Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 24 juni 2019, houdende regels over tolkvoorzieningen voor personen met een auditieve beperking in het kader van maatschappelijke participatie

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op de artikelen 3a.1.1, zesde lid, en 3a.3.1, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 4a.1.1, eerste en zesde lid, van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015;

Besluit:

ARTIKEL I

In de Uitvoeringsregeling Wmo 2015 wordt na hoofdstuk 3 een nieuw hoofdstuk ingevoegd, luidende:

HOOFDSTUK 3A. TOLKDIENSTEN VOOR AUDITIEF BEPERKTEN

Paragraaf 1. Aanspraak op tolkdiensten
Artikel 3a

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

afnemer:

te ondersteunen persoon of personen, bedoeld in artikel 3a.1.1, tweede lid, van de wet;

tolk:

tolk Nederlandse Gebarentaal of schrijftolk die tolkdiensten verleent ten laste van het UWV op grond van artikel 3a.1.1 van de wet;

tolkdienst:

tolkdienst van een tolk Nederlandse Gebarentaal of schrijftolk die deze diensten verleent ten laste van het UWV op grond van artikel 3a.1.1 van de wet;

tolk op afstand:

tolk die zijn tolkdiensten verricht vanuit een andere locatie, niet zijnde de locatie waar de afnemer zich bevindt.

Artikel 3b
  • 1. Het UWV draagt zorg voor continue bereikbaarheid om een afnemer te bemiddelen naar tolken in geval van spoed.

  • 2. Het UWV kent in ieder geval 30 uren aan tolkdiensten toe aan een afnemer per jaar. Indien de afnemer zowel auditief als visueel beperkt is, kent het UWV in ieder geval 168 uur aan deze tolkdiensten toe per jaar. Dit laat de aanvullende uren die zijn toegekend op grond van artikel 4a.1.1, tweede lid, van het Uitvoeringsbesluit, onverlet.

  • 3. Indien de dienstverlening door een tolk op afstand wordt verricht, wordt voor 3 uren dienstverlening door een tolk op afstand slechts 1 uur tolkdienstverlening in mindering gebracht op de toegekende vaste beschikbare uren, genoemd in het tweede lid. Indien in totaal meer dan 15 uren dienstverlening van een tolk op afstand wordt afgenomen, wordt voor 1 uur dienstverlening 1 uur in mindering gebracht op het aantal toegekende vaste beschikbare uren, genoemd in het tweede lid, voor de afnemer.

  • 4. Dienstverlening van maximaal twee tolken voor één afnemer wordt alleen vergoed in situaties waar langer dan 2 uren onafgebroken getolkt dient te worden, waarbij vooraf vaststaat dat het achtereenvolgens inzetten van verschillende tolken niet mogelijk is.

  • 5. Voor de dienstverlening, bedoeld in het vierde lid, van twee tolken wordt 1 uur in mindering gebracht op de toegekende vaste beschikbare uren voor de afnemer, genoemd in het tweede lid.

  • 6. Het UWV vergoedt de werktijd van de betrokken tolk tijdens pauzes van de afnemer.

Artikel 3c

Bij de aanvraag legt de persoon alle documenten die noodzakelijk zijn voor de beoordeling van de aanvraag op grond van artikel 4a.1.1 van het Uitvoeringsbesluit, waaronder in ieder geval informatie over de aard van de opdracht indien twee tolken tegelijkertijd voor één afnemer zouden tolken.

Artikel 3d

Een declaratie van een vergoeding bevat een handtekening of een elektronische handtekening van de afnemer.

Paragraaf 2. Vergoeding van tolken
Artikel 3e
  • 1. De vergoeding voor tolkdiensten bedraagt ten hoogste € 54,71 (exclusief btw) per uur per tolk of, indien de dienstverlening geen hele uren beslaat, een bedrag naar rato van dat uur afgerond op vijftien minuten. Voor tolk op afstand mag 130% van dit tarief in rekening worden gebracht.

