Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Staatscourant 2019, 39137 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Staatscourant 2019, 39137 | Verkeersbesluiten |
Redacteur Chiel Cornelissen/Rob Bravenboer
Besluit inzake Wijziging Spoorwegovergang De Kraan Berkel-Enschot
Afdelingshoofd Wilbert Wouters
Publiceren ja, officiële bekendmaking
Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,
op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor maatregelen op of aan de weg die leiden tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
de gemeenteraad op 19 december 2016 een besluit genomen heeft over de Hoofdinfrastructuur Berkel-Enschot waarin spoorwegovergang De Kraan open blijft voor alle verkeer, tenzij blijkt dat dit verkeerstechnisch en/of uit verkeersveiligheidsoogpunt echt niet te verantwoorden is; tevens zal monitoring plaatsvinden in samenspraak met de omgeving;
in 2018 door bureau Royal Haskoning DHV een risico-inventarisatie (eis Prorail) is verricht om de veiligheid en consequenties voor alle spoorwegovergangen in beeld te brengen; tegelijkertijd uit onderzoek door Arcadis in samenspraak met verschillende belanghebbenden (bewoners, bedrijven, dorpsraad en ProRail) gebleken is dat spoorwegovergang De Kraan open gehouden kan worden; als aandachtspunt opgenomen is dat voor het tegengaan van meer verkeer in het buitengebied aanvullende maatregelen nodig zijn; in de nieuwe situatie wordt het oostelijk deel van De Kraan niet aangesloten op de Koningsoordlaan en het westelijk deel wordt op voldoende afstand van het spoor aangesloten;
hier sprake is van een groot afbreukrisico: de gevolgen van het achterwege laten van aanvullende maatregelen of later daarvan invoeren ernstige gevolgen kan hebben vanwege de complexe situatie van nabijheid van een spoorwegovergang, een belangrijke ontsluitingsweg (Koningsoordlaan) met hoge intensiteit en doorgaand (vracht)verkeer door het buitengebied;
als aanvullende maatregel de Nieuwe Warande en de zuidelijke delen van De Kraan, De Hemeltjes en 't Hoekske alleen toegankelijk zullen zijn voor bestemmingsverkeer omdat er veel nieuwe woningen worden gebouwd in Koningsoord en de Nieuwe Warande en de route door het buitengebied via de Kraan, na afwaardering van spoorwegovergang Raadhuisstraat, een kortere route heeft richting Udenhout en Loon op Zand (aansluiting N261 richting Waalwijk); de berekende intensiteit te hoog is voor de smalle landwegen in het buitengebied, conflicten met langzaam verkeersroutes en de korte opstelruimte tussen de spoorwegovergang en de Koningsoordlaan; het Handboek Wegontwerp (CROW-richtlijn) voldoende aanleiding geeft om als verantwoordelijk wegbeheerder op voorhand maatregelen te nemen om de veiligheid te waarborgen;
bereikbaarheid tuincentrum de Hemeltjes met truck-opleggers in de nieuwe situatie alleen mogelijk is via De Kraan waarbij een groot deel route slechts 4,2 mtr breed is en bochtstralen gedimensioneerd zijn op een standaard vrachtauto, zodat de kans op tegenliggers tot een minimum moet worden beperkt;
deze maatregel genomen wordt uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden
de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels- en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, de Algemene wet bestuursrecht en het Mandaatbesluit van 15 mei 2012.
He t afsluiten van de Spoorwegovergang De Kraan , bekrachtigd door:
-Het aanbrengen van haaientanden, ononderbroken aslijnen en het (her)plaatsen van de verkeersbordenA01, B04, B05, B06, C12, H01 en H02 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990,zoals is aangegeven op de aan dit besluit gehechte tekeningenKoningsoord GOW, Situatie GOW deel 3 en Situatie GOW Deel 3A.
Iedereen, wiens belang betrokken is, kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken na publicatiedatum een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet in ieder geval worden voorzien van een datum, naam en adres van de bezwaarmaker, een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt en de gronden waarop bezwaar wordt gemaakt. Een eventueel bezwaarschrift kan worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 90155 te 5000 LH Tilburg.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-39137.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.