Subsidies Tijdelijke subsidieregeling Journalistieke Innovatie 2018, Stimuleringsfonds voor de Journalistiek

Het Bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek heeft op 16 januari 2019 besloten een bedrag van in totaal € 779.047,07,– vast te stellen voor de deelnemers aan de SvdJ Accelerator in de Tijdelijke Regeling Journalistieke Innovatie 2018. Deze subsidieregeling staat open voor deelnemers die zich richten op het ontwikkelen van journalistieke producten, diensten of werkwijzen verband houdend met nieuwsgaring, nieuwsduiding en opinievorming over de maatschappelijke actualiteit, mede in het belang van politieke meningsvorming. Daarnaast moet aangetoond worden dat de uit te voeren activiteiten haalbaar zijn en een innovatief karakter hebben, dat wil zeggen dat de te subsidiëren activiteiten vernieuwingen tot stand brengen in journalistieke functies zodat de persverscheidenheid wordt vergroot en daarmee een vernieuwende bijdrage wordt geleverd aan de journalistieke informatievoorziening. Voor de regeling was in 2018 een bedrag gereserveerd van in totaal € 800.000,– te verdelen in maximaal zes subsidieverstrekkingen. Het bestuur heeft besloten om in Tijdelijke Regeling Journalistieke Innovatie 2018 subsidie vast te stellen voor de volgende deelnemers:

Saltmines

Saltmines heet nu BackMe. Op dit platform kunnen gebruikers, net als bij Patreon, individuele journalisten en andere content creators steunen. Het platform staat in de steigers en content creators staan in de rij om ingeschreven te worden. Nu wordt dit nog handmatig gedaan, maar er wordt gezocht naar een investerende developer die dit wil automatiseren.

Vastgesteld: € 40.043,75

TrusttheSource

TrusttheSource heeft een algoritme ontwikkeld om de betrouwbaarheid van sociale media-accounts en -uitingen te toetsen. Ze hebben een developer gevonden die bereid is te investeren in het verder bouwen van de tool en er lopen verschillende gesprekken met journalistieke en niet-journalistieke organisaties om de tool af te nemen.

Vastgesteld: € 31.905,68

Wandelgangen

Wandelgangen heeft een Instagramkanaal over politiek. Voor dit kanaal zijn enkele honderden volgers gerealiseerd. Het team zoekt naar redacties die het kanaal met hen willen draaien.

Vastgesteld: € 3.891,91

Derestvan.nl

Derestvan.nl heeft in de regio verschillende redacties gerealiseerd, als een soort regionaal persbureau. Deze redacties hebben regionale verhalen met landelijk belang geproduceerd, die aan verschillende landelijke redacties zijn verkocht. Op deze eerste bewezen waarde gaat het team verder bouwen.

Vastgesteld: € 33.099,67

Nieuwsvlogger

Nieuwsvlogger, dat journalistiek op YouTube wil gaan brengen, heeft zich toegelegd op het eigen maken van het platform en gezocht naar zakelijke aanvulling. Hier zijn de eerste hoopgevende signalen voor.

Vastgesteld: € 61.648,11

Social Mapping Toolkit

De Social Mapping Toolkit maakt het mogelijk om de spinnen in het web van (maatschappelijke) vernieuwing te identificeren. Hierdoor zouden trends eerder kunnen worden gespot door journalisten en andere belanghebbende organisaties. Een aantal bedrijven en overheidsorganisaties neemt de toolkit al af, gesprekken met journalistieke organisaties zijn nog gaande.

Vastgesteld: € 71.817,62

Are We Europe

Are We Europe is een Europese community van journalisten en makers, die magazines maken, verslag leggen van evenementen en grote multimediale producties realiseren voor journalistieke titels. Verschillende titels zijn klant, magazines zijn gerealiseerd met crowdfunding en producties zijn besteld. Daarnaast heeft Momkai geïnvesteerd in het realiseren van Are We Europe als merk.

