Verkeersbesluit Stationsbrug Middelburg - tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met renovatie van de Stationsbrug - Stationsbrug: gesloten verklaring voor alle verkeer; (tijdelijke) Pontonbrug: aanduiding voetpad

Logo Zeeland

 

Middelburg, 18 juni 2019

Corsanummer : 19016206

Afdeling : Infrastructuur en Vastgoed

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND

betreft:

Verkeersbesluit voor de Stationsbrug te Middelburg;

tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met renovatie van de brug;

- Stationsbrug : gesloten verklaring voor alle verkeer;

- (tijdelijke) Pontonbrug: aanduiding voetpad.

Overwegingen met betrekking tot het besluit

Bevoegdheidsgrondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.

De Stationsbrug is in beheer bij de provincie Zeeland.

Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Motivering en belangenafweging

Aanleiding

De Stationsbrug is een voor het openbaar verkeer openstaande weg, die alleen toegankelijk is voor voetgangers, (brom)fietsers, gehandicaptenvoertuigen, hulpdiensten en lijnbussen. Deze draaibrug over het Kanaal door Walcheren, bevindt zich tussen gemeentelijke aansluitingen, te weten de Kanaalweg en de Blauwedijk/Stationstraat/Loskade. De brug verbindt het centrum van Middelburg met het trein- en busstation van Middelburg en de daarachterliggende wijken, zoals de Edelstenenbuurt, Dauwendaele en Mortiere.

De Stationsbrug dient goed te blijven functioneren voor het wegverkeer en het vaarwegverkeer. Daarom staat in de periode september 2019 tot en met april 2020 een renovatie gepland. De Stationsbrug wordt hierbij van haar plek gehaald en vervolgens naar Krimpen aan de IJssel gebracht voor renovatie. Het uiteindelijke doel van de werkzaamheden is om de levensduur van de brug met 60 jaar te verlengen.

Het project is in een binnenstedelijke omgeving, waarbij wegverkeer en vaarwegverkeer een belangrijke rol spelen. Uit het oogpunt van onder andere het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beperken van de hinder is het gewenst om tijdens de uitvoeringsfase verschillende voorzieningen en verkeersmaatregelen te treffen. Voor een aantal van deze voorzieningen/verkeersmaatregelen is een verkeersbesluit vereist. Omdat hierbij twee wegbeheerders betrokken zijn, te weten de provincie Zeeland en de gemeente Middelburg, dienen hiervoor twee separate verkeersbesluiten te worden vastgesteld. Dit besluit ziet alleen op de onder sub. A.1. en sub. A.2. genoemde tijdelijke verkeersmaatregelen voor de Stationsbrug en de pontonbrug.

A. Tijdelijke verkeersmaatregelen Stationsbrug & pontonbrug

1. Afsluiting Stationsbrug

Met het fysiek uitnemen van de Stationsbrug komt de verbinding centraal station richting centrum Middelburg te vervallen. In verband hiermee dient de brug aan weerszijden gesloten te worden verklaard voor alle verkeer. Dit geschiedt door:

- plaatsing aan weerszijden van de brug van de verkeersborden C1 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee);

- verwijderen/afplakken van de huidige onderborden met tekst: ‘Uitgezonderd fietsers, bromfietsers, gehandicaptenvoertuigen en lijnbussen;

- plaatsing aan weerszijden van de brug van de verkeersborden C16 (gesloten voor voetgangers).

2. Pontonbrug

De Stationsbrug wordt tijdelijk vervangen door een pontonbrug. (Een brug die rust op één of meer drijvende platformen (pontons)). De pontonbrug kan worden geopend voor het scheepvaartverkeer. Op het moment dat de pontonbrug wordt geopend voor het scheepvaartverkeer, wordt de doorgang voor voetgangers fysiek afgesloten. De pontonbrug wordt aan weerszijden voorzien van trappen om het hoogteverschil met de steile kademuren te overbruggen. Deze trappen zijn niet geschikt voor fiets- en bromfietsverkeer. De pontonbrug dient te worden aangeduid als voetpad. Dit geschiedt door plaatsing aan weerszijden van de brug van de verkeersborden G7 (voetpad).

De pontonbrug borgt het in stand houden van een veilige en rechtstreekse voetgangersverbinding tussen de Kanaalweg en de Loskade en vormt daarmee ook een essentiële verbinding in het openbaar vervoer.

Vorenstaande tijdelijke verkeersmaatregelen dienen als zodanig te worden aangeduid. Zoals hiervoor al aangegeven heeft dit besluit uitsluitend betrekking op deze (sub. A.1. en sub. A.2.) genoemde tijdelijke verkeersmaatregelen.

Aanvullende (fysieke) maatregelen

Om voornoemde bepalingen en bijbehorende bebording kracht bij te zetten, worden ook (fysieke) maatregelen getroffen in de vorm van:

- plaatsing aan weerszijden van de Stationsbrug van fysieke afsluitingen (rood-witte schrikhekken met daarachter een extra fysieke barrière) voorzien van goed zichtbare extra attentie verhogende middelen (lampen/verlichting);

- plaatsing aan weerszijden van de pontonbrug van informatieborden L301-A (trap naar beneden).

Aangezien voor deze aanvullende (fysieke) maatregelen geen sprake is van een beperking en/of uitbreiding van categorieën weggebruikers, staat hiertegen geen bezwaar open.

B. Aanvullende tijdelijke voorzieningen & tijdelijke verkeersmaatregelen Loskade

1. Openbaar vervoer & voetgangers

Er dient voor reizigers van het openbaar vervoer (trein en bus) een rechtstreekse verbinding over het Kanaal door Walcheren te blijven. Daarbij is het van belang dat de aansluiting van de verschillende vormen van openbaar vervoer op elkaar aansluiten, in het bijzonder de aansluiting van de buslijnen op de trein. Door het plaatsen van een tijdelijke pontonbrug over het Kanaal door Walcheren en het inrichten van een tijdelijk busstation met haltes (sub. B.1.a)) en een taxistandplaats (sub. B.1.b)) op de Loskade, wordt deze rechtstreekse verbinding gecreëerd. Voor het openbaar busvervoer is de Schroebrug vanaf de stadszijde namelijk geen optie als alternatieve route, omdat de aansluitingen op de trein of andere buslijnen dan niet gehaald worden. (Komende vanaf de Schroebrug is de eerste draai- of keermogelijkheid voor de buslijnen de rotonde op de kruising Mortiereboulevard met de Schroeweg). Daarom worden op de Loskade tijdelijk (3) bushaltes gerealiseerd.

a) Bushaltes en abri’s

Op het gedeelte van de Loskade tussen de Goese Korenmarkt en de Nieuwepoortstraat, liggen aan de waterzijde zeven busparkeerplaatsen voor touringcars. Deze busparkeerplaatsen worden tijdelijk omgezet in drie bushaltes. Bij deze bushaltes worden in totaal vier abri’s (wachthuisjes) geplaatst en twee units voor chauffeurs.

b) Taxistandplaats en taxiservice

Voor mindervaliden en mensen met bijvoorbeeld een kinderwagen of een grote koffer, komt er een gratis taxiservice tussen de taxistandplaats bij het NS-station en de Loskade. Daarvoor wordt op de Loskade tijdelijk één parkeerplaats bestemd als taxistandplaats, die alleen bedoeld is voor mindervaliden en mensen met bijvoorbeeld een kinderwagen of een grote koffer. Deze taxiservice wordt verzorgd door Taxi Livo van maandag tot en met zaterdag van 7 – 23 uur. Op zondagen is dit op afroep. Om te voorkomen dat ook andere taxi’s deze taxistandplaats mogen gebruiken, wordt een onderbord met de tekst ‘Taxi Livo’ toegevoegd.

2. Route voor fiets- en bromfietsverkeer

Zoals onder sub. A.2. aangegeven wordt de pontonbrug aangeduid als voetpad. Vanwege de constructie is deze brug niet geschikt c.q. ontoegankelijk (zie sub. A.2.) voor fiets-/bromfietsverkeer. Voor het fiets- en bromfietsverkeer is er een verkeersveilige alternatieve route beschikbaar via de bestaande fiets/bromfietspaden op de nabijgelegen Schroebrug. Deze route komt neer op een extra reistijd van ongeveer 3 minuten en is via verschillende veilige aanrijroutes bereikbaar voor fiets- en bromfietsverkeer.

