Onderwerp: het instellen van diverse maatregelen op de Molenstraat te Enschede

Logo Enschede

 

 

Datum : 16 juli 2019

Ons kenmerk : V-2019-4087 1900070920

 

 

Burgemeester en Wethouders van Enschede

 

Besluit

  • door het verwijderen van de verkeersborden A1-30 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 rondom de Hengelosestraat ter hoogte van het kruispunt Deurningerstraat-Molenstraat-Hengelosestraat de geldende maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op te heffen;

  • door het verwijderen van de verkeersborden A1-30 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 rondom de Molenstraat ter hoogte van het kruispunt Molenstraat-Wenninkgaarde-Willem Brakmanstraat de geldende maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op te heffen;

  • door het plaatsen van de verkeersborden A1-30 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Molenstraat ten westen van het kruispunt met de Nieuwe Schoolweg-Molenstraat een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen waarbij het snelheidsregime van kracht is in westelijke richting;

  • door het plaatsen van verkeersbord A1-30 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Hengelosestraat ten oosten van het kruispunt Hengelosestraat-Raiffeisenstraat-Brandweerstraat een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen waarbij het snelheidsregime van kracht is in oostelijke richting;

  • door het plaatsen van de verkeersborden F5 en F6 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Hengelosestraat ter hoogte van perceel Hengelosestraat 38 een verbod voor bestuurders uit oostelijke richting om door te gaan bij nadering van verkeer uit westelijke richting, tevens een gebod dat bestuurders uit oostelijke richting verkeer dat vanuit westelijke richting nadert voor laten gaan, in te stellen;

  • door het plaatsen van de verkeersborden F5 en F6 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Molenstraat ter hoogte van perceel Molenstraat 23 een verbod voor bestuurders uit oostelijke richting om door te gaan bij nadering van verkeer uit westelijke richting, tevens een gebod dat bestuurders uit oostelijke richting verkeer dat vanuit westelijke richting nadert voor laten gaan, in te stellen;

  • door het plaatsen van de verkeersborden F5 en F6 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Molenstraat ter hoogte van perceel Molenstraat 59 een verbod voor bestuurders uit westelijke richting om door te gaan bij nadering van verkeer uit oostelijke richting, tevens een gebod dat bestuurders uit westelijke richting verkeer dat vanuit oostelijke richting nadert voor laten gaan, in te stellen;

  • door het verwijderen van de verkeersborden B3 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het verwijderen van haaientanden op het wegdek de bestaande voorrangsregeling op het kruispunt Molenstraat/Wenninkgaarde op te heffen.

 

Belangenafweging en motivering

Dit besluit wordt genomen uit oogpunt van het/de genoemde doel(en) in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers

Bij de afweging van de diverse belangen is/zijn deze doelstelling(-en) zwaarder bevonden dan andere met dit besluit betrokken doelstellingen en belangen.

 

Er is overleg gevoerd met de verkeersadviseur van Politie Oost-Nederland, district Twente, die kan instemmen met deze maatregel mits de reconstructie van de Molenstraat/Hengelosestraat binnen afzienbare tijd (circa 1,5 jaar) plaats gaat vinden.

 

Huidige situatie

Direct ten noorden van het centrum van Enschede ligt de Molenstraat. Via de Molenstraat kunnen onder andere station Enschede, het centrum en nabij gelegen parkeergelegenheden eenvoudig bereikt worden. De Molenstraat wordt veel door fietsers en voetgangers vanuit de noordelijke wijken gebruikt om het centrum en het station te bereiken.

 

De Molenstraat is momenteel grotendeels aangewezen als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. De voornaamste functie van een gebiedsontsluitingsweg is de verkeersfunctie, ofwel het verzorgen van een soepele en veilige doorstroming van het verkeer. In het verleden is ter hoogte van de aansluitingen Wenninkgaarde en de Korte Hengelosestraat reeds een 30 kilometer per uur gebied aangewezen.

 

Aanleiding nieuw verkeersbesluit

In Enschede vinden momenteel veel ontwikkelingen plaats op ruimtelijk gebied waarbij ook het verkeersnetwerk rondom het centrum wordt aangepakt. Zo vindt aan zowel de westzijde (Kop Boulevard) als aan de oostzijde (Oldenzaalsestraat) van het centrum een reconstructie plaats. Daarnaast wordt de Raiffeisenstraat in het najaar van 2019 gereconstrueerd.

