ONTWERPVERKEERSBESLUIT - Afsluiten en verwijderen (brom)fietspad Ringweg/Veldweg

Logo Best

Burgemeester en wethouders,

Gelet op

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en Best Mobiel – De Bestse Mobiliteitsaanpak (december2017);

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

Dat op dit ontwerpverkeersbesluit afdeling 3.4, de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is:

Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Beheer bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• Het beschermen weggebruikers en passagiers.

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Is het gewenst om

Het bromfietspad aan de oostelijke zijde van de Ringweg, tussen de Oirschotseweg en de Veldweg, af te sluiten en te verwijderen.

Motivering

Naast de Ringweg, tussen de Oirschotseweg en de Veldweg, liggen aan beide zijden bromfietspaden in twee richtingen. Het bromfietspad aan de westelijke zijde heeft een ontsluitende functie voor het achterliggende gebied en is opgenomen in het fietsnetwerk van de gemeente. Het bromfietspad aan de oostzijde heeft geen ontsluitende functie, omdat er voor het oostelijke gebied andere betere alternatieve routes zijn. Deze verbinding is ook niet in het fietsnetwerk opgenomen.

Het bromfietspad aan de oostelijke zijde ligt in een groene omgeving. Direct naast het bromfietspad staan diverse bomen die het wegdek aantasten door wortelopdruk. De bomen staan dusdanig dicht op het wegdek dat wegonderhoud geen structurele oplossing biedt, zonder daarmee ook de levensvatbaarheid van de bomen te kunnen garanderen. Het wegdek zal worden blijven aangetast

Doordat het wegdek wordt aangetast kunnen er onveilige situaties ontstaan voor (brom)fietsers. Deze kunnen door wortelopdruk mogelijk vallen of afwijken van hun plaats op het bromfietspad, wat ongevallen tot gevolg kan hebben. Vanuit wegbeheer is het niet mogelijk om dit bromfietspad meerdere malen per jaar te schouwen en te onderhouden.

Gezien het feit dat aan de andere kant van de Ringweg een twee richtingen bromfietspad ligt, is er voor de gebruikers ook een alternatief waarbij er nauwelijks hoeft te worden omgereden.

Belangenafweging

De gemeente acht de veiligheid op de weg en die van weggebruikers en passagiers om zodoende ongevallen te voorkomen van hoger belang dan de kleine omrijdfactor die de (brom)fietser heeft.

Het alternatief voor de (brom)fietsers ligt aan de overzijde van de weg. Dit bromfietspad is opgenomen in het fietsnetwerk en biedt hiermee een geschikt alternatief. De gemeente zal het groen rondom de rotondes en oversteekpunten onderhouden om zo te zorgen voor goed zicht op het kruisend verkeer.

Met het verwijderen van het bromfietspad verbetert ook de levensvatbaarheid van de direct aan het bromfietspad grenzende bomen. Dit heeft een positieve invloed op klimaatadaptatie, hittestress en de waterhuishouding in het gebied.

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

  • 1.

    Het afsluiten en verwijderen van het bromfietspad aan de oostelijke zijde van de Ringweg, tussen de Oirschotseweg en de Veldweg;

  • 2.

    Het verwijderen van verkeersborden G12a en G12b uit bijlage I van het RVV 1990 van het bromfietspad aan de oostelijke zijde van de Ringweg, tussen de Oirschotseweg en de Veldweg;

  • 3.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 4.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

  • 5.

    Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant en op de gemeentelijke website;

Zienswijze

Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage.

Tegen dit ontwerp verkeersbesluit kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant hun zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Best. U kunt uw zienswijze sturen aan het college van burgemeester en wethouders van Best, Postbus 50, 5680 AB Best.

29-05-2019

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

Verkeerskundige afdeling Beheer

Naar boven