Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 24 juni 2019, nr. IENW/BSK-2019/134275 tot wijziging van de Regeling luchtvaartvertoningen ter verheldering van een onduidelijkheid

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 158, tweede lid, van de Regeling Toezicht Luchtvaart;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling luchtvaartvertoningen wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 7 wordt onder vernummering van het tweede en derde lid tot derde en vierde lid, een lid ingevoegd, luidende:

  • 2. In het geprojecteerde vlak op de grond tot aan de vertoninglijn waar laag wordt gevlogen steken geen obstakels door een denkbeeldig vlak van de in- en uitvliegsector die oploopt onder een hoek van 1:20, zijnde hoogte in verhouding tot afstand, en een divergentie van 10% tot een afstand van 300 meter. Ter weerszijde van het vertoningterrein en van de in- en uitvliegsector steken geen obstakels door een denkbeeldig vlak onder een hoek van 1:5, zijnde hoogte in verhouding tot afstand, tot een afstand van 75 meter.

B

In de Bijlage vervalt in tabel 1, behorend bij de artikelen 6, eerste en tweede lid, en 7, eerste lid, de voetnoot.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

TOELICHTING

Algemeen

Deze wijzigingsregeling wijzigt de Regeling luchtvaartvertoningen (de Regeling) ter verbetering van de toepasbaarheid van de Regeling. De aanpassing betreft de verheldering van eisen met betrekking tot obstakels bij luchtvaartvertoningen.

Met name de eisen voor obstakels bij vertoningterreinen waar niet gestart of geland wordt vergden verduidelijking. Artikel 7 van de Regeling ziet specifiek op dergelijke terreinen. De eisen voor obstakels bij deze terreinen stonden in een voetnoot in de bijlage bij de Regeling. Ter verbetering van de Regeling is besloten de voetnoot te schrappen en de desbetreffende eisen op te nemen in een nieuw lid van artikel 7. De verbetering draagt bij aan een juiste uitleg van de Regeling.

Financiële gevolgen

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten en nalevingskosten omdat geen extra verplichtingen in het leven worden geroepen.

Uitvoering en Handhaving

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op de naleving van onder meer (veiligheids)wetten en regels voor de luchtvaart en handhaaft deze. In dat verband is deze regeling aan de Inspecteur Generaal (IG) van de ILT voorgelegd ter toetsing op handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid en fraudebestendigheid van de bepalingen van de regeling. De IG heeft geconcludeerd dat de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is en geen gevolgen heeft voor de capaciteit van de ILT.

Inwerkingtreding

Voor de inwerkingtreding van deze regeling wordt niet aangesloten bij het systeem van vaste verandermomenten voor algemeen verbindende voorschriften, aangezien hier een uitzonderingsgrond van toepassing is. Teneinde de wetstechnische reparatie zo spoedig mogelijk door te voeren is afgezien van internetconsultatie.

De onderhavige wijzigingsregeling is op het eerst mogelijke moment, te weten de dag na publicatie in de Staatscourant, in werking getreden.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven