Besluit van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op grond van artikel 15 Wegenverkeerswet 1994 betreffende geslotenverklaring en tijdelijk instellen van éénrichtingsverkeer op een gedeelte van de Rijndijk te Hazerswoude-Rijndijk

Logo Alphen aan den Rijn

De gemeente moet als wegbeheerder een verkeersbesluit nemen bij het plaatsen of verwijderen van sommige verkeerstekens. In het verkeersbesluit wordt afgewogen waarom verkeerstekens worden geplaatst of verwijderd. Een verkeersbesluit is nodig, op grond van artikel 37, Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, als de tijdelijke verkeersmaatregelen langer dan vier maanden worden ingesteld.

Inleiding

De Rijndijk tussen Hazerswoude-Rijndijk en Zoeterwoude-Rijndijk maakte van oudsher onderdeel uit van de doorgaande route tussen Alphen aan den Rijn en Leiden. Na de oplevering van de nieuwe N11 heeft de weg een erftoegangsfunctie gekregen, waar de maximumsnelheid op een groot deel van het tracé teruggebracht is naar 30 kilometer per uur. Ook zijn er diverse maatregelen genomen om de snelheid te verlagen. Echter krijgt de gemeente diverse signalen dat de weg in zijn huidige vorm niet optimaal functioneert.

Erftoegangsfunctie

Op het weggedeelte tussen de rotonde waarop de N209 aansluit en op de grens met de gemeente Zoeterwoude, is nog steeds sprake van een aanzienlijke hoeveelheid doorgaand verkeer, waar de objectieve en subjectieve veiligheid onder druk zou staan. Daarop heeft de gemeente Alphen aan den Rijn onafhankelijk verkeerskundig advies gevraagd. Uit dit rapport blijkt dat de functie, de vormgeving en het gebruik van de weg niet met elkaar in overeenstemming zijn. De erftoegangsfunctie die de weg dus heeft, staat ernstig onder druk door de grote hoeveelheid doorgaand verkeer.

Daarnaast geeft de inrichting van de weg, en dan met name de wegbreedte, het gestrekte profiel en de asfaltverharding, weggebruikers het idee dat er harder mag worden gereden dan 30 kilometer per uur. Tevens is er sprake van een groot verschil in snelheid tussen verschillende verkeersdeelnemers en de verschillende rijrichtingen, bijvoorbeeld bij het in- en uitrijden van uitritten. De ambitie is dan ook om binnen de algemene kwaliteitskaders van de locatie een goede verkeerstechnische oplossing uit te werken, welke zorgt voor een grotere objectieve en subjectieve verkeersveiligheid.

Tijdelijk afsluiting Rijndijk uitgezonderd bestemmingsverkeer

De verkeersituatie op de Rijndijk staat al jaren op de politieke agenda en is een ingewikkelde kwestie. Voor de nieuwe planvorming heeft de gemeente samen met een extern verkeerskundig bureau  een integraal ontwerp gemaakt, waarbij de gedragscomponent in het verkeer een belangrijke rol speelt. Er zal een volledige en eenduidige herinrichting van het bovengrondse 30 kilometer per uur gebied worden uitgevoerd, inclusief het fietspad langs de gehele route. De gemeente heeft vooruitlopend op het project al de nodige verkeerskundige onderzoeken laten doen, waarvan de bewoners op de hoogte zijn gesteld. Ook is er in oktober 2016 een bewonersavond geweest, waarop de eerste plannen zijn gedeeld.

Voor deze werkzaamheden kunnen de benodigde verkeersmaatregelen en omleidingen niet in de directe omgeving van het project gevonden worden. Om deze praktische redenen heeft de aannemer, na akkoord van de gemeente op de projectaanpak, er voor gekozen een bouwfasering toe te passen binnen het projectgebied, waarbij de omleidingen buiten het projectgebied liggen en tijdelijke verkeersmaatregelen nodig zijn.

Daarom is de gemeente voornemens om tussen medio juni 2019 en 1 maart 2020 tijdelijk een wegafsluiting in te stellen tussen de Rijndijk 33 en de Rijndijk met de aansluiting Gemeneweg te Hazerswoude Rijndijk. Er zal een uitzondering worden ingesteld voor de direct belanghebbende zoals bewoners, bezoekers, leveranciers fietsers en bromfietsers.

Tijdelijk éénrichtingsverkeer

Tevens zal er tussen de Rijndijk 33 en de Rijndijk met de aansluiting Gemeneweg te Hazerswoude Rijndijk tijdelijk éénrichtingsverkeer worden ingesteld. Dit geldt niet voor het langzaam verkeer. Fietsers en bromfietsers kunnen grotendeels tijdens de werkzaamheden in beide richtingen gebruik maken van een tijdelijk geïmproviseerd (brom)fietspad.

Belangenafweging

Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2 WVW 1994, lid 1) is het gewenst om op een gedeelte van de Rijndijk een geslotenverklaring in te stellen, uitgezonderd bestemmingsverkeer, en tevens een tijdelijk eenrichtingsverkeer uitgezonderd fietsers en bromfietsers.