3. Fietsenstalling

Op het gedeelte van de Loskade direct ten oosten van de Stationsbrug wordt een tijdelijke, niet overdekte, fietsenstalling met een capaciteit van 300 fietsen ingericht.

4. Gedeeltelijke afzetting rijstrook Stationsstraat

De Stationsstraat heeft in de richting van de Stationsbrug twee rijstroken: de linkerrijstrook is voor linksafslaande en rechtdoorgaande lijnbussen, fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, de rechterrijstrook is voor rechtsafslaand verkeer. Door de afsluiting van de Stationsbrug, moeten fietsers op de Stationsstraat met een bestemming aan de andere zijde van het kanaal, omrijden via de Schroebrug. Als deze fietsers pas op het laatste moment besluiten in te voegen op de rechterrijstrook, kan dit leiden tot verkeersonveilige situaties. Om deze fietsers zo vroeg mogelijk naar de rechterrijstrook te leiden, worden aan het begin van de linkerrijstrook over een lengte van ongeveer 20 meter, schildjes op de rijbaan geplaatst. Na deze afzetting kunnen lijnbussen, fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen die linksaf willen slaan naar de Loskade, gewoon weer van de linkerrijstrook gebruikmaken.

5. Parkeerplaats voor touringcars

De tijdelijke bushaltes op de Loskade gaan ten koste van zeven busparkeerplaatsen. Als compensatie voor de vervallen busparkeerplaatsen kunnen touringcars uitwijken naar het busstation aan de Kanaalweg. Daar liggen drie bushaltes, waarvan de bushalte aan de spoorzijde wordt opgeheven om gebruikt te kunnen worden door touringcars. Touringcars kunnen ook gebruikmaken van de opstelruimte aan de spoorzijde van het terrein. Als er behoefte is aan meer busparkeerplaatsen kunnen touringcars ook parkeren op de Arnesteinkade aan de Uijterschootweg.

6. Hulpdiensten

In geval van een incident in de Middelburgse wijken (Arnestein, Edelstenenbuurt, Dauwendaele, Mortiere, Veldzigt, Magistraatwijk, Reijershove en Erasmuswijk) is de Schroebrug in Middelburg de belangrijkste aanrijroute voor de hulpdiensten. Daarom wordt, na overleg met de hulpdiensten, een P2000 pager bij de Nautische Centrale Vlissingen geplaatst. Deze pager attendeert de brugbedienaars in Vlissingen direct op een alarmering in de genoemde wijken. Vervolgens weet de brugbedienaar dat er een incident is en kan daarop de juiste actie ondernemen.

Voor de tijdelijke verkeersmaatregelen op de Loskade waarvoor een verkeersbesluit moet worden genomen, (plaatsen en verwijderen van de verkeersborden E5 (taxistandplaats; tevens parkeerverbod voor andere voertuigen; met een onderbord voorzien van de tekst ‘Taxi Livo’), E8 (parkeergelegenheid alleen bestemd voor autobussen) en L3b (bushalte), en voor het plaatsen en verwijderen van onderborden als daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd), zal de gemeente Middelburg, als bevoegd wegbeheerder op grond van artikel 18, eerste lid, onder d. van de Wegenverkeerswet, het vereiste verkeersbesluit vaststellen. Zoals hiervoor al aangegeven ziet dit besluit niet op de aanvullende tijdelijke voorzieningen & tijdelijke verkeersmaatregelen Loskade (sub. B.1. tot en met sub. B.6.).

Het tijdelijk ontbreken van de Stationsbrug tijdens de renovatie brengt hinder met zich mee. Met voornoemde verkeersmaatregelen wordt beoogd die hinder zoveel als mogelijk te beperken en zijn gedurende de tijdelijke afwezigheid van de Stationsbrug goede en veilige alternatieven voorhanden. Ons zijn geen individuele belangen bekend die van dien aard zijn dat deze het algemene belang overstijgen.

Overig

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

Lid 1, sub. a: het verzekeren van de veiligheid op de weg;

Lid 1, sub. b: het beschermen van weggebruikers en passagiers;

Lid 1, sub. c: het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.

Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de aangrenzende wegbeheerder, te weten de gemeente Middelburg.

