Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Staatscourant 2019, 45348 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Staatscourant 2019, 45348 | Verkeersbesluiten |
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan – Beleidsnota – Waar willen we naartoe? (februari 2008);
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
Dat op dit ontwerpverkeersbesluit afdeling 3.4, de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is:
Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Beheer bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:
• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.
• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
Een parkeerverbod in te stellen op de Terrashei ter hoogte van het appartementencomplex nr 2-54. Het parkeerverbod wordt uitgevoerd in een onderbroken gele streep.
In de huidige situatie parkeren er in de Terrashei (t.h.v. nr 2-54) auto’s op de rijbaan en op het trottoir. Met een rijbaanbreedte van ongeveer 4,20 meter zorgt dit voor verkeeronveilige en onwenselijke situaties.
Door de geparkeerde voertuigen is de bereikbaarheid voor de hulpdiensten sterk verminderd en voor brandweervoertuigen zelfs niet mogelijk. Deze voertuigen hebben 3,5 meter nodig, zeker gezien het feit dat ze bij het indraaien van de straat ruimte nodig hebben om de bocht te kunnen maken. Met geparkeerde auto’s is dat niet mogelijk en verminderd dit de bereikbaarheid.
Ook de vuilophaaldiensten ervaren dit probleem, waardoor er regelmatig vuilniswagens achteruit moeten rijden. Dit is in een woonstraat, waar ook fietsers en kinderen gebruik maken van de openbare ruimte niet wenselijk.
Weinig ruimte voor verkeer in twee richtingen
Wanneer er geparkeerd wordt op de rijbaan, blijft er ongeveer 2,5 meter rijbaan over. Hierdoor is het niet mogelijk om elkaar te passeren. Omdat de straten berijdbaar zijn in twee richtingen (ook voor fietsverkeer) is het wenselijk om de volledig rijbaanbreedte ter beschikking te hebben. Hierdoor kunnen weggebruikers elkaar passeren en waarborgen we de vrijheid van het verkeer en de bruikbaarheid van de weg.
In de directe omgeving zullen er 4 á 5 parkeerplaatsen worden gerealiseerd om de parkeerdruk niet onevenredig te laten stijgen door het in te stellen parkeerverbod.
De bereikbaarheid van de hulpdiensten en de verkeersveiligheid zijn van groter belang dan het dicht bij de woning kunnen parkeren van de auto.
De maatregelen zijn besproken in de Projectgroep Verkeer en Vervoer. Dit is een vakgroep met onder meer de wethouder verkeer, de Politie, Veilig Verkeer Nederland, de Veiligheidsregio en diverse ambtenaren van verkeer en beheer. Op het parkeerverbod is positief gereageerd.
Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.
Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage.
Tegen dit ontwerp verkeersbesluit kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant hun zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Best. U kunt uw zienswijze sturen aan het college van burgemeester en wethouders van Best, Postbus 50, 5680 AB Best.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-45348.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.