Verkeersbesluit

Logo Twenterand

Onderwerp

Werk in uitvoering aan Hoofdstraat in Vroomshoop

Inleiding

Wij kregen bericht van de provincie Overijssel dat er spoedreparaties moeten plaatsvinden aan het kanaal Almelo de Haandrik. Het gaat om het gedeelte gelegen naast de Hoofdstraat in Vroomshoop. Water kan, vanaf het kanaal, in de aanliggende gronden trekken en mogelijk problemen veroorzaken aan de fundering van aangrenzende huizen. Mogelijk kan de naastgelegen weg ook schade oplopen. De damwandprofielen langs het kanaal worden daarom hersteld of vervangen. De uit te voeren werkzaamheden zullen zoveel mogelijk vanaf het kanaal gebeuren. Uit oogpunt van verkeersveiligheid worden er enkele verkeersmaatregelen op de naastgelegen Hoofdstraat getroffen. De provincie is eigenaar van de ondergrond en is daarvoor verantwoordelijk. De gemeente is de beheerder van de daarop gelegen weg. Daarom is de gemeente de instantie die het verkeersbesluit moet nemen.

WETTELIJK EN REGELGEVEND KADER

Wegenverkeerswet 1994, Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en RVV. Artikel 15 WVW vormt de basis voor het nemen van verkeersbesluiten. Artikel 18 van deze wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handels-wijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit. Artikel 15 lid 1 behelst de plaatsing van ver-keersborden. Artikel 8 van het BABW en artikel 67 van het RVV gaan over het plaatsen en aanbren-gen van onderborden. In het RVV (Reglement Verkeerstekens Verkeersregels) van 1990 staan de verkeersborden specifiek omschreven. Conform artikel 34 lid a van het BABW is het mogelijk verkeersmaatregelen te treffen zonder hiervoor een verkeersbesluit te nemen. Dit is toegestaan ‘Ingeval van de uitvoering van werken, opdooi, de doorweekte toestand van een weg of weggedeelte, dreigend gevaar of andere dringende omstandig-heid van voorbijgaande aard’. Dat is hier aan de orde. Conform artikel 37 van het BABW mag maximaal 4 maanden van deze mogelijkheid gebruik gemaakt worden. Inmiddels is bekend dat deze termijn (gerekend vanaf medio mei) zal worden overschreden. Het nemen van een verkeersbesluit is daarom alsnog noodzakelijk.

Bevoegdheid: Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de afdoening van verkeersbesluiten gemandateerd aan de behandelend medewerker onder voorwaarde dat de besluiten niet strijdig zijn met het gemeen-telijk beleid en na paraaf van de verantwoordelijke wethouder.

Advisering: Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.

Motivering en belangen: Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te motiveren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen de belang(en) van het verkeersbesluit te benoemen.

DOELSTELLING EN BELANGEN

De doelstelling van het besluit is gelegen in het behoud van de verkeersveiligheid ondanks de te verrichten werkzaamheden aan de kanaaloever. Het belang van het besluit is gelegen in;

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Beoordeling

Het betreft hier een bijzondere situatie. Het treffen van maatregelen is direct noodzakelijk. Dat het verkeer hiervan enige hinder ondervindt is niet te vermijden. Omdat er (vanaf het kanaal) aan de kanaaloever gewerkt wordt moet er een veilige afstand zijn tussen de uit te voeren werkzaamheden en de weggebruiker. Ter bescherming van het verkeer wordt een stalen afscherming (barrier) op de weg geplaatst. Omdat deze barrier op de fietsstrook staat moet de fietser gebruik maken van de rijbaan. Om de veiligheid van het verkeer en met name de kwetsbare fietser, te waarborgen wordt de snelheid verlaagd. Daarnaast worden ook enkele andere verkeersborden, zoals ‘werk in uitvoering’ en ‘wegversmalling’ geplaatst. Onzes inziens is hiermee voldoende aandacht besteed aan de verkeers-veiligheid.

Uitvoering

Er zijn zowel borden als een barrier geplaatst.

Eindconclusie

De plaatsing van een barrier, in combinatie met bebording, heeft tot geen enkele reactie geleid. Er is begrip en draagvlak voor deze maatregel. Mede gelet op de goede voorbereiding en de zorgvuldige afweging van alle belangen is er geen beletsel om dit verkeersbesluit te nemen.

Besluit

Wij hebben besloten om:

 

  • 1.

    Borden RVV J 16 (werk in uitvoering) te laten plaatsen.

  • 2.

    Borden RVV A1-30 (maximum snelheid) te laten plaatsen.

  • 3.

    Borden RVV J 37 (algemeen gevaarteken) te laten plaatsen.

  • 4.

    Hieronder een bord te laten monteren met de tekst: fietsers op rijbaan.

  • 5.

    Het bord T02-2r uit de bijlage van het RVV te laten plaatsen om te waarschuwen voor tegemoet komend verkeer (op een weg die versmald is).

  • 6.

    Het bord T03-2l uit de bijlage van het RVV te laten plaatsen om te waarschuwen voor tegemoet komend verkeer (op een weg die versmald is).

     

    Bezwaar

    Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand, postbus 67, 7670 AB Vriezenveen.Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet tenminste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een aanduiding van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden (motivering) van het bezwaar.

     

Naar boven