  • 2. Voor het verlenen van tolkdiensten wordt in geval van de hieronder vermelde buitengewone werktijden, de uurvergoeding vastgesteld op het daarbij aangegeven percentage van de vergoeding, bedoeld in het eerste lid:

    Maandag t/m vrijdag:

    • 00:00 uur tot 6.00 uur: 140%

    • 6.00 uur tot 8.00 uur: 120%

    • 18.00 uur tot 22.00 uur: 120%

    • 22.00 uur tot 24.00 uur: 140%

    Zaterdag:

    • 00:00 uur tot 6.00 uur: 140%

    • 6.00 uur tot 22.00 uur: 130%

    • 22.00 uur tot 24.00 uur: 140%

    Zondag of algemeen erkende feestdag

    • 0.00 uur tot 24.00 uur: 145%

  • 3. Met uitzondering van de situatie, bedoeld in artikel 3b vijfde lid, wordt voor toepassingen voor groepen van afnemers afgeweken van de vergoeding, bedoeld in het eerste lid, en wordt door het UWV een passende vergoeding verstrekt.

  • 4. Het bedrag, genoemd in het eerste lid, wordt met ingang van 1 januari van elk kalenderjaar gewijzigd met het percentage waarmee het indexcijfer van de Cao-lonen in de gezondheids- en welzijnszorg over de maand september, die daaraan voorafgaat, afwijkt van het indexcijfer waarop de laatste vaststelling van het bedrag is gebaseerd en door de voorzitter van de Raad van Bestuur van UWV openbaargemaakt.

Artikel 3f
  • 1. Het UWV verstrekt een vergoeding voor vervoerskosten van € 0,60 per gereden kilometer aan een tolk op basis van het aantal werkelijk gereisde kilometers. Dit aantal wordt bepaald aan de hand van de ANWB-routeplanner ‘snelste route’, op basis van volledige postcodes en per enkele reis. Voor de vervoersvergoeding geldt een maximum van 60 kilometer per enkele reis, met uitzondering van personen, die zowel een auditief als visuele beperking hebben. De gereisde afstand wordt naar boven afgerond op hele kilometers.

  • 2. Indien een tolkdienst wordt toegekend aan een afnemer die zowel een auditief als visuele beperking heeft, geldt het maximum aantal kilometers per enkele gemaakte reis als bedoeld in het eerste lid niet.

  • 3. In afwijking van het eerste lid worden voor onderstaande postcodegebieden een maximum enkele reisafstand van 90 kilometer vergoed:

    • 1790 tot en met 1799

    • 4300 tot en met 4699

    • 5900 tot en met 6499

    • 7800 tot en met 7899

    • 8400 tot en met 9999.

    Voor schrijftolken gelden eveneens de volgende aanvullende postcodegebieden:

    • 1600 tot en met 1699

    • 1700 tot en met 1789

    • 7500 tot en met 7799

    • 7900 tot en met 7999

    • 8300 tot en met 8399.

Artikel 3g
  • 1. In het geval dat degene die krachtens artikel 3a.1.1 van de wet een vergoeding van het UWV wenst voor tolkdiensten minder dan 24 uur voor het tijdstip van aanvang van de dienstverlening annuleert, telt het aantal verzochte uren mee voor de urennorm, bedoeld in artikel 3b, tweede lid.

  • 2. Bij een annulering als bedoeld in het eerste lid mag 50% van het tarief overeenkomstig artikel 3e, eerste lid, in rekening worden gebracht bij het UWV door de tolk of tolk op afstand. Bij een annulering bij de locatie van de persoon geldt eveneens een vergoeding voor de vervoerskosten van 50% van de vervoersvergoeding, bedoeld in artikel 3f, eerste lid.

Paragraaf 3. Financiering van de tolkvoorziening
Artikel 3h
  • 1. Het UWV biedt jaarlijks vóór 15 maart het gedeelte van het bestuursverslag dat betrekking heeft op de uitvoering van artikel 3a.3.1 van de wet, met het gedeelte van de jaarrekening dat daarop betrekking heeft aan de Minister aan. De verklaring omtrent de getrouwheid, bedoeld in artikel 35 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen, bevat een afzonderlijke verklaring over het gedeelte dat betrekking heeft op de uitvoering van dit besluit.

  • 2. De tussentijdse verslagen die het UWV opstelt op grond van artikel 49, achtste lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie bevatten tevens een gedeelte over de uitvoering van dit besluit, welk gedeelte door het UWV wordt aangeboden aan de Minister.

  • 3. Het UWV biedt het gedeelte van de verslagen, bedoeld in het tweede lid, vóór 15 juni en 15 oktober aan.

  • 4. Het UWV neemt in het gedeelte van het bestuursverslag met jaarrekening, bedoeld in het eerste lid, ten minste een verslag van de werkzaamheden en het gevoerde beleid met betrekking tot de voorzieningen, bedoeld in artikel 3a.1.1 van de wet, op en tevens een toelichting op het gedeelte van de jaarrekening en de balans dat betrekking heeft op de uitvoering van dit besluit.

  • 5. De gedeelten van de tussentijdse verslagen, bedoeld in het tweede lid, geven, ten minste inzicht in de gerealiseerde uitgaven op grond van artikel 3a.1.1 van de wet, ten opzichte van de voor deze doeleinden verstrekte voorschotten.

Artikel 3i
  • 1. Het UWV dient jaarlijks vóór 1 december van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarin de kosten zullen worden gemaakt de aanvraag om een voorschot aan de Minister in.

  • 2. De aanvraag om een voorschot kan betrekking hebben op de kosten, bedoeld in artikel 3a.3.1 van de wet.

  • 3. De Minister stelt de hoogte van het voorschot vast en verstrekt met ingang van het begrotingsjaar waarop het voorschot betrekking heeft maandelijks voor de 11e van de maand een twaalfde deel van het vastgestelde voorschot.

  • 4. De Minister kan, op verzoek van het UWV, de bevoorschotting aanpassen in de loop van een kalenderjaar.

  • 5. De Minister stelt binnen acht weken na ontvangst van het gedeelte van het bestuursverslag en de jaarrekening dat betrekking heeft op de uitvoering van artikel 3a.3.1 van de wet de eindafrekening vast.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2019.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge

TOELICHTING

Algemeen

Op grond van de Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein, luisterlijnen en vertrouwenswerk jeugd is de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) gewijzigd in verband met het centraliseren van de tolkvoorzieningen ten behoeve van de ondersteuning bij de maatschappelijke participatie van personen met een auditieve beperking. Het zogenoemde leefdomein. Deze tolkvoorziening wordt niet zoals andere voorzieningen in het kader van de Wmo 2015 door het college uitgevoerd maar door het UWV. Op die manier wordt een centralisatie bereikt in de uitvoering en in de inhoud van alle tolkvoorzieningen voor auditief beperkten, op het terrein van werk, onderwijs en leefdomein.

In deze regeling worden op grond van artikel 3a.1.1 van de Wmo 2015 regels gesteld over het aantal beschikbare vaste uren per jaar, de vergoeding en de kwaliteitseisen van de tolken. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) draagt zorg dat er altijd tolken beschikbaar zijn voor niet inplanbare spoedgevallen.

De regeling is bedoeld als voortzetting van de Landelijke regeling tolkvoorziening voor mensen met een zintuiglijke beperking 2015 met toelichting (december 2014). Auditief beperkten en tolken houden zoveel mogelijk dezelfde rechten en plichten in verband met de tolkvoorzieningen. Op een later moment zal worden bekeken of verder kan worden geharmoniseerd tussen de overige tolkvoorzieningen voor auditief beperkten in het onderwijs- en werkdomein.

Regeldruk, fraude en privacy

Het Adviescollege Toetsing Regeldruk heeft in het advies van 27 juni 2018 (Kenmerk: MvH/RvZ/MK/bs/ATR0212/2018-U090) geadviseerd over de wet en de lagere regelgeving die krachtens de Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein, luisterlijnen en vertrouwenswerk jeugd zijn gesteld. Het adviescollege geeft naar aanleiding van dit besluit aan dat de regeldrukeffecten reeds voldoende in het kader van de voorbereiding van de Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein, luisterlijnen en vertrouwenswerk jeugd aan bod zijn gekomen. Tevens is een fraudetoets over de lagere regelgeving uitgevoerd. Deze regelgeving brengt geen additionele frauderisico’s met zich mee. De mogelijke frauderisico’s zijn gezien de doelgroep beperkt.

