Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Staatscourant 2019, 33279 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Staatscourant 2019, 33279 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Olst – Wijhe;
gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).
dat de Raalterweg gelegen is binnen de bebouwde kom van Wijhe;
dat de Raalterweg in beheer is bij de gemeente Olst – Wijhe;
dat de Raalterweg een weg is zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;
dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe is gemandateerd aan de wethouder Mobiliteit;
dat de Raalterweg in de Verkeersvisie Olst-Wijhe is gecategoriseerd als een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom en daarmee deel uitmaakt van een verblijfsgebied;
dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;
dat de Raalterweg in het verleden een gebiedsontsluitende functie had voor verkeer tussen de N756 en de N337;
dat met aanleg van de weg de Omloop een gebiedsontsluitingsweg is gerealiseerd die op het gebied van inrichting beter past bij de functie en het gebruik;
dat de functie van de Raalterweg met de aanleg van de Omloop is afgewaardeerd tot een erftoegangsweg in een verblijfsgebied;
dat het gedeelte van de Raalterweg, tussen de N337 en de spoorlijn Zwolle – Deventer, inmiddels ook op het gebied van inrichting is afgewaardeerd tot een weg met een snelheidsregime van 30 km/uur;
dat bewoners in de omgeving van de Raalterweg in het verleden melding hebben gemaakt van overlast (trillingen) als gevolg van de aanwezigheid van doorgaand vrachtverkeer op de Raalterweg;
dat de gemeente Olst – Wijhe op 10 juni 2014 dan ook een verkeersbesluit heeft gepubliceerd om een geslotenverklaring voor vrachtauto’s in te stellen op de Raalterweg tussen de aansluitingen met de Oude Raalterweg en de Molenbelt;
dat zoals genoemd voor vrachtverkeer een prima alternatieve route (met ondertunneling van het spoor) bestaat via de Omloop;
dat het centrum van Wijhe en een deel van het bedrijventerrein de Enk prima door (bevoorradend) vrachtverkeer kan worden aangereden vanaf de N337 via het westelijk deel van de Raalterweg;
dat de woonwijken Krijtenberg, Peperkamp en Noorder Koeslag door (bevoorradend) vrachtverkeer prima kan worden aangereden vanaf de Omloop via het oostelijk deel van de Raalterweg;
dat het college naar aanleiding van meldingen en raadsvragen in het najaar 2018 opnieuw een analyse heeft laten uitvoeren over dit onderwerp;
dat op basis van deze analyse besloten is om een aantal extra maatregelen te treffen met betrekking tot dit onderwerp, waaronder het verbeteren van de bewegwijzering voor vrachtverkeer;
dat daarnaast is gebleken dat het verkeersbesluit van 10 juni 2014 de doelstellingen het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers heeft gekregen;
dat dit formeel niet juist is, aangezien de maatregel met name het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer als doelstelling heeft;
dat handhavingsacties op diverse verkeerstekens uitgevoerd worden door zowel de politie als door buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA);
dat door het besluit van de Minister van Veiligheid en Justitie strekkende tot wijziging van de Beleidsregels Buitengewoon Opsporingsambtenaar bepaald is dat het BOA’s toegestaan is te handhaven op de negatie van C borden uit bijlage 1 van het RVV 1990;
dat voornoemde handhaving door BOA’s enkel is toegestaan op de negatie van C borden in het kader van leefbaarheid (tegengaan overlast en verbeteren leefbaarheid door bepaalde gebieden af te sluiten voor onder andere vrachtauto’s);
dat gelet op voorgaande het wenselijk is om de doelstelling van de geslotenverklaring voor vrachtauto’s op de Raalterweg aan te passen aan de daadwerkelijke doelstelling van de geslotenverklaring, namelijk het beperken van overlast, waardoor het tevens mogelijk is voor BOA’s om in te zetten op handhaving tegen het negeren van de betreffende geslotenverklaring;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de reeds bestaande geslotenverklaring voor vrachtauto’s dan ook strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding is bij handhaven van de hiervoor genoemde verkeersmaatregel;
dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in deze situatie van ondergeschikt belang wordt geacht;
dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef;
dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregel.
Het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe besluit:
-door middel van het handhaven van de verkeersborden C7 van bijlage 1 van het RVV 1990 de geslotenverklaring voor vrachtauto’s op de Raalterweg te Wijhe ter hoogte van de spoorwegovergang te handhaven.
Aldus vastgesteld te Olst – Wijhe
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst – Wijhe,
Bent u het niet eens met dit besluit?
Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door en kunnen zo nodig een fout herstellen.
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe, Postbus 23, 8130 AA te Wijhe. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-33279.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.