Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 5 september 2019, nr. IENW/BSK-2019/6853, houdende wijziging van de Regeling erkenning werkplaatsen boordcomputer taxi en de Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten in verband met het vereenvoudigen van reset- en reparatiewerkzaamheden aan de boordcomputer taxi

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 79, zevende en achtste lid, en artikel 83, eerste en zesde tot en met achtste lid, van het Besluit Personenvervoer 2000;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling erkenning werkplaatsen boordcomputer taxi wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De begripsbepaling ‘mobiele activeringseenheid’ komt te luiden:

mobiele activeringseenheid:

voertuig van de voertuigcategorie M of N, niet zijnde een taxi, als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen waarmee een erkenninghouder afwisselend, al dan niet in verscheidene inrichtingen, werkzaamheden als bedoeld in deze regeling mag verrichten;

2. In de alfabetische rangschikking worden de volgende begripsbepalingen ingevoegd:

fabrikant:

houder van een geldige typegoedkeuring als bedoeld in artikel 32, eerste lid, van de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi;

testen:

door de fabrikant uitgevoerde werkzaamheden ten behoeve van de voorbereiding van de afgifte van een typegoedkeuring en programmatuurrevisie als bedoeld in de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi en voor boordcomputers waarvoor een certificaat van onmogelijkheid van gegevensoverdracht is afgegeven;

B

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van het tweede tot en met vierde lid tot derde tot en met vijfde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 2. Een erkenning wordt ook verleend aan een fabrikant uitsluitend voor het testen.

2. In het vierde lid (nieuw), onder b, wordt na ‘werkplaats’ ingevoegd: indien van toepassing.

C

Artikel 4 komt te luiden:

Artikel 4

  • 1. De erkenning is slechts geldig voor de werkplaats, de vestiging van de fabrikant of de mobiele activeringseenheid en eventuele inrichtingen die in het bewijs van erkenning zijn vermeld.

  • 2. Een werkplaats, fabrikant of mobiele activeringseenheid kan slechts in één erkenning worden vermeld.

D

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1’ geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd luidende:

  • 2. Het eerste lid is niet van toepassing op fabrikanten.

E

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het derde lid, komt te luiden:

  • 3. Ingeval een erkenninghouder met een mobiele activeringseenheid werkzaamheden verricht in een inrichting is het eerste lid, onder a en b, van overeenkomstige toepassing op deze inrichting.

2. Onder vernummering van het vierde en vijfde lid tot vijfde en zesde lid wordt een vierde lid ingevoegd, luidende:

  • 4. Het eerste lid, onder b, en c, sub 1 tot en met 3, is niet van toepassing op fabrikanten.

3. In het zesde lid (nieuw) wordt ‘vierde’ vervangen door ‘vijfde’.

F

Artikel 21 komt te luiden:

Artikel 21

De in dit hoofdstuk genoemde erkenningsvoorschriften zijn niet van toepassing op de erkenning van een fabrikant.

ARTIKEL II

De Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 14 komt te luiden te luiden:

Artikel 14

  • 1. De erkenninghouder, niet zijnde een fabrikant als bedoeld in artikel 1 van de Regeling erkenning werkplaatsen boordcomputer taxi, ontvangt voor iedere door hem ten behoeve van het activeren, onderzoeken of herstellen van de boordcomputer geëxploiteerde werkplaats dan wel mobiele activeringseenheid ten hoogste twee keuringskaarten.

  • 2. De erkenninghouder, zijnde een fabrikant als bedoeld in artikel 1 van de Regeling erkenning werkplaatsen boordcomputer taxi, ontvangt ten behoeve van het testen van boordcomputers ten hoogste twee keuringskaarten.

