Verkeersbesluit wijzigen parkeerverbod en instellen van een verbod om stil te staan voor een gedeelte van de Honingsveldweg te Elburg

Logo Elburg

Inleiding

Op 19 september 2000 heeft het college een verkeersbesluit genomen om een parkeerverbod in te stellen op de eerste 17 meter van de oostzijde van de Honingsveldweg, gerekend vanaf het fietspad langs de Zuiderzeestraatweg Oost. En daarnaast een verbod om stil te staan in te stellen langs de gehele westzijde van de Honingsveldweg.

(Het besluit om daarnaast ook nog een parkeerverbod in te stellen over een lengte van 25 meter ten zuiden van de inrit van het perceel Zuiderzeestraatweg Oost 20 is na een bezwaar van een omwonende hiertegen bij besluit van 20 februari 2001 ingetrokken.)

In hun brief van 3 juli 2018 geven 3 aanwonenden en 3 ondernemers aan dat zij -mede in relatie tot de beoogde vestiging van een bakkerswinkel annex chocolaterie op het perceel Zuiderzeestraatweg Oost 20- graag een andere parkeerregulering zien. Concreet verzoeken zij:

1. het bestaande parkeerverbod aan de oostzijde van de Honingsveldweg om te vormen tot een verbod om stil te staan (waardoor er ook niet meer geladen/gelost mag worden);

  • 2.

    aansluitend aan dat verbod om stil te staan aan de oostzijde van de Honingsveldweg over een lengte van ca. 20 m een parkeerverbod in te stellen (waarin wel geladen/gelost mag worden door zowel het eethuis als het café);

  • 3.

    het verbod om stil te staan aan de westzijde van de Honingsveldweg ongewijzigd te laten.

     

  • Zij beogen daarmee mede de verkeersveiligheid, als bedoeld in artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet 1994, te verbeteren. Dit omdat het in de dagelijkse praktijk regelmatig voorkomt dat er toch in het huidige parkeerverbod wordt geparkeerd, waardoor niet gelijktijdig in en uit de Honingsveldweg gereden kan worden en er soms onvoldoende zicht is op het rijdende verkeer.

    Wij zijn verheugd met dit breed gedragen buurtinitiatief dat mede als doel heeft de verkeersveiligheid te verbeteren. Het initiatief vertoont veel overeenkomst met de in 2000 oorspronkelijk door ons beoogde situatie.

    Daarom willen wij bovengenoemde 3 punten uit het buurtinitiatief ongewijzigd overnemen.

In het buurtinitiatief wordt gevraagd de verboden mede kenbaar te maken door het aanbrengen van kruismarkering op het wegdek. Dit verzoek nemen wij niet over. De politie ontraadt het aanbrengen van een kruismarkering op het wegdek, omdat deze geen enkele juridische status heeft en daarom geen bijdrage levert aan de handhaafbaarheid, maar wel verwarring creëert (De suggestie kan ontstaan dat daar waar geen kruis staat kennelijk wel stilgestaan en/of geparkeerd mag worden, ondanks de gele strepen en verbodsborden, terwijl dat niet zo is).

Tenslotte verzoekt het buurtinitiatief op een specifieke locatie voor een specifieke mede-indiener een individuele parkeerplaats te reserveren. De indieners verwachten hiermee de snelheid uit het verkeer te halen. Kennelijk zien de indieners daarbij een verband tussen de vrije rijbreedte en de snelheid. Het reserveren van parkeerplaatsen op kenteken is volgens de landelijke regelgeving alleen toegestaan in combinatie met een gehandicaptenparkeerplaats. De indieners beogen een dergelijke combinatie niet. Bovendien zal het reserveren van een parkeerplaats -indien al toegestaan- elders in de gemeente leiden tot soortgelijke verzoeken. Dit vinden wij ongewenst, omdat hierdoor dubbelgebruik van parkeercapaciteit niet meer mogelijk is en de openbare ruimte niet meer optimaal wordt gebruikt. Door de mogelijkheid tot gebruik van de bedoelde locatie door iedereen is de kans dat hier een voertuig geparkeerd staat groter dan wanneer deze locatie voor 1 kenteken zou worden gereserveerd. Daarmee draagt het voorstel tot reservering van deze locatie voor het parkeren door 1 kenteken dus juist niet bij aan de door de initiatiefnemers beoogde tempering van de snelheid. (Dit nog afgezien van het feit dat dezelfde initiatiefnemers elders in de straat juist het instellen van een parkeerverbod beogen, waarbij de beoogde voordelen daarvan niet afwegen tegen de door hen kennelijk veronderstelde snelheidsverhoging als gevolg van de grotere vrije rijbreedte die daardoor ontstaat.)

