Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 4 juli 2019, nr. 1242529/1242536, tot het tijdelijk verwijderen van de borden G12a en de plaatsing van borden C1 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 op het (brom)fietspad langs de N522 tussen de kruispunten Amstelslag en Amsteldijk Noord, en op de brug over de Amstel in de gemeente Ouder-Amstel.

Logo Noord-Holland

 

 

Aanleiding

De brug over de Amstel bij Ouderkerk aan de Amstel maakt onderdeel uit van de provinciale weg N522 en verbindt de gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel. De brug stamt uit 1936 en is technisch en verkeerskundig gezien aan vervanging toe. Volgens de huidige planning zullen de werkzaamheden aan deze brug in september 2019 starten en zal de nieuwe brug medio 2021 in gebruik worden genomen.Om het zuidwestelijk deel van de brug te kunnen aanleggen zal een voorbelasting van de grond moeten plaatsvinden. In dit verband wordt een deel van het (brom)fietspad tussen de kruispunten Amstelslag en Amsteldijk Noord verwijderd waarna er zandophopingen worden geplaatst op het verwijderde deel van het (brom)fietspad.De rest van het pad wordt gebruikt als aan-afvoerroute voor bouwverkeer. (brom)Fietsers kunnen gedurende de bouwperiode niet van dit (brom)fietspad gebruik maken. Voor hen is een omleidingsroute ingesteld via de zuidzijde van de N522, gelegen tussen de kruispunten Amstelslag en Amstelzijde.

Daarnaast zal vanaf september 2019 het noordelijke (brom)fietspad op de brug zelf worden afgesloten. Door de afsluiting heeft de aannemer voldoende ruimte om veilig te kunnen werken aan de nieuwe brug.

 

De omleiding zal met tijdelijke bewegwijzering voor (brom)fietsers worden aangeduid. De afsluiting start per 1 juli 2019 en duurt tot eind juli 2020. Voor het verwijderen en plaatsen van de genoemde borden is een verkeersbesluit nodig.

 

Maatregelen

(Brom)Fietspad tussen kruispunt Amstelslag en Amsteldijk Noord

Hier worden vanaf 1 juli 2019 de borden G12a verwijderd. Het (brom)fietspad zelf zal worden afgesloten door schrikhekken waarop het bord C1 is geplaatst. (Brom)Fietsers kunnen de N522 oversteken door middel van een verkeersregelinstallatie ter hoogte van de kruisingen met de Amstelslag en Amstelzijde. Om aan te geven dat het fietspad is afgesloten vanwege werkzaamheden zijn tevens de borden J16 (werk in uitvoering) geplaatst. Om verkeersdeelnemers te laten wennen aan deze nieuwe situatie en (brom)fietsers naar de nieuwe route te geleiden, zullen de eerste twee dagen verkeersregelaars worden ingezet.

 

(Brom)Fietspad brug over de Amstel

Per 2 september zal het fietspad op deze brug worden afgesloten. (Brom)Fietsers kunnen daarna de brug oversteken via het voetpad aan de zuidzijde van de brug. Zij dienen daarvoor af te stappen en lopend de brug over te steken. Dit zal met tekstborden worden aangegeven.Voor voetgangers zal tevens een tijdelijke brug naast de brug over de Amstel worden gebouwd.

Er is onderzocht of het mogelijk was om fietsers via het bestaande voetpad op de brug te laten rijden. Het voetpad is echter veel te smal om een veilig fietspad te maken dat in twee richtingen te worden bereden. Voor zo’n fietspad is een breedte van 2,50 – 3,00 meter nodig terwijl het voetpad slechts 1,80 meter is. Daarom is besloten om fietsers gebruik te laten maken van het bestaande voetpad, waarbij zij dienen af te stappen.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor de plaatsing en verwijdering van de borden C1 en G12a een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Advies politie

Over een verkeersbesluit moet, op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, overleg worden gepleegd met de korpschef van de Nationale politie. De daartoe gemachtigde verkeersadviseur van de politie Noord-Holland heeft ingestemd met de maatregelen.

 

Afweging belangen

(Brom)Fietsers kunnen geen gebruik maken van het fietspad ten westen van de brug over de Amstel, omdat een deel van het fietspad zal worden verwijderd. Er is daar voor hen geen doorgaande route meer. De omleidingsroute is ongeveer even lang als het huidige fietspad.

Op de brug zelf dienen (brom)fietsers af te stappen. De brug is circa 70 meter lang. Deze afstand is niet onevenredig. Enige hinder is helaas niet te voorkomen maar dit is inherent aan werkzaamheden aan de weg. Er is zoveel mogelijk geprobeerd om het verkeer in goede banen te leiden, door het realiseren van omleidingsroutes en deze te faciliteren met oversteken en aan te duiden et bebording. De voorgestelde maatregelen zullen leiden tot een en veiligere verkeersafwikkeling. Dit dient de belangen van de weggebruiker.

 

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

BESLUIT

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

1. door verwijdering van de borden G12a en het plaatsen van borden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, het (brom)fietspad langs de N522 tussen de kruispunten met Amstelslag en Amsteldijk Noord te sluiten voor alle verkeer. Deze maatregel start per 1 juli 2019 en duurt tot eind juli 2020;

2. door verwijdering van de borden G12a van bijlage 1 van het RVV op de brug over de Amstel (N522) het (brom)fietspad op deze brug te sluiten voor alle verkeer. Deze maatregel start per september 2019 en duurt tot eind juli 2020;

3. van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

 

Haarlem, 4 juli 2019

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

Namens dezen,

F.J. van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

Rechtsmiddelen

1. Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met de provincie Noord-Holland, servicepunt Wegen, telefoon: 0800-0200 600.

 

Naar boven