Middels gesprekken en bijeenkomsten met zgn. omgevingspartijen zijn gemeente Middelburg, hulpdiensten (Veiligheidsregio Zeeland, Brandweer, Politie en Ambulance), Connexxion Openbaar Vervoer, Rijkswaterstaat Zee en Delta, Provincie Zeeland, Waterschap Scheldestromen, Stichting Werkgroep Gehandicapten Walcheren, Fietsersbond afdeling Middelburg, BLN Schuttevaer, Watersportverbond Regio Deltawateren, Roeivereniging De Honte, Watersportvereniging De Arne, Verkeerswerkgroepen Binnenstad en Dauwendaele, Adviesraad Sociaal Domein Middelburg, Vereniging Ondernemers Middelburg, Middelburgse Bedrijven Club, en VVV Zeeland, zoveel als mogelijk ingelicht over de (soort) werkzaamheden, de voorgenomen maatregelen, de voorzieningen en de hinder.

Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant via https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant.

Gelet op het bepaalde in artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dat een verkeersbesluit genomen moet worden voor het in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijk plaatsen van verkeerstekens en het uitvoeren van tijdelijke verkeersmaatregelen, indien de omstandigheden die tot tijdelijke plaatsing of tijdelijke maatregelen leiden van langere duur zijn dan vier maanden.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen

Besluiten wij:

Voor de Stationsbrug in Middelburg en de tijdelijke pontonbrug, over het Kanaal door Walcheren en gelegen tussen de Kanaalweg en de Loskade, gedurende de periode september 2019 tot en met april 2020 of zoveel korter als mogelijk, dan wel zoveel langer als noodzakelijk zal zijn, voor zover nodig, de navolgende maatregelen te treffen en verkeersborden van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) te plaatsen / te verwijderen:

1. a. plaatsing van verkeersborden C1 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) aan weerszijden van de Stationsbrug;

b. verwijderen/afplakken van de huidige onderborden met tekst: ‘Uitgezonderd fietsers, bromfietsers, gehandicaptenvoertuigen en lijnbussen;

c. plaatsing van verkeersborden C16 (gesloten voor voetgangers) aan weerszijden van de Stationsbrug,

waardoor de Stationsbrug gesloten wordt verklaard voor alle verkeer;

2. plaatsing van verkeersborden G7 (voetpad) aan weerszijden van de pontonbrug, waardoor de tijdelijke pontonbrug alleen opengesteld wordt voor voetgangers;

3. dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.

 

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND,

namens dezen,

ir. C.A.J. Verhoeve MPM,

hoofd afdeling Infrastructuur en Vastgoed

Mededelingen

Inlichtingen

Voor nader gewenste inlichtingen kunt u contact opnemen met:

Verkeersmaatregelen:

de heer J.A.A. Melaard, telefoonnummer: 06-50419135;

Juridische procedure:

mevrouw A. Caljouw, telefoonnummer: 06-25726507.

Rechtsmiddelen

Belanghebbenden kunnen schriftelijk bezwaar maken tegen dit besluit bij: Gedeputeerde Staten van Zeeland, t.a.v. de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg.

Wie is belanghebbende?

Volgens artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht bent u belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop het besluit betrekking heeft. Volgens vaste jurisprudentie is dat onderscheid bij een willekeurige verkeersdeelnemer onvoldoende aanwezig.

Aanvullende (fysieke) maatregelen

Hiertegen staat geen bezwaar open, omdat i.c. geen sprake is van een beperking en/of uitbreiding van categorieën weggebruikers. De mededeling hierover kan niet worden aangemerkt als een besluit in de zin van art. 1:3, lid 1 Awb .

In het bezwaarschrift neemt u ten minste op uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaarschrift, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend.

U moet het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt. Doorgaans is dat de dag na de datum van verzending. I.c. is dat de dag na de datum van bekendmaking in de Staatscourant. Overschrijding van de inzendtermijn kan ertoe leiden dat met uw bezwaren geen rekening wordt gehouden.

Als u overweegt bezwaar te maken, kunt u een informatiefolder aanvragen op telefoonnummer 0118-631000. U kunt de informatie ook downloaden via https://www.zeeland.nl/subsidieregels-en-procedures/bezwaar-maken.

Wij wijzen u erop dat het bezwaar niet de werking van het besluit schorst. U kunt een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening. U richt het verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, locatie Breda, team bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor de behandeling van het verzoek is griffierecht verschuldigd.

 

 

Naar boven