Montfoort, 23 januari 2019
Burgemeester en wethouders van Montfoort,
Hebben besloten:
- 1.
Het vaststellen van één parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische voertuigen op De Kolk ter hoogte van Vijzelplantsoen nummer 1 door het plaatsen van verkeersbord E4 van Bijlage I van het RVV 1990 met tekstbord ”opladen elektrische voertuigen”;
- 2.
Te bepalen dat het verkeersbesluit in werking treedt op de dag volgend op die waarop de bekendmaking van het verkeersbesluit plaatsvindt en wordt geeffectueerd als het verkeersbord met onderbord is geplaatst.
Bevoegdheid
De beleidsmedewerker Verkeer is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het door het College van de Gemeente Montfoort op d.d. 18 december 2018 vastgestelde mandatenregister.
Wetgeving
De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
- •
Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);
- •
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);
- •
Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);
- •
(Uitvoeringvoorschriften) Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Aanleiding
Er is vanuit de bewoners de wens gekomen om een laadpaal voor elektrische voertuigen te plaatsen aan De Kolk, want zij kunnen niet opladen op eigen terrein.
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
Hierbij hebben wij het volgende overwogen:
- •
Het elektrisch rijden zal de komende jaren, naar verwachting, verder toenemen;
- •
Steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrische auto;
- •
De gemeente elektrisch verkeer wil stimuleren en een laadpaal daarvoor noodzakelijk is;
- •
Het uitgangspunt is dat elektrische voertuigen op eigen terrein kunnen opladen;
- •
Dat wanneer het niet mogelijk is om op eigen terrein op te kunnen laden, gebruik gemaakt moet kunnen worden van openbare oplaadvoorzieningen;
- •
De gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van een verkeersbesluit;
- •
Door het vaststellen van een parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische voertuigen komt reguliere parkeercapaciteit te vervallen;
- •
Dat elektrische voertuigen bij opladen geen gebruik maken van de overige openbare parkeercapaciteit;
- •
Door de uitbreiding van het aantal parkeergelegenheden voor het opladen van elektrische voertuigen aan De Kolk worden daarom geen parkeerproblemen verwacht.
Advies
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Eenheid Midden-Nederland, district West Utrecht.
Belangenafweging
Er zijn geen redenen om aan te nemen dat door het verkeersbesluit belanghebbenden onevenredig worden benadeeld of dat er een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.