Verkeerstekens kruispunt Dr. Struyckenstraat-Scharenburgstraat-Heuvelbrink.

Logo Breda

 

Z2019-003851 d.d. 23 augustus 2019.

 

Burgemeester en wethouders van Breda

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Uit het oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen

• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

• Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

 

Is het gewenst om

Op het kruispunt Dr. Struyckenstraat-Scharenburgstraat-Heuvelbrink verkeerstekens en markeringen aan te brengen. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Dr. Struyckenstraat – Scharenburgstraat bebording- en markeringstekening’ met tekeningnummer 310986 .

 

Motivering

In het najaar van 2019 en voorjaar van 2020 wordt er groot asfaltonderhoud gepleegd aan een deel van de Dr. Struyckenstraat en de Scharenburgstraat. De verkeersinstallatie zal vervangen worden en de rijbaan zal opnieuw worden ingericht.

 

De huidige situatie blijft grotendeels gehandhaafd. Echter de voetgangersoversteekplaatsen op de Dr. Struyckenstraat worden opgeheven. In Breda worden op kruispunten waar verkeerslichten staan op de voorrangsweg geen voetgangersoversteekplaatsen meer toegepast. Indien de verkeerslichten uitvallen zorgt dit namelijk voor verkeersonveilige situaties. Op de zijtakken blijven de voetgangersoversteekplaatsen wel gehandhaafd. Bijkomend voordeel van het opheffen van de voetgangersoversteekplaatsen is dat hierdoor de stopstrepen voor de verkeerslichten dichterbij het kruisingsvlak kunnen komen te liggen waardoor het kruispunt sneller/efficiënter kan worden afgewikkeld.

 

Verkeerstekens kruispunt : Dr. Struyckenstraat

De Dr. Struyckenstraat heeft voorrang, het bord B1, voorrangsweg, wordt aan beide zijden van het kruispunt geplaatst. Op de Dr. Struyckenstraat liggen fietsstroken, hierop wordt de markering van een fietser aangebracht, fietsstrook. Op de middengeleiders op de Dr. Struyckenstraat wordt het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft, geplaatst.

 

 

Verkeerstekens kruispunt : zijde Heuvel brink

Verkeer vanaf de Heuvelbrink moet voorrang verlenen aan verkeer op de Dr. Struyckenstraat. Hierbij wordt het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. Op het wegdek worden haaientanden aangebracht. Nabij het kruispunt ligt een voetgangersoversteekplaats. In verband hiermee worden zwart-witte zebramarkeringen op het wegdek aangebracht. Op de Heuvelbrink komt op een gedeelte een fietsstrook en een opstel vak voor fietsers bij het kruispunt. Hierop wordt op het wegdek de markering fietsers aangebracht, fietsstrook. Op de middengeleider op de Heuvelbrink wordt het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft, geplaatst.

 

Verkeerstekens kruispunt : zijde Scharenburgstraat

Verkeer vanaf de Scharenburgstraat moet voorrang verlenen aan verkeer op de Dr. Struyckenstraat. Hierbij wordt het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. Op het wegdek worden haaientanden aangebracht. Nabij het kruispunt ligt een voetgangersoversteekplaats. In verband hiermee worden zwart-witte zebramarkeringen op het wegdek aangebracht. Op de Scharenburgstraat komen fietsstroken en een opstel vak voor fietsers bij het kruispunt. Hierop wordt op het wegdek de markering fietsers aangebracht, fietsstrook. Op de middengeleider op de Scharenburgstraat wordt het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft, geplaatst. De Scharenburgstraat heeft voorrang op de Laan van Mertersem, hierbij wordt het bord B3, voorrangskruispunt, geplaatst.

 

Een en ander zoals opgenomen op de bijgevoegde tekening ‘Dr. Struyckenstraat – Scharenburgstraat bebording- en markeringstekening’ met tekeningnummer 310986.

 

Belangenafweging

 

Het kruispunt Dr. Struyckenstraat-Scharenburgstraat-Heuvelbrink wordt gereconstrueerd. Om de verkeersveiligheid in de vernieuwde situatie te waarborgen worden verkeerstekens geplaatst en markeringen op het wegdek aangebracht.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland, West-Brabant.

 

Besluiten

I. In verband met het regelen van de verkeerssituatie op het kruispunt Dr. Struyckenstraat-Scharenburgstraat-Heuvelbrink de volgende borden en markeringen te plaatsen;

- Verkeerstekens kruispunt: Dr. Struyckenstraat;

De Dr. Struyckenstraat heeft voorrang, het bord B1, voorrangsweg, wordt aan beide zijden van het kruispunt geplaatst. Op de Dr. Struyckenstraat liggen fietsstroken, hierop wordt de markering van een fietser aangebracht, fietsstrook. Op de middengeleiders op de Dr. Struyckenstraat wordt het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft, geplaatst.

  • Verkeerstekens kruispunt: zijde Heuvelbrink ;

Verkeer vanaf de Heuvelbrink moet voorrang verlenen aan verkeer op de Dr. Struyckenstraat. Hierbij wordt het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. Op het wegdek worden haaientanden aangebracht. Nabij het kruispunt ligt een voetgangersoversteekplaats. In verband hiermee worden zwart-witte zebramarkeringen op het wegdek aangebracht. Op de Heuvelbrink komt op een gedeelte een fietsstrook en een opstel vak voor fietsers bij het kruispunt. Hierop wordt op het wegdek de markering fietsers aangebracht, fietsstrook. Op de middengeleider op de Heuvelbrink wordt het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft, geplaatst.

  • Verkeerstekens kruispunt: zijde Scharenburgstraat

Verkeer vanaf de Scharenburgstraat moet voorrang verlenen aan verkeer op de Dr. Struyckenstraat. Hierbij wordt het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. Op het wegdek worden haaientanden aangebracht. Nabij het kruispunt ligt een voetgangersoversteekplaats. In verband hiermee worden zwart-witte zebramarkeringen op het wegdek aangebracht. Op de Scharenburgstraat komen fietsstroken en een opstel vak voor fietsers bij het kruispunt. Hierop wordt op het wegdek de markering fietsers aangebracht, fietsstrook. Op de middengeleider op de Scharenburgstraat wordt het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft, geplaatst. De Scharenburgstraat heeft voorrang op de Laan van Mertersem, hierbij wordt het bord B3, voorrangskruispunt, geplaatst.

 

II. Een en ander overeenkomstig tekening, ‘Dr. Struyckenstraat – Scharenburgstraat bebording- en markeringstekening’ met tekeningnummer 310986, welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.

 

III. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 23 augustus 2019.

 

 

Breda, 23 augustus 2019.

 

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

Medewerker beleid & advies

 

 

A. Kuijpers.

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij Dhr. A.P.C. Knoops via telefoonnummer 14 076.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

a. naam en adres

b. de dagtekening

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Verkeerstekens kruispunt Dr. Struyckenstraat-Scharenburgstraat-Heuvelbrink’

d. de gronden van het bezwaar

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Bijlagen onderdeel uitmakend van die besluit

Tekening ‘Dr. Struyckenstraat – Scharenburgstraat bebording- en markeringstekening’ met tekeningnummer 310986

 

Naar boven