B

In de artikelen 18, eerste en derde lid, en 19, vierde lid, wordt na “een erkenninghouder” ingevoegd “, niet zijnde een fabrikant als bedoeld in de Regeling erkenning werkplaatsen boordcomputer taxi,”.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer

TOELICHTING

Inleiding

Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling erkenning werkplaatsen boordcomputer taxi en de Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten. De wijzigingen in deze regelingen hebben als doel om reset- en reparatiewerkzaamheden aan de boordcomputer taxi (hierna: BCT) voor zowel de fabrikant als de gebruiker te vereenvoudigen. In dat kader is het fabrikanten allereerst mogelijk gemaakt om twee keuringskaarten te bezitten waarmee fabrikanten van de software systeemwijzigingen zelf kunnen toetsen in hun kantoorruimte (de keuringskaarten worden ook wel werkplaatskaarten genoemd). Ook zijn wijzigingen ten aanzien van de mobiele activeringseenheid gerealiseerd met als doel om erkenninghouders de mogelijkheid te bieden om storingen te kunnen verhelpen zonder dat de taxi eerst naar een inrichting of werkplaats moet.

Om in het kader van de productie configuraties te testen en dus de productie van de BCT’s goed te kunnen realiseren, hebben fabrikanten de keuringskaarten nodig. Deze keuringskaarten kunnen echter alleen worden verleend aan erkende werkplaatsen. De erkenninghouder mag de keuringskaart alleen laten gebruiken door het onder zijn verantwoordelijkheid werkzame personeel, dat belast is met het activeren, herstellen dan wel onderzoeken van de BCT.1 Wanneer de fabriek is gevestigd in een kantoorruimte kan deze niet aangemerkt worden als erkende werkplaats in de zin van de Regeling erkenning werkplaatsen BCT. Met deze wijziging is geregeld dat fabrikanten ook in aanmerking komen voor keuringskaarten door fabrikanten te brengen onder de definitie van erkenninghouder. Omdat fabrikanten niet kunnen voldoen aan alle eisen die worden gesteld aan werkplaatsen, zijn op de eisen en voorschriften wel uitzonderingen gemaakt voor fabrikanten.

Naast de Regeling erkenning werkplaatsen BCT is ter afstemming van de verschillende regelingen ook een wijziging doorgevoerd in de Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten. Deze wijziging in artikel 14 van de Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten maakt het verstrekken van keuringskaarten aan fabrikanten die zijn erkend in de Regeling erkenning werkplaatsen BCT mogelijk.

Tot slot is er met deze met deze wijzigingsregeling ook een wijziging gerealiseerd ten aanzien van de mobiele activeringseenheid in de Regeling erkenning werkplaatsen BCT. Door een wijziging van de definitie van de mobiele activeringseenheid is het mogelijk gemaakt voor erkenninghouders om met een mobiele activeringseenheid werkzaamheden aan boordcomputers buiten een inrichting uit te voeren.

Gevolgen van het voorstel voor regeldruk en overige bedrijfseffecten

Momenteel zijn er rond de 40.000 taxivoertuigen in Nederland. Op basis van de evaluatie Boordcomputer Taxi (BCT) kan geconcludeerd worden dat taxichauffeurs met enige regelmaat te maken hebben met storingen aan hun BCT (ongeveer drie keer per jaar per taxi). Voor het verhelpen van een storing moeten chauffeurs een aparte afspraak maken met een erkende werkplaats, waar vervolgens het taxivoertuig naar toe gebracht moet worden. Door de aanpassing van de definitie voor een mobiele activeringseenheid is de rit naar een inrichting of werkplaats niet meer noodzakelijk, maar kunnen werkzaamheden aan de BCT ter plaatse worden uitgevoerd. De uitvoering van werkzaamheden ter plaatse in plaats van in een inrichting of werkplaats kan een tijdsbesparing opleveren van enkele minuten tot enkele uren per storing. Door deze extra mogelijkheid om storingen op te lossen wordt de flexibiliteit vergroot.

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft geoordeeld dat er geen omvangrijke gevolgen zijn voor de regeldruk. Om die reden heeft het ATR geen formeel advies uitgebracht.