Gelet op het voorgaande nemen wij dit verzoek niet over.

Uit mondelinge contacten met de initiatiefnemers is gebleken dat het verzoek om een individuele parkeerplaats mede is ingegeven door het vermoeden dat vanwege de door hen voorgestelde parkeerverbod en verbod om stil te staan een verplaatsing van het parkeren op de openbare weg zou kunnen plaatsvinden. Dat in combinatie met de toevoeging van publiek aantrekkende functies in het molencomplex, waardoor de vraag naar parkeercapaciteit rondom de Honingsveldweg stijgt. De initiatiefnemers zijn er niet zeker van dat de 36 parkeerplaatsen die conform de gemeentelijke Parkeernota bij het molencomplex gerealiseerd zijn, en waarvan de 15 plaatsen op het voorterrein door de eigenaar ook ter beschikking zijn gesteld aan de gasten van het eethuis en het café, volledig het beoogde effect zullen hebben, waardoor in hun ogen de kans bestaat dat er voor de bewoners van de Honingsveldweg geen plek meer is om bij hun woning te parkeren. Dat doet zich nu incidenteel op piekmomenten al voor.

Wij zijn van mening dat structureel parkeertekort voor de bewoners van de Honingsveldweg niet wenselijk is, en hebben ook geen aanwijzingen dat dat dit zal gebeuren. Wij zullen de ontwikkelingen monitoren. Mocht daaruit blijken dat na een half jaar sprake is van een structureel parkeertekort voor de bewoners, dan zullen wij bezien op welke manier die ongewenste situatie het beste kan worden opgelost.

De genoemde weg ligt binnen de bebouwde kom, is eigendom van en in beheer bij de gemeente Elburg en op grond van artikel 18, lid 1d is zij bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit.

Advies en inspraak

Het ontwerpbesluit is in het kader van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer voorgelegd aan de politie. De gemandateerde verkeersadviseur T.J.M. Scheffer, van de politie Oost Nederland, Noord en Oost Gelderland Noord West Veluwe en Apeldoorn heeft op 11 september 2018 laten weten met het ontwerpbesluit in te kunnen stemmen.

Het voorgenomen besluit heeft van 28 november 2018 t/m 8 januari 2019 voor een ieder ter inzage gelegen. In dezelfde periode zijn belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hierover zienswijzen in te dienen. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.

Besluit

 

Op grond van het voorgaande besluit het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg:

 

  • 1.

    de bebording en markering behorende bij het verkeersbesluit d.d. 19 september 2000 te verwijderen;

 

2a. een verbod om stil te staan in te stellen op de eerste 17 m van de oostzijde van de Honingsveldweg, gerekend vanaf het fietspad langs de Zuiderzeestraatweg Oost;

2b. dit kenbaar te maken door het plaatsen van borden E2 (verbod om stil te staan) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), en -evenwijdig aan de weg- onderborden met een pijl naar links en rechts (ook wel bekend als OB501l en OB501r) aan weerszijden van deze 17 m, alsmede door het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep, als bedoeld in artikel 23, lid 1g van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990;

 

3a. aansluitend aan dit verbod om stil te staan, over een lengte van ca. 20 m een parkeerverbod in te stellen (waarin ook laden en lossen mogelijk is);

3b. dit kenbaar te maken door het plaatsen van borden E1 (parkeerverbod) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), en -evenwijdig aan de weg- onderborden met een pijl naar links en rechts (ook wel bekend als OB501l en OB501r) aan weerszijden van deze 20 m, alsmede door het aanbrengen van een gele onderbroken streep, als bedoeld in artikel 24, lid 1e van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  

4a. aan de westzijde van de Honingsveldweg tussen de Zuiderzeestraatweg Oost en de Kreengoedweg een verbod om stil te staan in te stellen;

4b. dit kenbaar te maken door het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep, als bedoeld in artikel 23, lid 1g van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990.

  

Dit besluit is genomen in overeenstemming met artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, met artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 1 april 2008 en het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van 6 februari 2018.

    

Elburg, 22 januari 2019

Namens het college van burgemeester en wethouders,

    

J.J. Ruster

beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer

Naar boven