VERKEERSBESLUIT 19.009 Verkeersmaatregelen ontsluitingsweg Prorail Santpoort-Zuid

Logo Velsen

Nummer besluit: 19.009

Datum besluit: 22 augustus 2019

Burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen,

gelet op de Wegenverkeerswet (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW) en het mandaatbesluit van 10 januari 2012.

Overwegende dat:

  • -

    er twee niet actief bewaakte spoorwegovergangen zijn in Santpoort-Zuid;

  • -

    het college van B&W en beheerder Prorail, deze overwegen willen opheffen om de veiligheid op en rondom het spoor te verbeteren;

  • -

    om de percelen aan de oostkant van het spoor bereikbaar te houden door Prorail parallel aan de spoorbaan een nieuwe ontsluitingsweg wordt aangelegd;

  • -

    deze ontsluitingsweg in de bocht Jan Gijzenvaart/Schoterkerkpad aansluit op het bestaande wegennet;

  • -

    het Schoterkerkpad een fiets/bromfietspad is;

  • -

    de route Jan Gijzenvaart/Schoterkerkpad veelvuldig gebruikt wordt door doorgaande fietsers en bromfietsers met name scholieren;

  • -

    de nieuwe ontsluitingweg een zeer geringe verkeersintensiteit heeft;

  • -

    het uit oogpunt van verkeersveiligheid en doorstroming gewenst is dat het verkeer op de nieuwe ontsluitingsweg voorrang verleent aan de doorgaande fietsers en bromfietsers op de route Jan Gijzenvaart/Schoterkerkpad;

  • -

    de nieuwe ontsluitingsweg in beperkte mate vrachtverkeer zal afwikkelen;

  • -

    vrachtauto’s logischerwijs via de Jan Gijzenvaart zullen rijden om de nieuwe ontsluitingsweg te bereiken;

  • -

    de kruising van de Jan Gijzenvaart met de Wüstelaan zich op relatief beperkte afstand van de bewaakte spoorwegovergang op de Wüstelaan bevindt;

  • -

    hierdoor het risico bestaat dat vrachtauto’s in oostelijke richting die rechtsaf de Jan Gijzenvaart in willen rijden op de bewaakte spoorwegovergang op de Wüstelaan stil komen te staan terwijl er een trein nadert;

  • -

    het daardoor ongewenst is dat vrachtauto’s in oostelijke richting op de Wüstelaan rechtsaf de Jan Gijzenvaart inrijden;

  • -

    het dus gewenst is dat vrachtauto’s met de nieuwe ontsluitingsweg als bestemming in zuidelijke richting vanaf de Wüstelaan linksaf de Jan Gijzenvaart inrijden;

  • -

    er op de Wijnoldy Daniëlslaan en de Wüstelaan een geslotenverklaring voor vrachtauto’s in zuidelijke richting geldt;

  • -

    het gewenst is om vrachtauto’s met de nieuwe ontsluitingsweg als bestemming uit te sluiten van deze gesloten verklaring;

  • -

    het voor vrachtauto’s in noordelijke richting lastig is vanaf de Jan Gijzenvaart linksaf de Wüstelaan in te rijden vanwege een beperkte manoeuvreerruimte;

  • -

    deze vrachtauto’s bij het linksaf slaan het kruispunt Wüstelaan/Jan Gijzenvaart tijdelijk blokkeren;

  • -

    hierdoor het risico bestaat dat verkeer in oostelijke richting op de Wüstelaan op de bewaakte spoorwegovergang stil komt te staan terwijl er een trein nadert;

  • -

    het daarom ongewenst is dat vrachtauto’s in noordelijke richting op de Jan Gijzenvaart linksaf de Wüstelaan inrijden;

  • -

    gelet op artikel 24 van het BABW overleg met de politie heeft plaatsgevonden over het onderstaande besluit.

Besluiten:

 

  • 1.

    een voorrangssituatie in te stellen op het kruispunt Jan Gijzenvaart/Schoterkerkpad/ nieuwe ontsluitingsweg zodat het verkeer op de nieuwe ontsluitingsweg voorrang moet verlenen aan het verkeer op de route Jan Gijzenvaart/Schoterkerkpad. Het voorrang wordt ingesteld door het plaatsen van bord B1, zoals bedoeld in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord OB713 op het Schoterkerkpad en op de Jan Gijzenvaart, bord B6 met onderbord OB713 op de nieuwe ontsluitingsweg en door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 2.

    een gebod voor vrachtauto’s in noordelijke richting op de Jan Gijzenvaart om rechtsaf te slaan in te stellen op het kruispunt Jan Gijzenvaart/Wüstelaan. Het gebod wordt ingesteld door het plaatsen van bord D5r, zoals bedoeld in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord OB11 op de Jan Gijzenvaart;

  • 3.

    een uitzondering voor bestemmingsverkeer in te stellen voor de geslotenverklaring voor vrachtauto’s in zuidelijke richting op de Wijnoldy Daniëlslaan en de Wüstelaan. De uitzondering wordt ingesteld door het plaatsen van onderborden OB108;

  • 4.

    een gebod voor vrachtauto’s in oostelijke richting op de Wüstelaan om rechtdoor te rijden in te stellen op het kruispunt Jan Gijzenvaart/Wüstelaan. Het gebod wordt ingesteld door het plaatsen van bord D4, zoals bedoeld in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord OB11;

  • 5.

    ter ondersteuning op het kruispunt Jan Gijzenvaart/Van den Bergh van Eysingaplantsoen bord J24 met onderbord OB505 en bord L8 met onderbord OB54 te plaatsen.

  

Burgemeester en wethouders van Velsen,

Namens deze,

   

B. van der Vlies

 

Waarnemend afdelingsmanager Openbare Werken

 

Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze.

 

Belanghebbenden kunnen ingevolge de Algemene wet bestuursrecht binnen een termijn van 6 weken na de datum waarop het besluit elektronisch is bekend gemaakt in de digitale Staatscourant, schriftelijk (postbus 465, 1970 AL IJmuiden) dan wel langs elektronische weg (elektronisch formulier op www.velsen.nl; werkt alleen in combinatie met inloggen via DigiD) een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Velsen.

Naar boven