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in het kader van artikel 4a.1.1 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 al over privacyaspecten geadviseerd, waaronder ook de gegevensstormen die betrekking hebben op deze regeling.

Artikelsgewijs

Artikel I

Dit artikel introduceert een nieuw hoofdstuk over de tolkvoorzieningen van het UWV voor auditief beperkten in het leefdomein. Hieronder wordt elk artikel in dit hoofdstuk toegelicht.

Artikel 3a

In dit artikel staan een aantal definities opgenomen die in deze paragraaf worden gehanteerd. Er zijn verschillende diensten die een tolk kan leveren zoals Nederlands met ondersteunende gebaren, Nederlandse Gebarentaal, Tactiele Gebaren en schrijvend vertalen. Deze diensten kunnen worden geleverd door een Tolk Nederlandse Gebarentaal of een schrijftolk die staan ingeschreven in het Stichting Register Tolken Gebarentaal en Schrijftolken. Dat is geregeld in het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015.

Artikel 3b

Aan auditief beperkte personen wordt in ieder geval 30 uur per 12 maanden en, voor mensen die zowel auditief als visueel beperkt zijn, in elk geval 168 uur per 12 maanden aan tolkdiensten beschikbaar gesteld. De ‘standaarduren’ mogen de mensen naar eigen inzicht inzetten zolang het maar gaat om tolksituaties in het leefdomein (de privésfeer). Indien men niet voldoende heeft aan de standaard tolkuren kan er een onderbouwd beroep worden gedaan op meer uren. Gebruikers mogen hun tolkuren voor de leefsituatie niet inzetten voor de onderwijs- of werksituatie, en omgekeerd. Dit volgt uit artikel 3a.1.1 van de Wmo 2015. Daarbij wordt in ieder geval geregeld dat het recht op tolken op afstand en het recht op tolkdiensten voor auditief én visueel beperkten meer uren omvat. Dit vaste aantal uren kan in één keer worden aangevraagd of over meerdere jaren. Bij de aanvraag hoeven geen doelen te worden aangegeven. Bij declaraties moet wel kenbaar worden gemaakt dat het gaat om de inzet van tolkdiensten ten behoeve van de maatschappelijke participatie.

Naast het vaste aantal uren kunnen ook voor specifieke activiteiten uren worden aangevraagd. Deze kunnen het maximum aantal uren overstijgen. Het gaat om op de persoon toegesneden dienstverlening (maatwerk). Aan de toekenning van deze uren zijn wel een aantal voorwaarden verbonden (zie artikel 4a.1.1 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015). Deze regeling stelt echter alleen de omvang van het aantal vaste uren of ‘standaarduren’ vast.

Het gebruik van tolkdiensten op afstand wordt gestimuleerd. In dat kader geldt er een ruilvoet 3:1 voor uren dienstverlening. Een rekenvoorbeeld: Een gebruiker heeft recht op 30 uur dienstverlening per kalenderjaar. De gebruiker zou er ook voor kunnen kiezen om 25 uur tolkdiensten op locatie af te nemen en de resterende 5 uur in te ruilen voor 15 uur tolkdiensten op afstand. Overigens is voor mensen die zowel auditief als visueel beperkt zijn het gebruik van tolkdiensten op afstand geen realistisch alternatief. Voor deze groep wordt de bestaande aanspraak gecontinueerd. Er zijn twee mogelijke situaties waarin op afspraak een tolk op afstand kan worden ingezet:

  • 1. De auditief beperkte persoon en de horende gesprekspartner zijn op dezelfde locatie en de tolk is thuis. De auditief beperkte persoon maakt een beeldverbinding met de tolk. De tolk vertaalt de communicatie in de leefsituatie via deze beeldverbinding.

