Wettelijk kader
Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:
Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.
De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2, van de Wegenverkeerswet 1994:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
Nieuwe inrichting
De afbeelding geeft weer waar verkeersbord C07 wordt geplaatst.
Aanleiding
De Veluwelaan is bij de gemeente Eindhoven in beheer. De straat wordt in het kader van onderhoud opnieuw ingericht.
Belangenafweging
De Veluwelaan ligt in een 30 km/h zone. De nieuwe inrichting moet voldoen aan de inrichtingsprincipes van zo’n gebied. Met de herinrichting stemmen we het gewenste verkeersgedrag van de weggebruikers af op de functie van de weg. De straat heeft de functie van erftoegangsweg, hierbij staat het verblijfsklimaat centraal. De straat is onderdeel van het secundaire fietsnetwerk. Het parkeerterrein van winkelcentrum Nederlandplein ontsluit aan deze straat. Daarnaast ontsluit het speelplaats van basisschool De Schelp aan de Veluwelaan.
Bij de herinrichting wordt de bestaande rijbaan versmald. Om onnodig sluipverkeer van vrachtwagens, vanuit het bedrijventerrein Woenselse Heide (“autowijk”), door de Veluwelaan richting de Roelantlaan, te voorkomen wordt maatregel doorgevoerd.
Samenspraak
Bedrijven van bedrijventerrein (autowijk) en supermarkten van Nederlandplein zijn middels een brief geïnformeerd over dit voornemen. Hierop zijn geenreacties binnengekomen
Advies politie
De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.
Besluit
Het verkeersbesluit nemen voor:
- •
plaatsen van verkeersbord C07 (vrachtwagenverbod) op de T-splitsing Grebbenberglaan – Veluwelaan – Baronielaan
De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKB-20190006, gedateerd op 02-04-2019.