ARTIKEL I
De Subsidieregeling Teambeurs primair onderwijs wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 wordt in de begripsomschrijving van ‘masteropleiding’ ‘of tweede lid,
onderdeel b’ vervangen door ‘of tweede lid, onderdeel c’.
B
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, dat luidt:
C
In artikel 6, eerste lid, wordt ‘studie’ vervangen door ‘masteropleiding’.
D
Artikel 7, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. De zinsnede ‘het subsidiebedrag voor een uur als bedoeld in het tweede lid, onderdelen
d en e, € 37,79 bedraagt voor leraren uit het primair onderwijs en € 39,58 voor leraren
uit het speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs’ wordt vervangen door
‘het subsidiebedrag voor een uur als bedoeld in onderdelen d en e, bedraagt € 40,89
voor leraren uit het primair onderwijs en € 43,02 voor leraren uit het speciaal onderwijs
en voortgezet speciaal onderwijs’.
2. De zin ‘Het bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd en wordt bekendgemaakt in de Staatscourant.’
vervalt.
E
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan het eerste lid wordt een volzin toegevoegd, die luidt:
In 2019 kan van 15 juli tot en met 15 oktober subsidie worden aangevraagd.
2. Het zesde lid komt te luiden:
-
6. Indien een aanvraag betrekking heeft op een masteropleiding die nog niet geaccrediteerd
is, besluit de minister voor dat deel van de aanvraag niet eerder op de aanvraag dan
nadat de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie een besluit heeft genomen over
de accreditatie van die opleiding. De uiterste datum waarop de minister beslist is
1 februari 2020.
F
Artikel 11, tweede lid, komt te luiden:
G
In artikel 21, tweede lid, wordt ‘1 januari 2020’ vervangen door ‘1 januari 2024’.
ARTIKEL II. INWERKINGTREDING
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
Algemeen
Met deze aanpassing van de Subsidieregeling Teambeurs primair onderwijs worden schoolbesturen
in staat gesteld om ook in 2019 een Teambeurs aan te vragen voor het volgen van masteropleidingen.
In 2019 is geen subsidie meer beschikbaar voor het ontwikkelen van een geheel nieuwe
masteropleiding.
Het belangrijkste doel van de Teambeurs is om de kennis en competenties van masteropgeleide
leraren meer en duurzamer in te zetten voor school- en teamontwikkeling. Het instrument
van de Teambeurs is voortgekomen uit een evaluatie van de Subsidieregeling Lerarenbeurs
die had uitgewezen dat er behoefte bestaat aan een betere inbedding van de kennis
en vaardigheden van masteropgeleide leraren in de school en in het lerarenteam.1 De Teambeurs omvat subsidie voor studiekosten en studieverlof, maar ook subsidie
voor kennisinbedding en aanpassing van de opleiding aan de wensen van de school.
De oorspronkelijke regeling Teambeurs primair onderwijs kent twee aanvraagrondes,
namelijk een in 2017 en een in 2018. Omdat de gelden voor de Teambeurs onderdeel uitmaken
van het sectorakkoord dat loopt tot en met schooljaar 2019/2020 en om de effecten
van de Teambeurs te borgen, wordt daar in 2019 één aanvraagronde voor het volgen van
een master aan toegevoegd.
Het openstellen van extra aanvraagtermijnen is onder andere van belang voor besturen
die samen met lerarenopleidingen een nieuwe masteropleiding hebben ontwikkeld met
de Teambeurs. De accreditatie van de nieuw ontwikkelde masters is in meerdere gevallen
namelijk niet op tijd gereed om de Lerarenbeurs aan te vragen. Dit zou betekenen dat
het voor leraren minder aantrekkelijk is om een nieuwe, met de Teambeurs ontwikkelde
master te volgen dan om een bestaande master te volgen en dat zorgt voor verlies van
het effect van de bestaande Teambeurs.
Voor de ontwikkeling van een nieuwe masteropleiding wordt geen subsidie beschikbaar
gesteld. In de praktijk zien we namelijk dat opleidingen zich ook aanpassen aan de
wensen van schoolbestuur door binnen bestaande opleidingen aanpassingen te doen. Het
ontwikkelen van een nieuwe master is hiervoor niet altijd nodig.
Administratieve lasten
De wijzigingen van de regeling brengen geen nieuwe of andere administratieve lasten
met zich mee dan voorheen. De inrichting van het aanvraagproces blijft gelijk. Vanuit
DUS-I wordt een format beschikbaar gesteld, waarmee de aanvraag wordt ingediend. Aan
aanvragers wordt gevraagd om een beknopt, maar duidelijk activiteitenplan in te dienen.
Inwerkingtreding en vaste verandermomenten
Er wordt in deze wijzigingsregeling afgeweken van de vaste verandermomenten en de
minimale invoeringstermijn van twee maanden. Reden hiervoor is dat het onderwijsveld
gebaat is bij een snelle inwerkingtreding.
Artikelsgewijze toelichting
Onderdeel A (Artikel 1 Begripsbepalingen)
De verwijzing in de begripsomschrijving van ‘masteropleiding’ naar artikelen in de
Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek is aangepast. Het betreft
een technische wijziging.
Onderdeel B (Artikel 2 Subsidieplafond)
In artikel 2, tweede lid, is een nieuw subsidieplafond voor 2019 toegevoegd. Op basis
van ervaringen in voorgaande aanvraagrondes is het budget bepaald op € 2.900.000.
Onderdeel D (Artikel 7 Omvang subsidie, tweede lid)
De uurtarieven voor vergoeding van studieverlof en verlof voor kennisbenutting worden
aangepast vanwege de indexatie.
Onderdeel E (Artikel 8, Aanvraagprocedure, zesde lid)
Indien er subsidie wordt aangevraagd voor een opleiding die de NVAO nog niet heeft
geaccrediteerd, wordt het besluit tot subsidieverlening pas genomen als de accreditatie
is afgerond. Als uiterste datum geldt hiervoor 1 februari 2020, zodat leraren nog
gebruik kunnen maken van de ‘februari-instroom’ van de desbetreffende opleiding. Wanneer
de NVAO voor die datum niet over de accreditatie heeft besloten, is er geen sprake
van het kunnen volgen van een geaccrediteerde masteropleiding en zal de subsidieaanvraag
worden afgewezen.
Onderdeel F (Artikel 11, Besteding en verantwoording, tweede lid)
De subsidie wordt in één keer betaalt, zodat het bevoegd gezag het geld direct kan
benutten voor deelname van leraren aan een masteropleiding in studiejaar 2019-2020.
Onderdeel G (Artikel 21 Inwerkingtreding en vervaldatum, tweede lid)
De vervaldatum is aangepast, omdat de regeling is verlengd.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob