Verkeersbesluit voorrangskruispunt met stopverplichting Koekoeksweg – Diepenveenseweg

Logo Olst-Wijhe

Nr. 203 – 2019

Burgemeester en wethouders van de gemeente Olst – Wijhe,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Koekoeksweg en de Diepenveenseweg ter plaatse van het kruispunt gelegen zijn buiten de bebouwde kom van Boskamp;

dat de Koekoeksweg en de Diepenveenseweg in beheer zijn bij de gemeente Olst – Wijhe;

dat de Koekoeksweg en de Diepenveenseweg wegen zijn zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe is gemandateerd aan de wethouder Mobiliteit;

dat de Diepenveenseweg in de Verkeersvisie Olst-Wijhe is gecategoriseerd als een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom en daarmee deel uitmaakt van een verblijfsgebied;

dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat de Koekoeksweg in de Verkeersvisie Olst-Wijhe is gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg (met delen een snelheidsregime van 60 kilometer per uur) en dat de weg daarmee een verkeersfunctie heeft;

dat de verblijfsfunctie op gebiedsontsluitingswegen ondergeschikt is aan de verkeersfunctie;

dat ten oosten van het kruispunt Koekoeksweg – Diepenveenseweg de bebouwde kom van Boskamp is gelegen;

dat langs de zuidzijde van de Koekoeksweg een vrijliggend fietspad in twee richtingen is gelegen;

dat ten oosten van het kruispunt het fietspad is aangewezen als een onverplicht fietspad en dat ten westen van het kruispunt het fietspad is aangewezen als een verplicht fietspad;

dat dit statusverschil tot onwenselijke manoeuvres leidt van fietsverkeer ter hoogte van het kruispunt en dat dit verkeersonveilige situaties tot gevolg kan hebben;

dat in de huidige situatie het kruispunt Koekoeksweg – Diepenveenseweg in verband met het onderscheid in wegcategorie is ingericht als voorrangskruispunt, waarbij bestuurders die zich bevinden op de Diepenveenseweg voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Koekoeksweg (zowel het fietspad als de rijbaan);

dat in Boskamp de instelling Overkempe is gelegen, een instelling waarbij verstandelijk gehandicapten woonachtig zijn;

dat voor de dagbesteding de cliënten van Overkempe zich verplaatsen over de openbare weg, waaronder via het kruispunt Koekoeksweg – Diepenveenseweg;

dat op het kruispunt regelmatig (bijna) aanrijdingen plaatsvinden, aangezien bestuurders die zich bevinden op de Diepenveenseweg niet altijd alert zijn op het feit dat het fietspad wordt bereden in twee richtingen;

dat het zicht voor deze bestuurders op fietsverkeer vanuit de richting Boskamp beperkt is in verband met aanwezige bomen ter hoogte van het kruispunt;

dat bestuurders die wel bewust zijn van bovenstaande verkeerssituatie uit eigen beweging stoppen ter hoogte van het voorrangskruispunt;

dat vanwege het groenbelang het niet wenselijk is om de aanwezige bomen die het zicht belemmeren te kappen;

dat het wenselijk is de huidige voorrangsregeling aan te passen conform het informele voorrangsgedrag, dat wil zeggen het aanpassen van het voorrangskruispunt tot een voorrangskruispunt met stopverplichting voor bestuurders komende vanaf de Diepenveenseweg;

dat dit gerealiseerd kan worden door het verkeersbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 te vervangen voor het verkeersbord B7 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat de haaientanden op het wegdek worden vervangen voor stopstrepen;

dat ter nadere aanduiding van de aanwezigheid van fietsverkeer in twee richtingen de huidige fietsoversteek over de Diepenveenseweg wordt voorzien van asmarkering;

dat het daarnaast wenselijk is om het statusverschil van het fietspad aan beide zijden van het kruispunt op te heffen om ongewenste manoeuvres van het fietsverkeer ter plaatse van dit kruispunt te voorkomen;

dat dit mogelijk is door het verplichte fietspad aan de westzijde van het kruispunt, tot aan de aansluiting met het Koekoekspad, aan te wijzen als onverplicht fietspad;

dat het fietsverkeer dat zich bevindt op de Koekoeksweg tot aan het kruispunt met het Koekoekspad dan ook gebruik mag maken van de rijbaan;

dat dit gerealiseerd kan worden door de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 te vervangen voor de verkeersborden G13 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen van de verkeersborden B6 en G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief haaientanden en voor het plaatsen van de verkeersborden B7 en G13 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief stopstrepen een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding is bij het uitvoeren van de hiervoor genoemde verkeersmaatregel;

dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in deze situatie van ondergeschikt belang wordt geacht;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregel.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe besluit:

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeersbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief haaientanden en het plaatsen van het verkeersbord B7 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief stopstrepen het bestaande voorrangskruispunt Koekoeksweg – Diepenveenseweg te vervangen voor een voorrangskruispunt met stopverplichting;

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het plaatsen van de verkeersborden G13 van bijlage 1 van het RVV 1990 het verplichte fietspad in twee richtingen op de Koekoeksweg, tussen de aansluitingen met de Diepenveenseweg en het Koekoekspad, te vervangen voor een onverplicht fietspad in twee richtingen.

Situatieschets:

Aldus vastgesteld op 21 januari 2019 te Olst – Wijhe

Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst – Wijhe,

M.Blind

Wethouder

Bent u het niet eens met dit besluit?

Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door en kunnen zo nodig een fout herstellen.

Bezwaarclausule

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe, Postbus 23, 8130 AA te Wijhe. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven