Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Staatscourant 2019, 35727 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Staatscourant 2019, 35727 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,
gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).
dat de Emmabrug, Eerste Emmastraat, Tweede Emmastraat, Noorder Emmakade, Koorstraat, Koninginneweg, Stolbergstraat, Tempelierstraat en Julianastraat gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;
dat de Emmabrug, Eerste Emmastraat, Tweede Emmastraat, Noorder Emmakade, Koorstraat, Koninginneweg, Stolbergstraat, Tempelierstraat en Julianastraat in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;
dat de Emmabrug, Eerste Emmastraat, Tweede Emmastraat, Noorder Emmakade, Koorstraat, Koninginneweg, Stolbergstraat, Tempelierstraat en Julianastraat wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;
dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte;
dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in de Structuurvisie Openbare Ruimte (hierna: SOR);
dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;
dat de Emmabrug, Eerste Emmastraat, Tempelierstraat en Koninginneweg (gedeelte tussen Eerste Emmastraat en Tempelierstraat) geen onderdeel uitmaken van het hoofd autonetwerk, maar wel zijn ingericht als gebiedsontsluitingsweg (50 km/u);
dat de voornaamste functie van een gebiedsontsluitingsweg de verkeersfunctie is;
dat de Tweede Emmastraat, Noorder Emmakade, Koorstraat, Koninginneweg, Stolbergstraat en Julianastraat zijn ingericht en gecategoriseerd als erftoegangsweg (30 km/u);
dat bovengenoemde erftoegangswegen onderdeel uitmaken van het verblijfsgebied van Haarlem;
dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;
dat de hiervoor genoemde wegen gelegen zijn in de woonwijk Koninginnebuurt ten zuiden van het centrum van Haarlem;
dat in de Eerste Emmastraat en de Tempelierstraat een vervangingsopgave voor de riolering ligt;
dat om de riolering te kunnen vervangen het noodzakelijk is om de bovenliggende wegen open te breken en na het vervangen van de riolering opnieuw aan te leggen;
dat dit mogelijkheden biedt om de wegen niet enkel opnieuw aan te leggen maar tevens de weginrichting aan te passen, zodat deze beter aansluit op de richtlijnen Duurzaam Veilig;
dat ten behoeve van de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid het wenselijk is om op wegen met een snelheidsregime van 50 km/uur verkeersruimte specifiek bedoeld voor fietsers aan te wijzen;
dat in de Tempelierstraat reeds fietsstroken aan beide zijden van de rijbaan aanwezig zijn;
dat op de Eerste Emmastraat en de Koninginneweg enkel fietssuggestiestroken aanwezig zijn aan beide zijden van de weg;
dat om bovengenoemde redenen in de nieuwe situatie ook op de Eerste Emmastraat en de Koninginneweg aan beide zijden van de rijbaan fietsstroken worden gerealiseerd;
dat op de Eerste Emmastraat en de Koninginneweg, het gedeelte gelegen tussen de Eerste Emmastraat en de Tempelierstraat, aan beide zijden van de rijbaan fietsstroken worden gerealiseerd door middel van het aanbrengen van een fietssymbool en onderbroken markering op het wegdek;
dat het voor bestuurders verboden is om op of langs een fietsstrook stil te staan;
dat op het hiervoor benoemde weggedeelte in de huidige situatie parkeerverboden van kracht zijn aan beide zijden van de weg;
dat gelet op de realisatie van de hiervoor benoemde fietsstroken de noodzaak voor handhaving van de parkeerverboden is komen te vervallen;
dat de parkeerverboden dan ook worden opgeheven door middel van het verwijderen van de verkeersborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat in de huidige situatie de fietsstrook op de Tempelierstraat ter hoogte van de Stolbergstraat afbuigt van de rijbaan en aldaar een verplicht fietspad wordt aangeduid over een beperkte lengte;
dat na de herinrichting de fietsstrook parallel aan de rijbaan de rijbaan blijft liggen en niet meer uitbuigt en dat het verplichte fietspad daarmee kan worden opgeheven;
dat de resterende ruimte wordt benut voor de realisatie van extra parkeercapaciteit langs de weg;
dat in de huidige situatie een doorgetrokken asstreep aanwezig is op de Tempeliersstraat, direct ten oosten van de Stolbergstraat, over een afstand van circa 25 meter;
dat deze doorgetrokken asstreep in de nieuwe situatie niet wordt teruggebracht en het verbod om elkaar ter plaatse in te halen dan ook wordt opgeheven;
dat in de huidige situatie een middengeleider aanwezig is op de Eerste Emmastraat/Tempelierstraat ter hoogte van de aansluiting met de Koninginneweg;
dat deze middengeleider inclusief het gebod voor bestuurders om het bord aan de rechterzijde te passeren in de nieuwe situatie niet wordt teruggebracht en het gebod dan ook wordt opgeheven door middel van het verwijderen van de verkeersborden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat op de meeste wegen direct gelegen ten noorden en ten zuiden van het hiervoor genoemde weggedeelte een verkeerscirculatie aanwezig is door middel van de toepassing van eenrichtingswegen voor alle bestuurders;
dat de gemeente Haarlem fietsgebruik wil stimuleren;
dat de aanwezigheid van fietsverkeer op eenrichtingswegen in tegengestelde richting niet tot problemen leidt wat betreft veiligheid en bereikbaarheid en het dan ook wenselijk is om fietsverkeer op de eenrichtingswegen toe te staan in tegengestelde richting;
dat ten behoeve van de doorstroming en vrijheid van het fietsverkeer het dan ook wenselijk is om de fietsers uit te zonderen op het éénrichtingsverkeer in de Koninginnebuurt;
dat op enkele wegen direct gelegen ten noorden en ten zuiden van het hiervoor genoemde weggedeelte een verkeerscirculatie aanwezig is door middel van de toepassing van eenrichtingswegen uitgezonderd fietsverkeer en bromfietsverkeer;
dat gelet op de principes van Duurzaam Veilig het bromfietsverkeer binnen de bebouwde kom geacht worden de regels te volgen van het gemotoriseerd verkeer;
dat gelet op voorgaande overweging en gelet op de snelheidsverschillen het wenselijk is om de uitzondering voor bromfietsverkeer op de eenrichtingswegen op te heffen, waardoor enkel fietsverkeer nog uitgezonderd wordt van het eenrichtingsregime;
dat op de Julianastraat ten oosten van de aansluiting met de Mecklenburgstraat aan de noordzijde parkeervakken zijn gesitueerd en aan de zuidzijde een parkeerverbod is ingesteld door middel van het verkeersbord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat het vanuit de landelijke verkeersregels reeds verboden is om hinder te veroorzaken;
dat geparkeerde voertuigen aan de zuidzijde van het gedeelte van de Julianastraat hinder veroorzaken en het parkeerverbod door middel van verkeersbord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 dan ook overbodig is;
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden E1, D2 en G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, het aanbrengen van fietssymbolen op het wegdek als bedoeld in artikel 10 van het RVV 1990 en het aanbrengen of verwijderen van de onderborden onder verkeersborden C2 en C3 een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding is bij het uitvoeren van de verkeersmaatregelen;
dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;
dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;
dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.
Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:
Eerste Emmastraat, Noorder Emmakade en Kwekerijpad (Deel 1, west )
Koninginneweg, Stolbergstraat en Tempelie rsstraat (Deel 1, midden)
Tempelier sstraat (Deel 1, oost )
Tweede Emmastraat en Koninginneweg (Deel 2, west )
Julianastraat (Deel 2, midden)
Julianastraat (Deel 2 , oost )
Aldus vastgesteld op 19 06 2019 te Haarlem
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,
Hoofd afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-35727.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.