelnemers en de provincie Gelderland ingericht gremium, bestaande uit beleidsambtenaren van de deelnemers en van de provincie Gelderland en de directeur, dat zich bezighoudt met de doorontwikkeling van de basismobiliteit en de advisering over de beheertaken gericht op de kwaliteit en kosten van het vervoersysteem;
dienstverleningsovereenkomst: een overeenkomst tussen de rechtspersoon van de deelnemer die het aangaat (opdrachtgever) en de bedrijfsvoeringsorganisatie (opdrachtnemer) waarin de afspraken zijn vastgelegd over de uitvoering van de taken bedoeld in artikel 4, eerste lid, onder a, en artikel 5 van de regeling;
Hoofdstuk 3 Belangen en bevoegdheden
De bedrijfsvoeringsorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken stelsel van basismobiliteit. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk en wordt erop toegezien dat het aanvullend openbaar vervoer ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd is en dat het vervoer een optimale aansluiting heeft op de belangrijkste knooppunten van het openbaar- vervoer-netwerk.
De bedrijfsvoeringorganisatie voert de taak bedoeld in het eerste lid, onder a, of onderdelen daarvan eerst uit nadat daartoe per doelgroep met de betrokken deelnemer een dienstverleningsovereenkomst is aangegaan, waarin onder meer afspraken over de uit de taak of onderdelen daarvan voortvloeiende werkzaamheden worden neergelegd.
Een deelnemer kan het bestuur schriftelijk meedelen het voornemen te hebben de taak bedoeld in het eerste lid onder a, of onderdelen daarvan, niet langer door de bedrijfsvoeringsorganisatie te laten uitvoeren. Er wordt een opzegtermijn van ten minste één jaar in acht genomen. De betrokken deelnemer vermeldt in zijn voornemen de exacte datum.
De deelnemer die zijn voornemen aan het bestuur heeft meegedeeld, geeft opdracht tot het uitvoeren van een onafhankelijk onderzoek naar de financiële, personele en overige gevolgen van het niet langer uitvoeren van de taak bedoeld in het eerste lid, onder a, of onderdelen daarvan. De formulering van de onderzoeksopdracht en de keuze van de onderzoeker komen tot stand in een op overeenstemming gericht overleg met het bestuur. De kosten van het uitvoeren van het onderzoek komen voor rekening van de betrokken deelnemer.
De deelnemer die besloten heeft dat de bedrijfsvoeringsorganisatie de taak bedoeld in het eerste lid, onder a, of onderdelen daarvan niet langer uitvoert, voldoet binnen drie maanden na het nemen van het definitieve besluit aan de bedrijfsvoeringsorganisatie de in het besluit van het bestuur omschreven financiële verplichtingen.
De deelnemers dragen aan de bedrijfsvoeringsorganisatie en haar bestuur de bevoegdheden over die nodig zijn voor de uitvoering van de taak bedoeld in artikel 4, eerste lid, onder a, of onderdelen daarvan, alleen voor zover de bedrijfsvoeringsorganisatie deze taak of onderdelen daarvan voor de betrokken deelnemer uitvoert op basis van de aangegane dienstverleningsovereenkomst.
Onderdeel van een voornemen als bedoeld in artikel 4, derde lid, en een besluit als bedoeld in artikel 4, zesde lid, is de wijziging in de overgedragen bevoegdheden voor de taak of onderdelen daarvan, die de deelnemer niet meer door de bedrijfsvoeringsorganisatie wil laten uitvoeren. De regeling hoeft niet te worden gewijzigd.
Artikel 7 Overeenkomst provincie Gelderland
Voor het uitvoeren van de taak genoemd in artikel 4, eerste lid, onder b, gaat de bedrijfsvoeringsorganisatie een overeenkomst aan met de provincie Gelderland. In deze overeenkomst komen de provincie Gelderland en de bedrijfsvoeringsorganisatie overeen dat de bedrijfsvoeringsorganisatie deze taak voor de provincie Gelderland uitvoert en tevens voor welke periode de overeenkomst wordt aangegaan.
Het lidmaatschap van het bestuur eindigt op de dag waarop de zittingsperiode van de gemeenteraden afloopt. De aftredende leden blijven hun functie waarnemen tot het tijdstip waarop de raden der deelnemers de nieuwe wethouders hebben benoemd en de deelnemers de nieuwe leden vervolgens hebben aangewezen.
Voor besluiten gericht op vaststelling van de begrotingskaders, de begroting, de jaarrekening, de bestemming, van de reserves en de vaststelling van het liquidatieplan bedoeld in artikel 29, tweede lid, geldt bij een stemming de aanvullende eis dat ten minste een meerderheid van tweederde van de uitgebrachte stemmen nodig is.
Voor de totstandkoming van een besluit als bedoeld in artikel 4, vijfde lid, of van een besluit als bedoeld in de artikelen 27, vijfde lid, is ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig, waaronder de stem van de vertegenwoordiger van de deelnemer die het voornemen heeft de taak of onderdelen daarvan niet langer uit te laten voeren of van de vertegenwoordiger van de uittredende deelnemer.
Artikel 13 Taken en bevoegdheden
Aan het bestuur behoren alle taken en bevoegdheden die in deze regeling niet aan de voorzitter zijn opgedragen, waaronder:
Hoofdstuk 7 Begroting, jaarrekening, administratie en controle
Artikel 24 Administratie en verrekening
De regels, bedoeld in het eerste lid, voorzien onder meer in de aanwijzing van een registeraccountant als bedoeld in artikel 2:393 van het Burgerlijk Wetboek belast met het onderzoek van de jaarrekening alsmede het ter zake uitbrengen van een verslag, dat behalve de verklaring bij de rekening bevindingen bevat over de vraag of de administratie en het beheer voldoen aan de eisen van rechtmatigheid en doelmatigheid.
Hoofdstuk 8 Toetreding en uittreding
Na ontvangst van de in het tweede lid vermelde brief wijst het bestuur in overleg met de uittredende deelnemer een onafhankelijke registeraccountant aan, aan wie de opdracht wordt verleend een liquidatieplan op te stellen als ware tot opheffing van de gemeenschappelijke regeling besloten. Het liquidatieplan voorziet in ieder geval in de regeling van de personele gevolgen en de liquiditeit van de bedrijfsvoeringsorganisatie als die wordt voortgezet.
Het liquidatieplan wordt vastgesteld door het bestuur en de daarin voor de uittredende deelnemer omschreven financiële verplichtingen zijn bindend. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de uittredende deelnemer de kosten draagt die het rechtstreekse gevolg zijn van de uittreding en dat de overige deelnemers geen financieel nadeel van de uittreding ondervinden.
Aldus besloten door:
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn
in de vergadering van 18 april 2019
de secretaris, de burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brummen
in de vergadering van 18 juni 2019
de secretaris, de burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer
in de vergadering van 21 mei 2019
de secretaris, de burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Epe
in de vergadering van 14 mei 2019
de secretaris, de burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hattem
in de vergadering van 11 juni 2019
de secretaris, de burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerde
in de vergadering van 16 juli 2019
de secretaris, de burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lochem
in de vergadering van 16 juli 2019
de secretaris, de burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorst
in de vergadering van 21 mei 2019
de secretaris, de burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen
in de vergadering van 7 mei 2019
de secretaris, de burgemeester,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-48470.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.