Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Beursgebied Amsterdam

Logo Amsterdam

CE19-05695 d.d. 3 juli 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet, de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam,

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen;

  • de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994),

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW),

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

  • de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

Overwegende

  • dat Beursplein, Beursstraat, Papenbrugsteeg en Oudebrugsteeg gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Amsterdam en in beheer zijn bij de gemeente Amsterdam;

  • dat de wegen, die hiervoor zijn benoemd, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

  • dat in het kader van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit maatregelen worden getroffen om de druk op de schaarse openbare ruimte in de (binnen-)stad beheersbaar te houden;

  • dat daarom in de Uitvoeringsagenda Mobiliteit projecten zijn geïnitieerd om de stad bereikbaar en veilig te houden en de openbare ruimte toegankelijk en aantrekkelijk te houden voor de inwoners en bezoekers;

  • dat in de directe omgeving van het gebied waar het project ‘de Rode Loper’ is gerealiseerd de buitenruimte fasegewijs is/wordt heringericht waarbij het creëren van meer ruimte voor de fietsers en voetgangers de belangrijkste doelstelling is;

  • dat het Beursgebied (Beursplein, Beursstraat en Oudebrugsteeg tussen de Beursstraat en Damrak) onderdeel uitmaakt van het project de Rode Loper;

  • dat het Beursgebied als onderdeel van het project de Rode Loper een nieuwe inrichting krijgt;

  • dat de gemeenteraad op 16 december 2015 het Definitief Ontwerp (DO) Beursgebied heeft vastgesteld;

  • dat uitgangspunt voor het Beursgebied is dat de auto te gast is en dat hierdoor zoveel mogelijk ruimte voor de voetganger wordt gerealiseerd;

  • dat ten behoeve van de uitvoering van het DO een aantal verkeersmaatregelen is getroffen;

  • dat de juridische basis voor deze verkeersmaatregelen is gelegd in de publicatie van het verkeersbesluit verkeersmaatregelen Beursgebied Amsterdam in de Staatscourant van 12 augustus 2016;

  • dat daarnaast een verkeersbesluit is gepubliceerd op 2 november 2018 met daarin verkeersmaatregelen voor enkele wijzigingen het Beursgebied;

  • dat als gevolg van de vaststelling van het DO en het verkeersbesluit de positie van de verschillende verkeersdeelnemers op de betreffende wegen is veranderd;

Overwegingen ten aanzien van Beursplein

  • dat het Beursplein een kwaliteitsimpuls heeft gekregen door een nieuwe inrichting;

  • dat onder meer natuursteen, groenvoorzieningen en meubilair in de vorm van zitbanken zijn aangebracht;

  • dat om de uitstraling van het plein als geheel te benadrukken de rijbaan van Beursplein tevens is voorzien van dezelfde inrichtingskenmerken als hiervoor benoemd;

  • dat de keuze is gemaakt naast voetgangers ook de overige verkeersdeelnemers toe te staan, om de bereikbaarheid van de percelen op het Beursplein, de Beursstraat en een gedeelte van de Oudebrugsteeg te waarborgen;

  • dat de rijbaan van Beursplein van het naastgelegen plein is gescheiden door middel van de aanwezigheid van verticale elementen;

  • dat verkeersdeelnemers in verband met het doortrekken van de natuursteen niet meer de beschikking hebben over een eigen ruimte in de vorm van bijvoorbeeld een trottoir;

  • dat deze zogeheten ‘shared space’ inrichting tot enige onduidelijkheid leidt voor de verschillende type verkeersdeelnemers;

  • dat, zoals reeds genoemd, het uitgangspunt bij vaststellen van het DO was dat de auto te gast is en dat hierdoor zoveel mogelijk ruimte voor de voetganger wordt gerealiseerd;

  • dat het dan ook wenselijk is om de positie van de voetganger te versterken op het Beursplein;

  • dat in de huidige situatie de ruimte aan de oostzijde van het Beursplein is aangewezen als voetpad waar het is toegestaan voor het overige verkeer om er gebruik van te maken (besloten in besluit gepubliceerd op 2 november 2018);

  • dat de verkeermaatregel onduidelijk bleek voor weggebruikers;

  • dat om deze reden is gekozen aanpassingen te doen in de bestaande situatie;

  • dat het voetpad aan de oostzijde van het Beursplein wordt opgeheven;

  • dat de ruimte aan de oostzijde van het Beursplein wordt aangewezen als (woon)erf;

  • dat de verkeersregels op (woon)erven zijn opgenomen in hoofdstuk 2, paragraaf 17 van het RVV 1990;

  • dat gemotoriseerde voertuigen te gast zijn op wegen binnen een (woon)erf;

  • dat voetgangers over de volle breedte gebruik mogen maken van de wegen binnen een (woon)erf;

  • dat deze verkeersmaatregel gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen van de verkeersborden G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • dat bestuurders alleen stapvoets mogen rijden op een (woon)erf, niet sneller dan 15 km/uur;

  • dat juridisch het niet vereist is om een bord te plaatsen met daarop aangegeven de maximumsnelheid (15 km/uur) bij het verkeersbord dat een (woon)erf aanduidt;

  • dat voor de begrijpelijkheid van de situatie voor alle weggebruikers bebording wordt geplaatst met daarop weergegeven de maximumsnelheid voor voertuigen binnen een (woon)erf;

  • dat deze verkeersmaatregel gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1 (15) en A1 (30/zone) van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • dat voor de hiervoor beschreven maatregel op grond van artikel 12 van het BABW een verkeersbesluit genomen dient te worden;

  • dat bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • dat hierbij is afgewogen dat de vrijheid van het gemotoriseerd verkeer op het Beursplein minder zwaar meeweegt dan het beschermen van weggebruikers en passagiers en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam en dat dit heeft geleid tot een positief advies;

BESLUIT

  • 1)

    Door middel van het verwijderen van de verkeersborden G7 en G8 van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst ‘overig verkeer toegestaan’ een voetpad op te heffen op de rijbaan gelegen aan de oostzijde van het Beursplein, waarbij overig verkeer werd toegestaan;

  • 2)

    Door middel van het plaatsen van de verkeersborden G5 en G6 van bijlage 1 van het RVV 1990 een (woon)erf aan te wijzen aan de oostzijde van het Beursplein;

Overzichtskaart maatregelen

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

Nina Gombert

Teammanager Expertisecentrum, Operationele Ondersteuning, Stadswerken

Niet mee eens?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

  • uw naam, adres en telefoonnummer

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

  • het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

  • waarom u bezwaar maakt.

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

Naar boven