 

De Molenstraat wordt nu nog veel gebruikt door verkeer dat van oost naar west of andersom van de stad wil. Dit verkeer kan gebruik maken van de gebiedsontsluitingswegen zoals de singels rondom de binnenstad. Gezien dit alternatief is voorgelegd om de Molenstraat minder als verkeersfunctie aan te merken maar in te zetten als verblijfsfunctie. Er maakt relatief veel langzaam verkeer, voornamelijk fietsers, gebruik van de Molenstraat. De Gemeente Enschede speelt hierop in door onder andere de inrichting van het kruispunt Hengelosestraat met de Raiffeisenstraat te wijzigen. Waar nu de hoofdinrichting op dat kruispunt vanaf de Hengelosestraat richting de Molenstraat is wordt dat gewijzigd in de richting Hengelosestraat naar Raiffeisenstraat. Mede hierdoor wordt de route over de Molenstraat voor gemotoriseerd verkeer onaantrekkelijk gemaakt. Tegelijkertijd wordt de functie van de Molenstraat ten behoeve van het langzame verkeer en als onderdeel van het verblijfsgebied benadrukt.

 

Doelstelling nieuw verkeersbesluit

Doormiddel van het instellen van een 30 kilometer per uur zone in de Molenstraat wordt de straat formeel aangewezen als erftoegangsweg. Dit is passend bij de locatie en het gebruik door langzaam verkeer van de straat. Eén van de kenmerken van een erftoegangsweg is dat de verkeersfunctie ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie. Met een aantal fysieke maatregelen zoals een drietal doorgangsregelingen wordt getracht de snelheid laag te houden en het verblijfsklimaat te optimaliseren.

 

Gezien de eerder benoemde aanpassing van het kruispunt Raiffeisenstraat en Hengelosestraat wordt benadrukt dat de Molenstraat niet bedoeld is als doorgaande route. Bovendien sluit de Molenstraat aan op het verblijfsgebied in het centrum van Enschede. Doormiddel van het instellen van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur wordt de verblijfsfunctie in de Molenstraat benadrukt als onderdeel van het verblijfsgebied centrum. Het plaatsen van verkeersborden met de geldende maximumsnelheid is onvoldoende om de gewenste snelheid en het gewenste verkeersgedrag te behalen in de Molenstraat. Allereerst wordt daarom een duidelijke poortconstructie gerealiseerd waardoor de overgang naar de 30 kilometer per uur zone duidelijk is. Op diverse punten wordt middels het aanbrengen van belijning een optische versmalling van de rijbaan aangebracht welke een snelheid remmend effect moeten hebben.

 

In het tracé Molenstraat en de Hengelosestraat (tussen de Raiffeisenstraat en de Nieuwe Schoolweg) worden daarnaast op drie locaties fysieke versmallingen aangebracht waarbij het niet mogelijk is om deze in beide richtingen gelijktijdig te passeren. De eerste wordt gerealiseerd ter hoogte van Hengelosestraat 38 waarbij verkeer vanuit de richting Molenstraat, verkeer vanuit westelijke richting voor moet laten gaan. Eveneens wordt ter hoogte van de Molenstraat 59 eenzelfde constructie gerealiseerd waarbij het verkeer uit westelijke richting, verkeer komende uit oostelijke richting voor moet laten gaan. De laatste constructie wordt gerealiseerd ter hoogte van de Molenstraat 23.

 

Wettelijk kader

Het nemen van een verkeersbesluit is volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 vereist indien:

  • door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast,

  • fysieke voorzieningen op de weg worden aangebracht of verwijderd, of de inrichting van de weg wordt aangepast waardoor het aantal categorieën weggebruikers, dat van de weg gebruik kan maken, wordt beperkt of uitgebreid.

 

Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW)

bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.

 

Verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de (vertegenwoordiger van) de korpschef conform artikel 24 van het BABW.

 

Situatieschets

 

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

 

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA te Enschede en moet de volgende elementen bevatten:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • een omschrijving van het besluit waar het bezwaar tegen is gericht;

  • de reden waarom u het er niet mee eens bent;

  • uw handtekening;

  • kopie van dit besluit

 

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

 

Aldus vastgesteld op 16 juli 2019.

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

G.E.S. Walgemoet,

hoofd afdeling Vergunnen

Naar boven