Door het collega is afgewogen of het instellen van een geslotenverklaring, uitgezonderd bestemmingsverkeer, tot onredelijke gevolgen leidt. Gezien de aard van de reconstructie is dit de meest haalbare tijdelijke verkeersmaatregel omdat de groep belanghebbende (bewoners, bezoekers en leveranciers) te groot is om deze te voorzien van tijdelijke ontheffingen.

Door het college is tevens afgewogen of het instellen van tijdelijk éénrichtingsverkeer voor anderen tot onredelijke gevolgen leidt. Dit is beperkt het geval. De tijdelijke instelling van éénrichtingsverkeer is onderdeel van het uitvoeringsplan van de aannemer. Dit is wenselijker dan een volledige afsluiting, wat zwaardere consequenties met zich mee zich mee zou brengen en de leefbaarheid van bewoners en belanghebbenden uit het gebied niet ten goede zou komen.

Verder weegt het college af dat dat door het instellen van éénrichtingsverkeer onveilige situaties worden voorkomen. De weg is namelijk te smal voor tweerichtingsverkeer bij werkzaamheden. Door de maatregel wordt de veiligheid van weggebruikers op de weg en werknemers in het werkgebied gewaarborgd en wordt beoogd dat de werkzaamheden op een veilige en adequate manier uitgevoerd kunnen worden.

Wel zal door de instelling van tijdelijk éénrichtingsverkeer in sommige gevallen een beperkte afstand omgereden moeten worden. Belanghebbenden in het werkgebied zijn vanaf het begin op de hoogte gesteld dat de uitvoering voor tijdelijke overlast zou kunnen zorgen, met daarbij mogelijk een beperkte bereikbaarheid in combinatie met omrijden. Buiten de scoop van het werkgebied zal, tijdig door middel van een aankondiging, extra tijdelijke bebording en bewegwijzering de werkzaamheden en verkeersmaatregelen worden aangegeven met eventuele verwijzing naar huisnummers en bedrijven in het gebied. Er zal door de maatregel geen onduidelijke nieuwe verkeerssituatie ontstaan.

Al met al weegt de veiligheid van weggebruikers op de weg en werknemers in het werkgebied en het daardoor instellen van tijdelijk éénrichtingsverkeer zwaarder dan het behouden van het tweerichtingsverkeer tijdens de werkzaamheden. Al deze bovengenoemde werkzaamheden zijn nodig om de kwaliteit van de openbare weg te waarborgen.

Overleg

Er heeft conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg plaatsgevonden met de door de korpschef van de nationale politie daartoe gemachtigde verkeersadviseur. Deze gaat akkoord met dit besluit.

BESLUIT

Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

  • 1.

    op grond van artikel 15 en artikel 18, eerste lid, onder d, Wegenverkeerswet 1994;

  • 2.

    gelet op voorgaande overwegingen en tevens gelet op het bepaalde in 12 en artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer in verband met artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

besluiten tot:

 

het tijdelijk plaatsen van het bord C01 (geslotenverklaring) met onderbord OB108 (uitgezonderd bestemmingsverkeer) op de locatie:

  • 1.

    Rijndijk, westzijde van de inrit van tankstation Shell expres (perceel 11a) te Hazerswoude Rijndijk. 

het tijdelijk plaatsen van bord C03 (éénrichtingsweg) op locatie:

  • 1.

    Rijndijk 33, hoek Groenestein. 

    het tijdelijk plaatsen van bord (C02 (éénrichtingsweg in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) op locatie|:

  • 2.

    Rijndijk hoek Gemeneweg.

 

het tijdelijk verwijderen of afplakken van het bord G11 (verplicht fietspad) met onderbord OB505 (beide richtingen) op het fietspad in Hazerswoude Rijndijk nabij de locaties:

  • 1.

    Rijndijk 33, hoek Groenestein;

  • 2.

    De westzijde Rijndijk, hoek Gemeneweg.

 

het tijdelijk plaatsen van het bord G12a (verplicht fiets-/bromfietspad) met onderbord OB505 (beide richtingen) op het (geïmproviseerde) fiets-/bromfietspad in Hazerswoude Rijndijk nabij de locaties:

  • 1.

     Rijndijk 33, hoek Groenestein;

  • 2.

     De westzijde Rijndijk, hoek Gemeneweg.

  

De in dit besluit genoemde borden zijn opgenomen in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en worden weergegeven in de bijgevoegde bebordingstekening.

 

Alphen aan den Rijn,

Namens burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

De teamleider Beleid en Regie van de afdeling Beheer Openbare Ruimte,

R. de Jong

Dit besluit zal door publicatie in de Staatscourant, zie www.officielebekendmakingen.nl, bekend worden gemaakt. Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit volgens de artikelen 7:1 en 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de openbare bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 13, 2400 AA te Alphen aan den Rijn.

 

Naar boven