Vastgesteld: € 77.853,76

Follow the Issue

DUIC maakte met Follow the Issue een knop om het vervolg van nieuwsverhalen aan te vragen en te financieren. Met veel experimenten is deze knop efficiënter en effectiever gemaakt. De eerste vervolgverhalen zijn inmiddels gerealiseerd en gefinancierd. DUIC is druk in gesprek met landelijke titels om deze knop ook bij hen te integreren.

Vastgesteld: € 34.962,50

Grassroots Donaties

Hard//Hoofd heeft een donatiemodel gekoppeld aan hun kunstgalerie. Door het koppelen van kunst verzamelen aan het steunen van het platform, heeft Hard//Hoofd een begin gemaakt een stabiel verdienmodel. Het aantal donateurs/kunstverzamelaars groeit gestaag.

Vastgesteld: € 39.127,–

Make Media Great Again

Make Media Great Again heeft een annotatieplatform gerealiseerd. Nu.nl is de eerste klant en verschillende gesprekken lopen met andere titels. Het platform verhoogt de betrouwbaarheid en daarmee de deelbaarheid van artikelen, wat het interessant maakt voor veel mediapartijen.

Vastgesteld: € 95.635,68

Brando Video

Brando Video heeft een marktplaats voor editors en aanvragers gerealiseerd. Het platform staat en de eerste opdrachten worden aangevraagd en uitgevoerd. Er wordt nu gezocht naar een stabiele stroom van opdrachten, waarbij wordt geëxperimenteerd met kwaliteit van video’s en prijsniveaus.

Vastgesteld: € 63.451,13

Duwtje

Duwtje is de gepersonaliseerde app voor pushnotificaties van de Persgroep. De app is gelanceerd voor een bètagroep en met enthousiasme ontvangen door gebruikers en Persgroep. Op basis van de gebruiksdata en meer tests wordt de app scherper afgesteld en uitgebracht.

Vastgesteld: € 13.029,47

OIDIO

OIDIO zet tekst om naar spraak. Hiervoor is een tool gerealiseerd die makkelijk met alle verschillende soorten CMS van redacties kan worden geïntegreerd. Er zijn al betalende klanten en verschillende potentiële klanten.

Vastgesteld: € 66.719,11

Generation TL;DR

VN wilde een digitaal verdienmodel realiseren in de Accelerator. Er is flink gesleuteld aan het digitale abonnementsmodel. Met resultaat: gedurende de Accelerator is er ruim 40 procent groei in digitale abonnees gerealiseerd.

Vastgesteld: € 32.213,32

Fiper 2.0

Fiper moet de open nieuwsapp zonder filterbubbel of sturende algoritmes worden. De tweede versie van deze app is tijdens de Accelerator gebouwd en opgeleverd. Het aantal gebruikers groeit gestaag en de reviews zijn zeer positief.

Vastgesteld: € 23.204,73

Geldpers

Geldpers is het financiële nieuwsplatform voor jongeren. Het bereik is gegroeid, met 350.000 unieke pageviews, honderden artikelen, zeven medewerkers en genoeg betalende gebruikers om de kosten te dekken. Er is een partnership met BUX aangegaan om in het platform te kunnen investeren.

Vastgesteld: € 39.681,31

Input Generator

De Input Generator draait als tool. Jongeren kunnen worden gevraagd input te geven voor verschillende vraagstukken, die weer kunnen worden gebruikt voor journalistiek en door scholen. Scholen en overheid hebben al aangegeven geïnteresseerd te zijn in de tool.

Vastgesteld: € 17.935,62

Fictieve Appstore

Fictieve Appstore maakt de verre technologische toekomst invoelbaar en inzichtelijk. Het voorbeeld hiervan is de CRISPR-technologie, die het team concretiseerde aan de hand van eem app om baby’s mee te ontwerpen. Met dit proof of concept gaan ze journalistieke en niet-journalistieke partijen zoeken om meer toekomstbelevenissen voor te ontwikkelen.

Vastgesteld: € 29.916,70

NEO/2034

NEO/2034 moest het nieuwe onderzoeksjournalistieke platform van de NPO worden. Aan het eind van de tweede sprint is besloten de deelname aan de SvdJ Accelerator te staken.

€ 2.910,–

(Mededeling ingevolge artikel 8.19 Mediawet 2008)

Naar boven