Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 15 juli 2019, nr. 2019-0000097655, houdende de inrichting van de directie Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving, alsmede doorverlening van vertegenwoordigingsbevoegdheden van de directeur Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving (Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie UAW 2019)

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 3, eerste lid, onderdeel k, en 15 van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directeur-generaal Werk 2019;

Besluit:

§ 1. Begripsbepaling

Artikel 1

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a. directie:

de directie Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

b. directeur:

de directeur Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving.

§ 2. Organisatie en taken

Artikel 2

De directie bestaat uit de volgende afdelingen:

  • a. de afdeling Cao Onderzoek en Beleidsinformatie;

  • b. de afdeling Registratie, Beheer en Informatie;

  • c. de afdeling Collectieve Arbeidsvoorwaarden.

Artikel 3

Het hoofd van de afdeling Cao Onderzoek en Beleidsinformatie is verantwoordelijk voor:

  • a. Het instellen van onderzoeken naar ontwikkelingen met betrekking tot collectieve arbeidsovereenkomsten;

  • b. Het genereren van beleidsinformatie ten aanzien van de overige uitvoeringstaken die tot de taak van de directie behoren.

Artikel 4

Het hoofd van de afdeling Registratie, Beheer en Informatie is verantwoordelijk voor alle processen van de directie, betreffende het functioneel beheer van alle directie specifieke automatisering en de daaruit voortvloeiende managementinformatievoorziening.

Artikel 5

Het hoofd van de afdeling Collectieve Arbeidsvoorwaarden is verantwoordelijk voor:

  • a. het registreren van collectieve arbeidsovereenkomsten als bedoeld in artikel 4 van de Wet op de loonvorming;

  • b. het innemen van meldingen als bedoeld in de Wet melding collectief ontslag;

  • c. het behandelen van aanvragen om bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten algemeen verbindend of onverbindend te verklaren;

  • d. de informatieverstrekking omtrent de ontwikkelingen in afzonderlijke collectieve arbeidsovereenkomsten;

  • e. het behandelen van aanvragen om vaststelling van een regeling als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Wet op de loonvorming;

  • f. het behandelen van aanvragen voor het verplichtstellen van bedrijfstakpensioenfondsen als bedoeld in de Wet verplichte deelneming in een bedrijfstakpensioenfonds 2000 dan wel tot wijziging, intrekking of gedeeltelijke intrekking of ontheffing van ingevolge die wet verplicht gestelde bedrijfstakpensioenfondsen alsmede het behandelen van aanvragen om individuele vrijstellingen;

  • g. het behandelen van aanvragen voor het verplichtstellen van beroepspensioenregelingen als bedoeld in de Wet verplichte beroepspensioenregeling, alsmede de afgifte van verklaringen van geen bezwaar ingevolge deze wet;

  • h. het periodieke toetsen van gegevens betreffende de representativiteit van contractpartijen van verplicht gestelde bedrijfstakpensioenfondsen;

  • i. het behandelen van verzoeken om toepassing van de ontheffing als bedoeld in artikel 8, derde lid, van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945;

  • j. het behandelen van verzoeken om toepassing van artikel 6, derde lid, van de Wet melding collectief ontslag.

§ 3. Bevoegdheden

Artikel 6

Bij afwezigheid of verhindering van de directeur worden, voor de duur van de afwezigheid of verhindering, diens taken en bevoegdheden waargenomen door het afdelingshoofd dat is aangewezen als plaatsvervangend directeur.

Artikel 7

Aan de hoofden van de afdelingen, genoemd in artikel 2, wordt mandaat en machtiging verleend met betrekking tot

  • a. het nemen van besluiten over en het vaststellen en ondertekenen van stukken die betrekking hebben op de personeelsaangelegenheden ten behoeve van de eigen organisatie-eenheid, voor zover het betreft:

    • 1°. het opmaken en vaststellen van een beoordeling van medewerkers;

    • 2°. het houden van manager-medewerker gesprekken;

    • 3°. verlof van medewerkers;

    • 4°. kleine beloningen en gratificaties, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de directeur;

    • 5°. personele ontwikkeling van medewerkers waaronder opleiding en begeleiding, die voorafgaand door de directeur zijn geaccordeerd;

  • b. het afdoen van stukken met uitzondering van stukken waarvan, gelet op het belang daarvan, redelijkerwijs kan worden vermoed, dat deze door de directeur moeten worden afgedaan.

Artikel 8

Bij financiële uitgaven krijgen afdelingshoofden de bevoegdheid om tot een bedrag van € 15.000,– te tekenen. Dit geldt voor:

  • a. het organiseren en accorderen van activiteiten binnen hun eigen afdeling/taakveld. Voorafgaand zijn deze activiteiten door de directeur geaccordeerd;

  • b. het accorderen van door de eigen afdeling ingediende voorstellen/uitgaven zoals opgenomen in het vastgestelde Bestedingsplan van de directie.

Artikel 9

Doorverlening van bevoegdheden is slechts toegestaan na voorafgaande schriftelijk toestemming van de directeur.

§ 4. Slotbepalingen

Artikel 10

  • 1. Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving 2009 wordt ingetrokken.

  • 2. Deze regeling treedt in werking op de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij is geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2019.

  • 3. Deze regeling wordt aangehaald als: Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit UAW 2019.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 15 juli 2019

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze: M.H.M. van der Goes Directeur Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving

TOELICHTING

Binnen het Directoraat Generaal Werk is de bedrijfsvoering en de managementondersteuning gecentraliseerd en ondergebracht in de nieuw opgerichte afdeling bedrijfsvoering en managementondersteuning (BMO) dat onder leiding staat van een Hoofd BMO.

De taken en verantwoordelijkheden van de directie zijn geüniformeerd en aangepast aan de komst van de afdeling BMO.

Den Haag, 15 juli 2019

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze: M.H.M. van der Goes Directeur Uitvoeringstaken Arbeidsvoorwaardenwetgeving

Naar boven