  • 2. De auditief beperkte persoon, de horende gesprekspartner en de tolk zijn alle drie op een verschillende locatie. De auditief beperkte persoon maakt een beeldverbinding met de tolk. De tolk belt vervolgens de horende gesprekspartner. De tolk is dan op afstand aan het telefoontolken.

De tolk krijgt de belkosten niet vergoed. Klanten en tolken moeten over deze kosten vooraf gezamenlijk een afspraak maken. De tolkvoorziening is ook bedoeld voor kinderen onder de 18 jaar. Het UWV draagt zorg dat er altijd tolken beschikbaar zijn voor niet inplanbare spoedgevallen.

Artikel 3c

Het UWV verwerkt gegevens die noodzakelijk zijn voor het toekennen van de tolkvoorzieningen. Deze gegevens worden aangeleverd door middel van een formulier. Op grond van artikel 3a.1.1 van de Wmo 2015 heeft het UWV de taak om auditief beperkten uit de gemeentelijke populatie te ondersteunen met tolkdiensten in het kader van hun maatschappelijke participatie. Het UWV heeft krachtens deze artikelen de mogelijkheid om persoonsgegevens te verwerken (in dit artikel is artikel 3:74 van de Wajong van overeenkomstige toepassing verklaard). Daarnaast staat er een algemene grondslag in artikel 54 van de Wet SUWI voor gegevensverwerking. Bijzondere persoonsgegevens betreffende de gezondheid mogen in dat kader ook verwerkt worden op grond van artikel 9, tweede lid, onderdeel h, van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en artikel 30, eerste lid, onderdeel a, Uitvoeringswet AVG. Het gaat hier om het persoonsgegeven dat iemand auditief beperkt is, namelijk de verklaring van de huisarts of behandeld medisch specialist waaruit blijkt dat de persoon op dienstverlening is aangewezen. Deze verklaring is niet nodig als het UWV al over zo’n verklaring beschikt (zie artikel 4a.1.1 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015). Indien de auditief beperkte (extra) uren aanvraagt voor specifieke activiteiten worden de doelen van die activiteit enkel globaal beschreven en bewaard. Hierbij worden (daardoor) geen bijzondere persoonsgegevens verwerkt en is niet te achterhalen wat de levensbeschouwelijke of politieke opvattingen van een gebruiker zijn. Het komt voor dat tolkgebruikers vragen naar een tolk met een specifieke expertise zoals kennis over een religieus ritueel. Hierbij gaat het echter om de expertise van de tolk en de ondersteuningsvraag en niet de overtuigingen of doelen van de gebruiker. Na afronding van de opdracht worden deze gegevens direct verwijderd. Ook onnodig gegeven informatie wordt direct verwijderd en niet opgeslagen. Aanvragen kunnen met zowel een fysiek formulier als via de elektronische weg. Het doen van een aanvraag van tolkdiensten wordt van de nodige veiligheidswaarborgen voorzien. Indien er bij een aanvraag bijlagen dienen te worden aangeleverd, stuurt de klant deze in alle gevallen op met de fysieke post. De fysieke stukken worden in het elektronisch dossier opgenomen in een afgeschermd deel, het medisch dossier. Degene die over de toekenning van een tolkvoorziening beslist, ziet in het systeem dat er een medische bijlage is aangeleverd, maar kan deze bijlage niet openen. Dat kan alleen de verzekeringsarts. Hij of zij wordt gevraagd de bijlagen te beoordelen en de beslisser te informeren. Daarmee heeft alleen de verzekeringsarts toegang tot de anderszins beveiligde bijlagen. Deze handelwijze geldt overigens voor alle medische persoonsgegevens die het UWV nodig heeft voor het uitvoeren van zijn wettelijke taken, zoals arbeidsongeschiktheidskeuringen.

