Verkeersbesluit speed-pedelec op fietspaden in gemeente Nijkerk

Logo Nijkerk

Zaaknr: 49547

Aanleiding:

De gemeente Nijkerk wil een fietsvriendelijke gemeente zijn. Hierbij houdt ze specifiek rekening met de ontwikkeling van sneller en veiliger fietsverkeer. Een van de nieuwe vormen van fietsverkeer is de speed-pedelec. Sinds 1 januari 2017 heeft de speed-pedelec (een elektrische tweewieler met trapondersteuning, waarbij de trapondersteuning doorgaat tot een snelheid van 45 km/u) in de verkeerswetgeving de status gekregen van bromfiets. Hierdoor moet de speed-pedelec binnen de bebouwde kom gebruik maken van de rijbaan. Veel speed-pedelec gebruikers rijden echter slechts ca. 30 km/u. Als ze met die snelheid gebruik maken van de rijbaan vormen ze een belemmering voor het overige / auto-verkeer. Ook worden ze ‘opgejaagd’ doordat het overige verkeer sneller wil. Bovendien is er een groot massaverschil tussen (vracht-)auto’s en speed-pedelecs. Tenslotte worden speed-pedelecs niet goed gedetecteerd bij VRI’s vanwege hun lage hoeveelheid metaal.

Voor de speed-pedelecs wordt het als onwenselijk verondersteld de rijbaan te gebruiken als sprake is van één of meer van de volgende criteria:

  • De maximumsnelheid ligt boven de 50 km/u;

  • De maximumsnelheid is 50km/u, maar de V85 is hoger dan 60 km/u. Dit houdt in dat de gemeten snelheid van ten minste de snelste 15% van de weggebruikers hoger is dan 60 km/u;

  • Het betreft een gebiedsontsluitingsweg met een intensiteit van meer dan 10.000 motorvoertuigen per dag, in combinatie met een verhoogde rijbaanscheiding of algemene rijbaanscheiding (bijvoorbeeld vluchtheuvels met wegversmalling);

  • Er is een verkeersregelinstallatie (VRI) aanwezig met voorsorteervakken.

Analyse van het wegennet van de gemeente Nijkerk heeft op basis van voornoemde criteria een knelpunt uitgewezen op een aantal wegen. Op deze wegen zullen speed-pedelecs worden toegestaan op het fietspad. Ditzelfde geldt voor een tweetal fietspaden die zorgen voor een sluitend netwerk.

De snelheidsverschillen tussen speed-pedelecs met de overige gebruikers van het verplichte fietspad (aangegeven door bord G11) kunnen voor onveilige situaties zorgen. Om deze snelheidsverschillen te verkleinen wordt als voorwaarde voor het gebruik door speed-pedelecs een maximale snelheid van 30 km/u voorgeschreven. Deze snelheid komt overeen met de maximale snelheid van gehandicaptenvoertuigen op het fietspad.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Nijkerk;

gelet op:

  • artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994 waarin bepaald is dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Wegenverkeerswet 1994 en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

overwegende dat:

  • Speed-pedelecs gezien hun gebruikelijke snelheid van ca. 30 km/u en beperkte massa beter op het fietspad dan op de rijbaan passen indien de situatie op de rijbaan hier aanleiding toe geeft;

  • Om de hinder voor overige gebruikers van het fietspad te beperken de maximale snelheid voor speed-pedelecs op 30 km/u wordt voorgeschreven;

  • De maatregel uit het oogpunt van verkeersveiligheid wordt genomen;

  • Conform artikel 24 BABW is er overleg geweest met de gemandateerde van de Politie, Eenheid Oost Nederland, District Gelderland Midden;

besluit:

door het aanbrengen van onderborden ‘speed-pedelec toegestaan met max. 30 km/h’ bij borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 de volgende fietspaden aan te wijzen als verplicht fietspad waarop speed-pedelecs met beperkte snelheid zijn toegestaan:

  • Het aanliggende fietspad bij de Frieswijkstraat te Nijkerk tussen de Samuel Gerssenlaan en de Barneveldseweg;

  • Het aanliggende fietspad bij de Amersfoortseweg te Nijkerk;

  • De fietspaden langs de Arkemheenweg vanaf de Amersfoortseweg tot het einde van het fietspad bij de aansluiting met ‘t Jaagpad;

  • Het fietspad langs de Ds. Kuypersstraat;

  • Het fietspad langs de Henri Nouwenstraat;

  • Het fietspad langs de Koninginneweg te Hoevelaken;

  • Het fietspad langs de Westerdorpsstraat te Hoevelaken tussen de grens van de bebouwde kom en de rotonde met de Koninginneweg;

te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:

  • middels publicatie Stad Nijkerk

  • middels publicatie in de staatscourant

  • middels publicatie op de website van de gemeente Nijkerk

Aldus vastgesteld,

namens het college van burgemeester en wethouders

R. Kuin

 

Niet mee eens?

Bent u het met het besluit niet eens? Stuur dan binnen 6 weken na publicatiedatum van dit verkeersbesluit uw bezwaar naar burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk, Postbus 1000, 3860 BA Nijkerk. U dient in uw bezwaar uw naam en adres, de datum en een omschrijving van dit onderwerp vermelden. Ook dient u te beschrijven waarom u het niet eens bent met dit besluit. Vergeet u uw bezwaar niet te ondertekenen!

Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met team Vakspecialisten (telefoon: 14 033 / e-mail: gemeente@nijkerk.eu).

 

Naar boven