Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijkerk | Staatscourant 2019, 45562 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijkerk | Staatscourant 2019, 45562 | Verkeersbesluiten |
De gemeente Nijkerk wil een fietsvriendelijke gemeente zijn. Hierbij houdt ze specifiek rekening met de ontwikkeling van sneller en veiliger fietsverkeer. Een van de nieuwe vormen van fietsverkeer is de speed-pedelec. Sinds 1 januari 2017 heeft de speed-pedelec (een elektrische tweewieler met trapondersteuning, waarbij de trapondersteuning doorgaat tot een snelheid van 45 km/u) in de verkeerswetgeving de status gekregen van bromfiets. Hierdoor moet de speed-pedelec binnen de bebouwde kom gebruik maken van de rijbaan. Veel speed-pedelec gebruikers rijden echter slechts ca. 30 km/u. Als ze met die snelheid gebruik maken van de rijbaan vormen ze een belemmering voor het overige / auto-verkeer. Ook worden ze ‘opgejaagd’ doordat het overige verkeer sneller wil. Bovendien is er een groot massaverschil tussen (vracht-)auto’s en speed-pedelecs. Tenslotte worden speed-pedelecs niet goed gedetecteerd bij VRI’s vanwege hun lage hoeveelheid metaal.
Voor de speed-pedelecs wordt het als onwenselijk verondersteld de rijbaan te gebruiken als sprake is van één of meer van de volgende criteria:
Analyse van het wegennet van de gemeente Nijkerk heeft op basis van voornoemde criteria een knelpunt uitgewezen op een aantal wegen. Op deze wegen zullen speed-pedelecs worden toegestaan op het fietspad. Ditzelfde geldt voor een tweetal fietspaden die zorgen voor een sluitend netwerk.
De snelheidsverschillen tussen speed-pedelecs met de overige gebruikers van het verplichte fietspad (aangegeven door bord G11) kunnen voor onveilige situaties zorgen. Om deze snelheidsverschillen te verkleinen wordt als voorwaarde voor het gebruik door speed-pedelecs een maximale snelheid van 30 km/u voorgeschreven. Deze snelheid komt overeen met de maximale snelheid van gehandicaptenvoertuigen op het fietspad.
Het college van burgemeester en wethouders van Nijkerk;
door het aanbrengen van onderborden ‘speed-pedelec toegestaan met max. 30 km/h’ bij borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 de volgende fietspaden aan te wijzen als verplicht fietspad waarop speed-pedelecs met beperkte snelheid zijn toegestaan:
te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:
Bent u het met het besluit niet eens? Stuur dan binnen 6 weken na publicatiedatum van dit verkeersbesluit uw bezwaar naar burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk, Postbus 1000, 3860 BA Nijkerk. U dient in uw bezwaar uw naam en adres, de datum en een omschrijving van dit onderwerp vermelden. Ook dient u te beschrijven waarom u het niet eens bent met dit besluit. Vergeet u uw bezwaar niet te ondertekenen!
Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met team Vakspecialisten (telefoon: 14 033 / e-mail: gemeente@nijkerk.eu).
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-45562.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.