Artikel 3d

Declaraties worden getoetst aan de voorgeschreven tarieven. Het is van belang dat een declaratie is ondertekend. Dit kan zowel via de elektronische weg of via een zogenaamde ‘natte handtekening’ overeenkomstig de relevante bepalingen op grond van hoofdstuk 2 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 3e

De uurvergoeding is gemaximeerd op € 54,71 per uur (dit is een bedrag exclusief BTW); het totaal van de uren wordt per keer afgerond op kwartieren. De uurvergoeding wordt verhoogd met een bepaald percentage, afhankelijk van het moment van de dag en de week waarop getolkt wordt. Voor een tolk op afstand geldt ook een hoger tarief.

Met uitzondering van teamtolken worden tolken die voor groepen tolken niet vergoed volgens artikel 3e van deze regeling, maar stelt het UWV een afzonderlijke vergoedingsregeling op via een beleidsregel op grond van artikel 3a.1.1 van de Wmo 2015 en de Algemene wet bestuursrecht. Dit geldt overigens ook voor aanvragen van (gemeentelijke) instellingen of ambtshalve toekenningen zoals geregeld in het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015. Teamtolken krijgen elk een vergoeding per uur.

Op situaties buiten Nederland is dus hetzelfde vergoedingenregime van toepassing. Voor een aantal organisaties met een specifieke taak in relatie tot de gebruikers (bijvoorbeeld belangenorganisaties voor de doelgroepen) is het vanuit doelmatigheidsoverwegingen beter als de inzet van een tolk door de organisatie geregeld wordt in plaats van de gebruikers. Om die reden wordt de praktijk waarbij deze organisaties een vergoeding voor tolkuren kunnen claimen bij het UWV, gecontinueerd

De vergoeding wordt geïndexeerd aan de hand van de index Cao-lonen in de gezondheids- en welzijnszorg. Als het bedrag afwijkt van het reeds geïndexeerde bedrag wordt het voor de belanghebbenden duidelijk openbaargemaakt door het UWV.

Artikel 3f

De vervoerskosten worden vergoed voor € 0,60 per gereisde kilometer, waarbij de snelste route telt. Hierbij wordt verwezen naar https://www.anwb.nl/verkeer/routeplanner ‘optie: snelste’ Dit kunnen zowel kosten voor openbaar vervoer zijn als eigen vervoer. De vergoeding wordt verhoogd voor tolken die in het buitengebied werken zoals met postcodes aangegeven, omdat daar de aanrijdtijden en de afstand tot de locatie van het werk aanzienlijker is. Voor schrijftolken geldt de ruimere afstand in een groter postcodegebied vanwege de geografische verdeling tolkgebruiker en schrijftolken.

Artikel 3g

Bij een annulering van de dienst van een tolk mogen de uren voor de helft van het tarief gedeclareerd worden. De uren tellen echter wel mee voor het maximale aantal vaste uren zoals vastgesteld in artikel 3b eerste en tweede lid, van deze regeling. De reiskosten kunnen voor de helft gedeclareerd worden indien de tolk al ter plaatse is als er geannuleerd wordt.

Artikelen 3h en 3i

Ten slotte wordt vastgelegd dat de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de uitgaven voor de tolkvoorzieningen bekostigt. Teneinde de in artikel 3a.3.1 van de Wmo 2015 bedoelde bekostiging in goede banen te leiden, moet het UWV een aantal schriftelijke stukken bij de Minister van VWS aanleveren. Welke stukken dat zijn en wanneer ze worden vastgesteld, is te lezen in artikel 3h en 3i. Het gaat hierbij om onderdelen van bestaande verslaglegging en verantwoording die het UWV tot nu toe verstrekte aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) die op grond van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen verantwoordelijk is voor het UWV. Nu de budgetverantwoordelijkheid voor de tolkvoorzieningen is overgegaan naar de Minister van VWS is het noodzakelijk dat laatstgenoemde minister eveneens (rechtstreeks) de beschikking krijgt over de onderdelen van de verslagen die betrekking hebben op de onderwijsvoorzieningen. Het tijdstip waarop de in dit artikel bedoelde informatie wordt verstrekt, komt overeen met het tijdstip waarop de totale informatie aan de Minister van SZW moet worden verstrekt.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2019 op het moment dat de Wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein, luisterlijnen en vertrouwenswerk jeugd in werking treedt.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge

Naar boven