Voornemen verkeersbesluit geslotenverklaring voor vrachtauto's op delen van de wegen Zuiderdracht en Oosterblokker in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan in Westwoud en Nieuweweg in Hoogkarspel

Logo Drechterland

Burgemeester en wethouders van de gemeente Drechterland:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op dit voorgenomen verkeersbesluit.

Burgemeester en wethouders zijn voornemens om een geslotenverklaring voor vrachtauto's in te stellen op delen van de wegen Zuiderdracht en Oosterblokker in Oosterblokker, Dr. Wijtemalaan in Westwoud en Nieuweweg in Hoogkarspel

Vereiste van besluit:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Overwegende dat,

• De Boekert in Oosterblokker, de Dr. Wijtemalaan in Westwoud en de Nieuweweg in Hoogkarspel in beheer en onderhoud zijn bij Gemeente Drechterland.

• Bewoners in meerdere kernen in Drechterland al jaren overlast, hinder en schade ervaren van zwaar vrachtverkeer in de vorm van geluidshinder en trillingshinder en dat de leefbaarheid hierdoor wordt aangetast.

• Veel bebouwing niet is onderheid en dat door trillingen schade aan deze bebouwing ontstaat.

• Dit voor een groot deel door vrachtverkeer wordt veroorzaakt.

• Onderzoek in Oosterblokker heeft uitgewezen dat een groot deel van het vrachtverkeer uit doorgaand verkeer bestaat, wat via Oosterblokker van noord naar zuid en vice versa rijdt en dus geen bestemmingsverkeer is.

• Door de openstelling van de N307 is er een alternatieve route beschikbaar voor doorgaand vrachtverkeer.

• Bewoners in meerdere kernen in Drechterland verkeersonveiligheid ervaren door het vrachtverkeer.

• Het voor de veiligheid van alle weggebruikers wenselijk is dat er zo min mogelijk vrachtverkeer door de kernen rijdt.

• Dat minder vrachtverkeer in de kernen de leefbaarheid in de kernen ten goede komt.

• Door de gemeenteraad in zowel het bestuursakkoord als het maatschappelijk akkoord is vastgelegd dat na de ingebruikname van de N307 (Westfrisiaweg), vanaf november 2018, vrachtverkeer dat geen herkomst of bestemming heeft in de kernen Oosterblokker, Westwoud en Hoogkarspel wordt teruggedrongen.

• Het wenselijk is om een geslotenverklaring voor vrachtauto's in te stellen op de wegen Zuiderdracht (tussen Gildenweg en de in/uitrit behorende bij het pand Veilingweg 1) in Oosterblokker, de weg Oosterblokker (tussen de kruising Boekert/Zuiderdracht en Oosterblokker 10), Dr. Wijtemalaan (tussen Binnenwijzend en Stationsweg) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend/Oosterwijzend) in Hoogkarspel.

• Dat met de bovengenoemde voorgenomen verkeersmaatregel in de Zuiderdracht, het vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein Gildenweg en de directe omgeving verdeeld wordt over de noordelijke route via de Boekert en de Noorderdracht en over de zuidelijke route via de Zuiderdracht.

• Het voornemen is om ook een geslotenverklaring voor vrachtauto's in te stellen op de Oosterblokker om sluipverkeer te voorkomen.

• Na invoering van de voorgenomen geslotenverklaringen voor vrachtauto's, rijdt er op bovenstaande locaties geen vrachtverkeer meer.

• Met deze voorgenomen verkeersmaatregelen alle bestemmingen bereikbaar blijven met vrachtauto's, en dat er voor sommige routes met een vrachtauto omgereden moet worden.

• Door deze voorgenomen maatregel minder schade aan bebouwing, bestrating en straatmeubilair mag worden verwacht en dat de verkeersveiligheid zal worden vergroot.

• Door het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtauto's op de bovengenoemde locaties, doorgaand vrachtverkeer gebruik zal maken van de route via de N307.

• Dit mogelijk is door plaatsing van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) op de wegen Zuiderdracht (tussen Gildenweg en de in/uitrit behorende bij het pand Veilingweg 1) in Oosterblokker, de weg Oosterblokker (tussen de kruising Boekert/Zuiderdracht en Oosterblokker 10), Dr. Wijtemalaan (tussen Binnenwijzend en Stationsweg) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend/Oosterwijzend) in Hoogkarspel en het plaatsen van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) met onderbord OB401 (afstand tot de geslotenverklaring in meters) op deze wegen conform tekeningen in de bijlage.

• Ondernemers, bewoners, gemeente Stede Broec, gemeente Hoorn, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en vervoerdersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Eigen Vervoerders Organisatie (EVO) worden geïnformeerd en dat zienswijzen op dit voorgenomen besluit zullen worden meegewogen bij het opstellen van het definitive verkeersbesluit.

• Overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van het regionaal politiekorps als bedoeld inartikel24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en dat deze positief heeft geadviseerd.

• Gelet op het bepaalde terzake in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en BurgerlijkWetboek.

• Aan dit voorgenomen verkeersbesluit de volgende belangen, als bedoeld in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, ten grondslag liggen:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• het beschermen van weggebruikers en passagiers.

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

B E S L U I T:

Op grond van bovenstaande overwegingen om:

• Een geslotenverklaring voor vrachtauto's in te stellen op de wegen Zuiderdracht (tussen Gildenweg en de in/uitrit behorende bij het pand Veilingweg 1) in Oosterblokker, de weg Oosterblokker (tussen de kruising Boekert/Zuiderdracht en Oosterblokker 10), Dr. Wijtemalaan (tussen Binnenwijzend en Stationsweg) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend/Oosterwijzend) in Hoogkarspel.

• Dit te realiseren door het plaatsen van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) op de wegen Zuiderdracht (tussen Gildenweg en de in/uitrit behorende bij het pand Veilingweg 1) in Oosterblokker, de weg Oosterblokker (tussen de kruising Boekert/Zuiderdracht en Oosterblokker 10), Dr. Wijtemalaan (tussen Binnenwijzend en Stationsweg) in Westwoud en Nieuweweg (tussen Stationslaan en Westerwijzend/Oosterwijzend) in Hoogkarspel en het plaatsen van borden C7 (gesloten voor vrachtauto's) met onderbord OB401 (afstand tot de geslotenverklaring in meters) op deze wegen conform tekeningen in de bijlage.

• Ondernemers, bewoners, gemeente Stede Broec, gemeente Hoorn, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en vervoerdersorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Eigen Vervoerders Organisatie (EVO) schriftelijk te informeren over dit concept verkeersbesluit en de mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen op dit concept besluit.

Drechterland, 8 juli 2019

Burgemeester en wethouders van Drechterland

namens dezen,

J.A.C. Kunst, medewerker Leefomgeving.

Terinzagelegging

Het voorgenomen verkeersbesluit en de tekeningen waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatiedatum voor een ieder ter inzage bij de balie in het gemeentehuis van Drechterland, Raadhuisplein 1 in Hoogkarspel.

Zienswijze

Belanghebbenden kunnen gedurende de termijn dat de stukken ter inzage leggen schriftelijk of mondeling een zienswijze indienen over het verkeersbesluit bij het college van burgemeester en wethouder van de Drechterland, Postbus 9, 1616 ZG Hoogkarspel. Het is niet mogelijk telefonisch uw zienswijze kenbaar te maken. De eventueel ingediende zienswijzen worden bij het definitieve verkeersbesluit meegewogen.

Naar boven