Consultatie

De lastenvermindering die het gevolg is van deze regeling, is door betrokken brancheorganisaties positief ontvangen. De consultatie van deze organisaties heeft ter verduidelijking tot een aantal wijzigingen geleid in de artikelsgewijze toelichting. Er is afgezien van een brede internetconsultatie omdat er vanuit de sector gepleit is voor deze wijzigingen. Ook in de begeleidingscommissie BCT zijn verschillende MKB-bedrijven en de branchevereniging KNV vertegenwoordigd.

Handhaafbaarheid en uitvoerbaarheid

De regeling is door de ILT en de RDW getoetst op handhaafbaarheid en uitvoerbaarheid en door beide instanties handhaafbaar en uitvoerbaar bevonden. De toets door de RDW heeft geleid tot enkele tekstuele aanpassingen.

Vaste verandermomenten

Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking geschiedt uiterlijk twee maanden voor inwerkingtreding. Deze regeling treedt overeenkomstig het kabinetsbeleid in werking met ingang van 1 januari 2020.

Artikelsgewijs

Artikel I

A

Met dit onderdeel zijn de definities van ‘fabrikant’ en van ‘testen’ geïntroduceerd. Tevens is de definitie van ‘mobiele activeringseenheid’ gewijzigd. De mobiele activeringseenheid komt daarmee ook in aanmerking voor een erkenning buiten een werkplaats.

B

In het gewijzigde artikel 3 is een grondslag voor de erkenning van de fabrikant als erkende werkplaats gecreëerd. Daarnaast is het artikel aangepast aan de nieuwe mogelijkheid tot erkenning van de mobiele activeringseenheid buiten een werkplaats.

C

Artikel 4 is aangevuld met de mogelijkheid tot erkenning van de fabrikant als erkende werkplaats.

D

Artikel 5 van de Regeling erkenning werkplaatsen boordcomputer taxi bepaalt dat de Dienst Wegverkeer aan de erkenninghouder toegangscodes toekent voor datacommunicatie met deze dienst. Daar fabrikanten slechts werkzaamheden ten behoeve van de voorbereiding van de afgifte van een typegoedkeuring en programmatuurrevisie verrichten, is er een uitzondering geformuleerd voor fabrikanten.

E

Dit onderdeel verklaart artikel 6, eerste lid, onder a en b, van de Regeling erkenning werkplaatsen boordcomputer taxi van overeenkomstige toepassing op het door een erkenninghouder met een mobiele activeringseenheid verrichten van werkzaamheden in een inrichting. In het tweede lid zijn verschillende eisen die gelden voor de erkenning uitgezonderd voor fabrikanten. Dit betreffen eisen die niet nodig zijn in het kader van de testwerkzaamheden van fabrikanten.

F

Omdat het gebruik van keuringskaarten door fabrikanten alleen zal plaatsvinden ten behoeve van de voorbereiding van de afgifte van een typegoedkeuring en programmatuurrevisie, zijn de in hoofdstuk 3 neergelegde erkenningsvoorschriften uitgezonderd voor de fabrikanten.

Artikel II

A

Met de wijziging van artikel 14 van de Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten is het mogelijk gemaakt om keuringskaarten aan fabrikanten en mobiele activeringseenheden te verstrekken.

B

Gelet op het feit dat fabrikanten slechts voor testactiviteiten erkenninghouder zijn, is met de wijziging van de artikelen 18 en 19 van de Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten de fabrikant expliciet uitgezonderd van de bevoegdheid tot het herstellen van de boordcomputer als bedoeld in artikel 18 van de Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten en de bevoegdheid tot het overbrengen van de gegevens als bedoeld in artikel 19 van de Regeling gebruik boordcomputer en boordcomputerkaarten.

Artikel III

Dit artikel regelt de inwerkingtreding.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer

Naar boven