V E R K E E R S B E S L U I T

Logo Delfzijl

Registratienummer: Z-19-099866

Burgemeester en wethouders van de gemeente Delfzijl;

Gelet op:

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -

    artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit:

  • -

    artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge het wijzingen van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van de verkeerstekens A1 (30), A2 (30), D2 en E4 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie Nederland, district Noord Nederland;

Overwegende dat:

  • -

    de Zeebadweg, de Paviljoensweg, de Kustweg, de Oosterveldweg en de Handelskade Oost zich bevinden in en rond het centrum van Delfzijl;

  • -

    op de Zeebadweg en de Paviljoensweg een snelheid van 30 km/uur van kracht is;

  • -

    op de andere wegen een snelheid van 50 km/uur van kracht;

  • -

    aan de Paviljoensweg het Eemshotel gevestigd is;

  • -

    de gemeente het contact tussen het centrum van Delfzijl en de Eems wil versterken;

  • -

    dit onder andere gedaan wordt door het uitbreiden van het strand en het aanleggen van een nieuwe verbinding tussen het strand en het centrum;

  • -

    dit project gecombineerd wordt met de noodzakelijke verhoging en verbreding van de zeedijk;

  • -

    dit noodzakelijk is om de kern Delfzijl en haar achterland te beschermen voor hoog water;

  • -

    de huidige dijk te laag is om deze bescherming te bieden en dat de huidige dijk verstevigd moet worden gelet op de aardbevingenproblematiek;

  • -

    dit project wordt uitgevoerd door het Waterschap Noorderzijlvest;

  • -

    deze zeedijk verhoogd en verbreed moet worden door de stijging van de zeespiegel, de bodemdaling en de kans op aardbevingen;

  • -

    het Waterschap Noorderzijlvest trekker van dit project (dijkverbetering) is en dat zij daartoe besloten hebben;

  • -

    de plannen voor de uitbreiding van het zeestrand en de aanleg van de nieuwe verbinding tussen strand en centrum valt onder de projecten van het "Actieplan Centrum"; worden gefinancierd door Waddenfonds vanuit project Marconi

  • -

    de gemeenteraad deze plannen heeft vastgesteld;

  • -

    nu de plannen verder uitgewerkt worden en dat dit resulteert in het verleggen van de zeedijk richting het centrum;

  • -

    de eerste fase van dit plan de aanleg van een nieuwe zeedijk is en wordt gerealiseerd tussen de wegen Baaisterhoofd, Oosterveldweg, Kustweg en Zeebadweg;

  • -

    na aanleg van de dijk de oude dijk verwijderd wordt en de verdere inrichting van het terrein wordt gerealiseerd;

  • -

    deze bovengenoemde plannen tijdelijke gevolgen hebben voor het verkeer;

  • -

    het grootste gevolg voor het verkeer de bereikbaarheid van het Eemshotel is;

  • -

    het hotel via de inrit op de Kustweg bereikbaar is en dat deze inrit in twee richtingen bereden wordt;

  • -

    enkele meters van deze inrit ook door het bouwverkeer gebruikt wordt, maar dat het bouwverkeer na de fietsoversteek afbuigt naar de dijk;

  • -

    verkeer naar het Eemshotel bij de splitsing op het parkeerterrein de rechterbaan moet aanhouden om zo de parkeerplaats te bereiken;

  • -

    de verkeerssituatie gefaseerd steeds iets aangepast en gewijzigd wordt;

  • -

    het wenselijk is om de parkeerplaats aan te duiden met bebording en het aanbrengen van parkeervakken;

  • -

    er veel vrachtverkeer over de Handelskade Oost, Oosterveldweg en de Kustweg gaat ten behoeve van de werkzaamheden aan de dijk;

  • -

    dit vooral gaat om kleitransporten die geladen worden aan de Handelskade Oost en op de Damsterkade;

  • -

    het daarom wenselijk is om op de wegen Handelskade Oost, Oosterveldweg en Kustweg de snelheid te verlagen naar 30 km/uur;

  • -

    hierdoor de veiligheid van de overige weggebruikers (vooral de fietsers) beter gewaarborgd wordt;

  • -

    het daarom wenselijk is om deze genoemde tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen;

  • -

    deze verkeersmaatregelen nodig zijn voor de laatste fase van de werkzaamheden en lopen tot de definitieve eindsituatie;

  • -

    hierdoor ook het Eemshotel goed ontsloten wordt en dus bereikbaar is;

  • -

    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -

    de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om de weggebruiker en passagiers te beschermen;

  • -

    de Zeebadweg, de Paviljoensweg, de Handelskade Oost, de Oosterveldweg en de Kustweg binnen de bebouwde kom liggen en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Delfzijl, dan wel bij Groningen Seaports (Handelskade Oost);

  • -

    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het gewijzigde mandaatbesluit van 7 maart 2017 is gemandateerd aan de het hoofd van de afdeling Stadsbeheer;

  • -

    er overeenkomstig artikel 24 van het BABW op 8 mei 2019 overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Nederland, district Noord Nederland en dat er positief is geadviseerd.

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N :

  • 1.

    door het plaatsen van de borden A1 (30) en A2 (30) van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen voor de volgende wegvakken:

    • a.

      Handelskade Oost, voor zover gelegen tussen de Oosterveldweg tot ongeveer 250 meter voorbij het kantoor van Groningen Seaports;

    • b.

      Oosterveldweg, voor zover gelegen tussen de Kustweg tot ongeveer 100 meter ten oosten van de Handelskade Oost;

    • c.

      Kustweg, voor zover gelegen tussen de Oosterveldweg en de Polarisweg;

  • 2.

    door het plaatsen van borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplichte rijrichting in te stellen ten behoeve van de ontsluiting van de tijdelijke parkeerplaats voor het Eemshotel;

  • 3.

    door het plaatsen van bord model E4 van bijlage 1 van het RVV 1990, een parkeerplaats aan te wijzen bij de parkeerplaats voor het Eemshotel;

  • 4.

    de tijdelijke verkeersmaatregelen van kracht te laten zijn vanaf 4 maart 2019 tot uiterlijk 1 januari 2020;

  • 5.

    de verkeersborden en de fysieke maatregelen te plaatsen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer EEM-TEK-UO-VKM-SIT-8204, revisie 5.0.

Namens het college van burgemeester en wethouders van Delfzijl,

Arjen Luinenburg

hoofd afdeling Stadsbeheer

Datum: 22 mei 2019

Bijlage: Situatietekening

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Delfzijl, Postbus 20.000, 9930 PA Delfzijl, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.

Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Groningen, sector bestuursrecht, Postbus 781, 9700 AT Groningen vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de Publieksbalie, gevestigd aan de Johan van den Kornputplein 10 te Delfzijl. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Naar boven