Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Staatscourant 2019, 47415 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Staatscourant 2019, 47415 | Verkeersbesluiten |
Z2019-004122 d.d. 23 augustus 2019.
Burgemeester en wethouders van Breda
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, als bedoeld in de Wet Milieubeheer.
Twee parkeerplaatsen te reserveren in de Wethouder van Haperenstraat naast Mgr. van Genkstraat nummer 2. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Wethouder van Haperenstraat naast Mgr. van Genkstraat nummer 2’.
De Europese Unie verlangt van de lidstaten dat deze vanaf 2020 in stedelijke gebieden elektrisch rijden mogelijk maken door het realiseren van tenminste 1 oplaadpunt per 10 elektrische auto’s. Daarnaast onderschrijft Breda de visie van de provincie Noord-Brabant om elektrische mobiliteit te ondersteunen vanwege milieu en economische overwegingen. Elektrische mobiliteit kent geen lokale uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en is geluidsarm. De oplaadpalen laden op met ‘groene stroom’ waardoor ook de CO2-uitstoot nihil is hetgeen bijdraagt aan de doelstellingen van het Klimaatuitvoeringsprogramma van de gemeente. Breda wil het rijden met elektrische auto’s stimuleren en in de praktijk mogelijk maken door oplaadpalen te plaatsen in openbaar gebied.
Omdat oplaadmogelijkheden in de openbare ruimte niet onbeperkt zijn is er beleid omtrent oplaadpalen vastgesteld in de ‘Beleidsregels voor publieke Oplaadinfra voor Elektrische auto’s in de gemeente Breda’. In dit beleid is opgenomen hoe Breda omgaat met verzoeken omtrent oplaadpalen, de aanvraagprocedure, locatiekeuze en uitvoering.
Elektrisch vervoer is nog volop in ontwikkeling en maakt het noodzakelijk dat de accu’s regelmatig moeten worden opgeladen. Niet iedereen kan over de mogelijkheid beschikken om op privéterrein te parkeren en daar op te laden. Daarom dienen hiervoor ook publiek toegankelijke voorzieningen te worden gerealiseerd in openbaar gebied.
De locaties voor het plaatsen van oplaadpalen in het openbaar gebied moeten voldoen aan diverse door de netbeheerder en de gemeente Breda gestelde (technische) eisen en voorwaarden met betrekking tot aanleg, beheer en onderhoud.
Voor het beoordelen van de locaties worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Motivering locatie Wethouder van Haperenstraat ter hoogte van Mgr. van Genkstraat n ummer 2.
Uit de omgeving van deze locatie zijn er meerdere aanvragen ontvangen voor een oplaadpaal. Binnen een straal van 300 meter is nog geen oplaadpaal beschikbaar. De dichtst bij zijnde oplaadpalen zijn gelegen aan de Haagweg, Liesboslaan en Wendel.
Het gebruik van de palen aan de Haagweg, Liesboslaan en Wendel ligt tussen de 25% en 40%. Een laadpaal wordt vaak óf overdag óf ’s nachts gebruikt. Bij bepalen of een oplaadpaal een hoog gebruik heeft moet dus uitgegaan worden van een maximaal bezettingspercentage van 50%. Het gebruik van de palen ligt tussen de 25% en 40%. Dit is gezien het maximale gebruik van 50% al vrij hoog. Dit betekent dat er ruimte is om het netwerk van laadpalen in deze buurt te verfijnen. Zeker omdat deze palen al buiten de maximale straal van 300 m liggen, de groei van elektrische rijders in deze wijk jaarlijks inmiddels rond de 100% ligt en deze groei ook de komende tijd te verwachten is.
Bij het bepalen van de meest geschikte locatie worden daarnaast diverse andere criteria (naast aantal aanvragers en gebruik huidige laadpalen in de buurt; zie boven) in ogenschouw genomen. Hierbij wordt gekeken naar aspecten zoals een goede zichtbaarheid (het zijn immers openbare laadpalen), technische haalbaarheid (aansluitmogelijkheden elektriciteitsnetwerk/kabels etc.) en spreiding of bundeling van de laadpalen. Spreiding van laadpalen is in deze woonwijk te prefereren boven het bundelen van laadpalen, zodat de gemiddelde loopafstand voor de gebruiker, gemiddeld genomen, het laagst is. Gezien de parkeerdruk in de wijk is het ook wenselijk de oplaadpalen met gereserveerde parkeerplaatsen te verspreiden. Zo wordt de druk ook over de wijk verspreid.
Vanwege bovenstaande argumentatie is daarom is besloten twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s op de Wethouder van Haperenstraat ter hoogte van Mgr. van Genkstraat nummer 2. Deze twee langsparkeervakken liggen naast een blinde muur en aan de overzijde is een bedrijf gevestigd. De oplaadpaal staat op deze manier niet direct voor een woning en zorgt hierdoor niet voor zichtoverlast. In het beleid is als uitgangspunt opgenomen dat per stopcontact één parkeerplaats wordt gereserveerd. In de wijk is de vraag naar oplaadcapaciteit hoog, de reeds aanwezige palen worden zeer goed gebruikt. Daarom is besloten ook hier, conform beleid, twee parkeerplaatsen te reserveren.
Bij de parkeerplaatsen zal het bord E04, parkeergelegenheid, geplaatst worden met onderbord met de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ en het onderbord OB504, twee pijlen. De pijlen wijzen op de twee parkeerplaatsen die gereserveerd worden. In het wegdek wordt (waar mogelijk) per parkeerplaats een markering aangebracht om de parkeerplaats aan te duiden.
Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Wethouder van Haperenstraat naast Mgr. van Genkstraat nummer 2’.
Bij het bepalen of een oplaadpaal gerealiseerd kan worden wordt getoetst aan de beleidsregels voor publieke Oplaadinfra voor Elektrische auto’s in de gemeente Breda. Hierin zijn de richtlijnen opgenomen waaraan de gemeente toetst. Op de meeste locaties in Breda is een hoge parkeerdruk waardoor het reserveren van parkeerplaatsen voor en beperktere groep weggebruiker vaak op bezwaren stuit van de omgeving. In het voortraject is gekeken naar de meest geschikte locatie welke het minst belastend is voor de omgeving en welke voldoet aan de uitgangspunten van de beleidsregel.
Elektrisch vervoer is in ontwikkeling en zowel Rijk, Provincie als de gemeente Breda wensen de kansen te benutten om elektrisch vervoer te stimuleren. Elektrisch vervoer kan een bijdrage leveren aan verbetering van de lokale leefkwaliteit (geluid, luchtkwaliteit, klimaat) en ontwikkelingen op het gebied van duurzame mobiliteit, energietransitie, economie en innovatie. Hiermee wordt dan ook een algemeen belang gediend.
De gemeente heeft daarom besloten parkeerruimte te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s.
Door het reserveren van twee parkeerplaatsen voor elektrisch rijden zijn er twee parkeerplaatsen minder voor de conventionele (bezine/diesel) autorijders. Het college is van mening dat het reserveren van bestaande parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s niet zondermeer betekent dat er sprake zal zijn van extra auto’s die beslag leggen op de bestaande hoeveelheid parkeerplaatsen. Elektrische auto’s vervangen meestal een aanwezige conventionele auto. De plaatsen kunnen door alle e-rijders in de omgeving worden gebruikt worden, het zijn geen exclusieve eigen parkeerplaatsen.
Het college geeft met het realiseren van voorzieningen voor elektrisch rijden uitvoering aan verplichtingen zoals opgelegd door de Europes Unie, aan Provinciaal beleid en eigen beleid. Hierbij worden de belang van het realiseren van infrastructuur voor e-rijders boven de belangen van conventionele rijders gesteld. In wijken waar de vraag hoog is naar oplaadvoorzieningen worden oplaadlocaties, zo goed mogelijk verdeeld, over de wijk geplaatst. Het netwerk van oplaadpalen zal de komende jaren steeds fijnmazig worden en meegroeien met het aantal elektrische auto’s. Het college laat milieubelangen zwaarder wegen dan de belangen van conventionele autogebruikers om overal te mogen parkeren. Mocht in de praktijk blijken dat een oplaadpaal toch een lager gebruik kent dan verwacht kan eventueel overwogen worden één gereserveerde parkeerplaats op te heffen.
Het college heeft het belang van het mogelijk maken van stiller en schoner vervoer wat uitvoering geeft aan het belang van dit verkeersbesluit ‘Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, als bedoeld in de Wet Milieubeheer’ laten prevaleren boven de belangen van weggebruikers om op alle parkeerplaatsen in de Wethouder van Haperenstraat te mogen parkeren.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland, West-Brabant.
I. In verband met het reserveren van twee parkeerplaatsen in de Wethouder van Haperenstraat naast Mgr. van Genkstraat 2 bord E04, parkeergelegenheid, te plaatsen met onderbord met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’ en het onderbord OB504, twee pijlen.
II. Een en ander overeenkomstig tekening, ‘Wethouder van Haperenstraat naast Mgr. van Genkstraat nummer 2’, welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.
III. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 23 augustus 2019.
burgemeester en wethouders van Breda,
Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij Dhr. M. Burm via telefoonnummer 14 076.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Reserveren van twee parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s in de Wethouder van Haperenstraat naast Mgr. van Genkstraat nummer 2.’
U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.
Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Bijlagen onderdeel uitmakend van die besluit
Tekening ‘Wethouder van Haperenstraat naast Mgr. van Genkstraat nummer 2’
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-47415.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.