Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Halfweg – N200

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: Verkeersmaatregelen t.b.v. bouwwerkzaamheden

Nummer: X.2019.08701

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 

     

Overwegingen en motivatie

De Boezembruggen in Halfweg zijn aan vervanging toe. De afgelopen maanden is het ontwerp van de nieuwe bruggen afgerond. De bocht op de nieuwe brug is scherper dan op de huidige brug. Het voordeel hiervan is dat de snelheid omlaag zal gaan.

Parallel aan de weg liggen een voetpad en (brom)fietspad. Met de nieuwe brug worden het voetpad en (brom)fietspad verbreed. Dit komt ten goede aan het comfort en de verkeersveiligheid voor deze weggebruikers.

Dit verkeersbesluit gaat in op de tijdelijk te nemen verkeersmaatregelen t.b.v. de bouwwerkzaamheden van de fietsbrug. Om de sloop en vervolgens de bouw van de fietsbrug over het Zijkanaal F voor voetgangers en (brom)fietsers veilig te laten verlopen wordt deze tijdelijk geheel dicht gezet. Langzaam verkeer kan een omleidingsroute volgen via het Sugar City terrein, de Bietenbrug over de Ringvaart, de Zwanenburgerdijk, de Dennenlaan over de Ringvaart en de Oranje Nassaustraat. Met deze maatregelen wordt beoogd om op een verkeersveilige wijze de omleidingsroutes te faciliteren. De gemeente Haarlemmermeer gaat niet over de eventuele te nemen maatregelen op de Hoofdrijbaan.

Op dit moment is de omleidingsroute voor voetgangers en fietsers toegankelijk, maar nog niet voor bromfietsers. Het pad tussen de Haarlemmerstraatweg en de Zwanenburgerdijk (dus inclusief de Bietenbrug) is in zuidelijke richting al wel toegankelijk voor bromfietsers, maar in noordelijke richting nog niet. Het bord G11 ter hoogte van de Zwanenburgerdijk wordt vervangen door bord G12a.

Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te verbeteren en de leefbaarheid te verbeteren door de overlast voor omwonenden te verminderen.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het afsluiten van het voetpad en (brom)fietspad op de Boezembrug parallel aan de N200 over het Zijkanaal F, tussen het Sugar City terrein en de Haarlemmermeerstraat (plaatsen borden C1 en C16 RVV 1990);

  • 2.

    Het vervangen van de aanduiding van de Bietenburg als fietspad door een (brom)fietspad vanaf de Zwanenburgerdijk (verwijderen bord G11 en plaatsen bord G12a);

  • 3.

    Het plaatsen van borden J16 RVV 1990 geplaatst om aan te geven dat er werk in uitvoering plaatsvindt en worden borden geplaatst ten behoeve van de omleiding.

 

Bovenstaande maatregelen, met uitzondering van punt 2, zijn van kracht tot 1 juli 2020 of zoveel eerder of later als de bouwwerkzaamheden gereed zijn. De maatregelen onder punt 2 zijn permanent.

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 202482-210A01-c.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Echter omdat de afsluiting noodzakelijk is voor de voortgang van de bouwwerkzaamheden en er een omleidingsroute wordt aangegeven, wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De belangen van bewoners worden enerzijds geschaad door de maatregelen doordat zij om moeten rijden. Anderzijds zorgen de maatregelen er voor dat er geen conflicten ontstaan met het bouwverkeer doordat er op een veilige manier omheen wordt gereden. Dat is in het belang van bewoners.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.

Vrachtverkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.

Langzaam verkeer

De belangen van langzaam verkeer worden enerzijds geschaad door de maatregelen doordat zij om moeten rijden. Anderzijds zorgen de maatregelen er voor dat er geen conflicten ontstaan met het bouwverkeer doordat er op een veilige manier omheen wordt gereden. Dat is in het belang van langzaam verkeer.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bewoners en langzaam verkeer, dit ondank het moeten omrijden. Verder worden er geen belangen geschaad. Voor de bouw en de verkeersveiligheid is het noodzakelijk dat het voetpad en (brom)fietspad worden afgesloten. Bovendien wordt er een veilige omleidingsroute ingesteld.

Voorbereiding en overleg

De maatregelen zijn in overleg met de omgeving tot stand gekomen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 11-06-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 202482-210A01-c, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

1. Het afsluiten van het voetpad en (brom)fietspad op de Boezembrug in Halfweg, parallel aan de N200 over het Zijkanaal F, tussen het Sugar City terrein en de Haarlemmermeerstraat door het plaatsen van borden conform model C1 en C16 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990;

2. Het vervangen van de aanduiding van de Bietenburg als fietspad door een (brom)fietspad vanaf de Zwanenburgerdijk door het verwijderen van een bord conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990 en het plaatsen van een bord conform model G12a uit bijlage I van het RVV 1990;

3. Te bepalen dat de maatregelen onder punt 1 van kracht zijn tot 1 juli 2020 of zoveel langer of korter als voor de uitvoering van de werkzaamheden noodzakelijk is;

4. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 4 juli 2019.

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven