Verkeersbesluit parkeerplaatsen voor opladen elektrische voertuigen in de Fazantstraat te Opheusden

Logo Neder-Betuwe

1. Aanleiding tot het besluit

De gemeente Neder-Betuwe wil in Opheusden in de Fazantstraat, ter hoogte van sporthal ‘De Biezenwei’ twee parkeerplaatsen te reserveren voor het parkeren van auto’s bij een laadpaal, om de auto/accu op te laden.

 

2. Overwegingen

• Situatieschets

De beoogde parkeerplaatsen zijn gelegen op het parkeerterrein nabij de sporthal ‘De Biezenwei’. De parkeerplaatsen zijn gelegen aan de noordzijde van het pand, aan de kant van de Fazantstraat.

Het betreft het zesde en zevende vak links voor de ingang. Op bovenstaande luchtfoto zijn de vakken groen omkaderd.

• Verkeersbelang (artikel 2 WVW)

De Stichting E-laad.nl wil met de plaatsing van laadpalen het elektrisch rijden bevorderen. De gemeente Neder-Betuwe ondersteunt dit initiatief en ziet de voordelen van elektrisch rijden. Belangrijke voordelen zijn dat elektrische auto’s geen CO2 en fijnstof uitstoten en daarmee minder schadelijk voor het milieu zijn. Elektrische auto’s veroorzaken bovendien minder stank en zijn ook stiller. De ‘brandstof’ voor elektrische auto’s is goedkoper dan diesel of benzine. Elektromotoren vragen minder onderhoud dan verbrandingsmotoren. Twee openbare parkeerplaatsen zullen worden ingericht, uitsluitend bedoeld als parkeer- en oplaadvoorziening van elektrische auto’s. Het verloren gaan van twee openbare parkeerplaatsen ten gunste van een parkeerplaatsen voor een selecte groep gebruikers wordt acceptabel beschouw, vanwege de vele voordelen. De gronden waarop de parkeerplaatsen liggen die gereserveerd worden zijn in eigendom en in beheer en onderhoud van de gemeente Neder-Betuwe.

• Afweging belangen van anderen

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

Door het aanwijzen van twee parkeerplaatsen t.b.v. het opladen van elektrische voertuigen, wordt het totaal aan vrije parkeerplaatsen met 2 verminderd. Dit weegt echter niet op tegen het belang van een openbare oplaadvoorziening. Gezien de grote hoeveelheid beschikbare parkeerplaatsen en de semi-publieke functie van de sporthal, is het (gedeeltelijk) verminderen van 2 parkeerplaats acceptabel. Bovendien parkeren gebruikers van elektrische voertuigen tijdens het laden niet in andere vakken waardoor de beschikbare capaciteit uiteindelijk met minder dan 2 zal afnemen.

3. Juridische grondslag

• Verkeersbesluit vereist

Artikel 12 BABW lid a bepaalt dat voor het aanbrengen van het bord E4 in combinatie met een onderbord een verkeersbesluit noodzakelijk is.

• Uitvoeringsvoorschriften

Er zijn geen specifieke uitvoeringsvoorschriften voor bord E4.

• Bevoegdheid

De betreffende weg is in beheer bij de gemeente Neder-Betuwe. De betreffende weg is in beheer bij de gemeente. Op grond van artikel 18 WVW zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit. Op grond van de Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 en de Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer en vervoer van de afdeling Fysieke Pijler.

• Zonale toepassing

Er is geen sprake van zonale toepassing.

• Onderborden

1.Onder het bord E4 wordt een onderbord aangebracht met de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’.

Dit is in overeenstemming met artikel 8 lid 2d van het BABW dat bepaalt dat een onderbord bij verkeersbord E4 onder meer betrekking kan hebben op:

  • de voertuigcategorie of groep voertuigen waarvoor de parkeergelegenheid is bestemd en, voor zover het betreft bord E6, tevens op de aanduiding dat de parkeergelegenheid is gereserveerd voor een bepaald voertuig;

  • de wijze waarop of het doel waarmee het parkeren dient te geschieden.

    • 1.

      Onder bovenstaande borden wordt het bord OB504 aangebracht. Dit bord duidt de twee parkeervakken aan waar de bovenstaande bordencombinatie (E4 met tekstbord) betrekking op heeft.

4. Overleg

• Overleg met politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid zijn advies uitgebracht.

• Overleg met bevoegd gezag andere wegen

Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders. Overleg met andere wegbeheerders is dan ook niet relevant en nodig.

• Horen openbaar lichaam cq. eigenaar

De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en nodig.

5. Publicatie, inwerkingtreding en plaatsing

•Publicatie

Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen 3 weken na vaststelling van het besluit.

•Inwerkingtreding en plaatsing borden

Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.

• Plaatsing borden

Na de bekendmaking van het verkeersbesluit wordt het betreffende bord geplaatst op de plaats, zoals in dit besluit behorende is aangegeven.

6. Kosten

De kosten, voortvloeiende uit de plaatsing van bord E04 en onderborden van bijlage I, behorende bij het RVV 1990, zijn voor rekening van de gemeente.

7 . Besluit

Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende verkeersbesluit:

1.In de Fazantstraat, ter hoogte van sporthal ‘Biezenwei’, twee parkeervakken te reserveren voor het parkeren en tegelijkertijd opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het verkeersbord E04 (conform Bijlage 1, RVV1990) en een onderbord met de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’. Tevens wordt onderbord OB504 aangebracht om de twee betreffende vakken nader aan te duiden.

8 . Afschriften

Een afschrift van het besluit wordt per mail gestuurd naar:

Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid, Afdeling verkeer, t.a.v. verkeersadviseur

9 . Mogelijkheid bezwaar en beroep , voorlopige voorziening

U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.

10. Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Opheusden, 18 juni 2019

namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,

 

 

A.M. van der Staaij,

beleidsmedewerker verkeer en vervoer

Naar boven