Verkeersbesluit voor het opheffen van een parkeerverbod in de van Doetinchemstraat te Deventer, kenmerk 163346-2019

Logo Deventer

BESLUIT

 

 

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

het opheffen van een éénzijdig parkeerverbod in de van Doetinchemstraat te Deventer, door het verwijderen van de verkeersborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990, het gedeelte tussen de Oldenielstraat en de Tesschenmacherstraat het toestaan van parkeren met twee wielen op het trottoir aan de zuidzijde van de Oldenielstraat door het plaatsen van verkeersborden E8b.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanleiding verkeersbesluit

De aanleiding van dit verkeersbesluit is het verzoek van bewoners van de Van Doetinchemstraat voor het opheffen van het parkeerverbod in de van Doetinchemstraat.

Motivering en belangenafweging 

De van Doetinchemstraat  is in eigendom en beheer van de gemeente Deventer en gelegen binnen de bebouwde kom.

In de categorisering van wegen is de van Doetinchemstraat  aangewezen als een erftoegangsweg met een maximale snelheid van 30 km/h. De verkeersfunctie van erftoegangswegen is ondergeschikt aan de verblijfsfunctie.

Het huidige parkeerverbod, aan de zuidzijde van de van Doetinchemstraat, dateert uit 1965. Er is destijds een parkeerverbod ingesteld vanwege de hinder van “wachtende” auto’s voor het openbaar vervoer (microbus) die destijds van deze straat gebruik maakte. De hoge parkeerdruk werd mede veroorzaakt door de nabije ligging van het Sint Jozef ziekenhuis.

In de van Doetinchemstraat en omliggende straten is sprake van een hoge parkeerdruk. Met het opheffen van het parkeerverbod ontstaan meer mogelijkheden om te parkeren.

De aanleiding van het instellen van een parkeerverbod is door de jaren heen komen te vervallen. Zo is al veel jaren geen sprake meer van een busverbinding door deze straat en is de parkeersituatie ingrijpend gewijzigd na sluiting van het Sint Jozef ziekenhuis.

Om de doorgang voor grotere voertuigen, waaronder hulpdiensten, te garanderen wordt aan de zuidzijde van de van Doetinchemstraat toegestaan om met twee wielen op het trottoir te parkeren.

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

Het opheffen van het parkeerverbod zal er toe leiden dat aan weerszijden van de weg mag worden geparkeerd. Hiervan zal een snelheidsremmende werking uitgaan. De verkeersveiligheid is gediend bij een lage rijsnelheid van het verkeer. Ook is de verkeersveiligheid gediend bij het verwijderen van overbodige verkeerstekens.

het in standhouden van de weg

Dit belang is niet van toepassing.

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

Met het opheffen van een parkeerverbod is het weer mogelijk om aan weerszijden van de straat te parkeren. Dit komt de vrijheid van het verkeer ten goede.

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Dit belang is niet van toepassing.

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden 

Dit belang is niet van toepassing.

 

Zienswijzen/draagvlak

Conform artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef.

Naar aanleiding van het overleg met de politie is het toestaan van het parkeren met twee wielen op het trottoir, aan dit verkeersbesluit toegevoegd.

Voor het opheffen van het parkeerverbod is veel draagvlak van bewoners in de van Doetinchemstraat en omgeving.

 

Wettelijk kader

Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.

In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

In artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald  dat het college van burgemeester en wethouders bevoegd is tot het nemen van verkeersbesluiten

Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten. 

 

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in de Staatscourant van 26 juli 2019 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

 

Rechtsmiddelen

Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u het dan nog niet eens met dit besluit, schrijf dan een brief aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief: uw naam en adres; de datum waarop u de brief schrijft; het kenmerk van ons besluit waarom u het niet eens bent met ons besluit, uw handtekening. U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.  

 

Deventer, 31 juli 2019 

 

namens burgemeester en wethouders van Deventer, 

 

 

R. van Hout

Programmamanager Leefomgeving  

Naar boven