Verkeersbesluit inzake het instellen van een inhaalverbod en intrekking van de status autoweg op een gedeelte van de rijksweg N57.

Logo Rijkswaterstaat - Dienst Zeeland

Nummer RWS-2019/21559

Begripsbepalingen:

In het besluit wordt verstaan onder: 

1.‘het Districtshoofd’, het Hoofd van het District Zee en Delta Noord (adres: Postbus 2232, 3500 GE Utrecht);

2.‘RVV 1990’, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

3.‘BABW’, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994, moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a van de Wegenverkeerswet 1994 ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Belangenafweging en motivering

De rijksweg N57 vormt een schakel in het landelijke hoofdwegennet en verbindt de rijksweg A15 met de rijksweg A58.

In verband met de verbetering van de verkeersveiligheid op een gedeelte van de rijksweg N57 vanaf de Cauersweg, aanzet Oosterscheldekering (km. 55.5) nabij Burgh-Haamstede tot de verkeerregelinstallatie (VRI) Vrouwe in den polder op de Veersedam (km. 69.8) nabij Vrouwenpolder zullen onderstaande maatregelen uitgevoerd worden:

- Invoeren van een inhaalverbod middels het aanbrengen van essentiële herkenbaarheidskenmerken, (dubbele asmarkering);

-Verlaging van de maximumsnelheid van 100 km/uur naar 80 km/uur;

- Instellen gesloten verklaring voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen welke niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur en brommobielen, alsmede fietsers, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.

- Het instellen van een maximumsnelheid van 50 km/uur ter hoogte van de kruising van de rijksweg N57 met de N255 - Vredenhofweg, km. 66.5 (rotonde Banjaard). 

In het categoriseringsplan Rijk is de rijksweg N57 gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Op bovengenoemd weggedeelte(n) sluit de inrichting en snelheidsregime daar nog niet bij aan.Tevens is de rijksweg N57 bij het huidige regime van 100 km/h niet Duurzaam Veilig in te richten door ruimtegebrek. Zo is er geen ruimte voor een harde rijrichtingscheiding samen met voldoende brede rijstroken. 

Met het afwaarderen van de rijksweg N57 op de Oosterscheldekering van 100 km/uur naar 80 km/uur  kan de hoofdrijbaan van de rijksweg N57 worden versmald waardoor er ruimte ontstaat voor verbreding van de werkweg op de Oosterscheldekering. Hierdoor zal de verkeersveiligheid ook op de werkweg verbeteren. 

Vanuit het vigerende hoefijzerbeleid wordt doorgaand verkeer over de N57 ontmoedigd, de bovengenoemde maatregelen dragen daaraan bij.Conform de richtlijnen van het CROW (Handboek wegontwerp) past een inhaalverbod bij een dergelijke weg.  Uit onderzoek blijkt dat het aanbrengen van dubbele asmarkering en snelheidsverlaging van 100 km/uur naar 80 km/uur een zeer gunstig effect heeft op de verkeersveiligheid. 

Hoefijzerbeleid

Tussen Rijk en Provincie Zeeland is afgesproken het doorgaand (vracht)verkeer door Zeeland zoveel mogelijk te beperken. Daartoe is het hoefijzerbeleid overeengekomen, waarbij doorgaand verkeer zoveel mogelijk wordt afgewikkeld op de snelwegen rond Zeeland, te weten de A58, A15, A29, A4 en de Expresweg A11 in Vlaanderen.

Om administratieve redenen worden er diverse verkeersbesluiten ingetrokken, waaronder mijn besluit van 20 januari 2005, nummer DK2005/64. De in dit besluit genomen verkeersmaatregel, het instellen van een inhaalverbod voor het weggedeelte van de rijksweg N57 van km. 45.0 – km. 47.4 blijft van kracht en wordt meegenomen in dit besluit.  

De betreffende (weg)gedeelten zijn in beheer bij het Rijk en gelegen binnen de gemeenten Schouwen-Duiveland, Veere en Noord-Beveland. 

Gevolgde procedure

Door mij is de procedure voor de voorbereiding van besluiten als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht niet gevolgd. Reden hiervan is dat ik er van uitga dat andere belanghebbenden door het nemen van dit besluit redelijkerwijs niet in hun rechten worden aangetast. 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Regiopolitie Zeeland - West-Brabant.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit ik om:

 

  • 1.

    Door middel van verwijdering van de borden G03 en G04 van de bijlage 1 van het RVV, op de rijksweg N57 tussen km. 55.5 en km. 69.8 de status van autoweg op te heffen;

  • 2.

    Door middel van plaatsing van de borden C09, van de bijlage 1 van het RVV, op de rijksweg N57 tussen km. 55,5 en km. 69.8 gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen welke niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/uur en brommobielen, alsmede fietsers, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;

  • 3.

    Door middel van het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep in de as van de weg op de rijksweg N57 tussen km. 55.5 en km. 69.8 een inhaalverbod in te stellen.

  • 4.

    Door middel van plaatsing van de borden A0150 een maximumsnelheid van 50 km/uur in te stellen, het aanbrengen van haaientanden en plaatsing van borden B6, van bijlage 1 van het RVV de voorrangsituaties te regelen ter hoogte van de kruising van de rijksweg N57 met de N255-Vredenhofweg, km. 66.5.

  • 5.

    Door middel van het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep in de as van de weg op de rijksweg N57 tussen km. 45.0 en km. 47.4 een inhaalverbod in te stellen.

  • 6.

    mijn besluit van 3 augustus 2007, nr. 788 in te trekken voor de genomen verkeersmaatregelen op het gedeelte van de rijksweg N57 nabij de kruising met de N255-Vredenhofweg, ter hoogte van km. 66.5.

  • 7.

    mijn besluit van 1 maart 2005, nr. 485 in te trekken voor de genomen verkeersmaatregelen op het weggedeelte van de rijksweg N57 tussen km. 59.600 en km. 60.400.

  • 8.

    mijn besluit van 20 januari 2005, nr DK2005/64 in te trekken voor de genomen verkeersmaatregelen op het weggedeelte van de rijksweg N57 tussen km. 65.0 en km. 66.2 en tussen km. 45.0 en km. 45.4.

  • 9.

    mijn besluit van 11 juli 2001, nr. 5919 in te trekken voor de genomen verkeersmaatregelen op het weggedeelte van de rijksweg N57 tussen km. 69.580 en km. 68.300.

 

ONDERTEKENING

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

Namens deze,

hoofd district Noord Rijkswaterstaat Zee en Delta

de heer L.C. van Beveren

Mededelingen

Informatie

Voor het vragen van nadere informatie over het verkeersbesluit, kunt u tijdens kantooruren telefonisch contact opnemen met de heer S. Hoven, telefonisch bereikbaar op 088-7974600.

Inzien stukken

Het verkeersbesluit met de bijbehorende documenten liggen met ingang van maandag 17 juni 2019 tot en met 29 juli 2019 tijdens kantooruren ter inzage bij:

  • 1.

    Gemeente Schouwen-Duiveland, Laan van St. Hilaire 2 te Zierikzee;

  • 2.

    Gemeente Veere, Traverse 1, 4357 ET Domburg;

  • 3.

    Gemeente Noord-Beveland, Voorstraat 31, 4491 EV Wissenkerke;

  • 4.

    Rijkwaterstaat Zee en Delta, Evertsenstraat 98 te Goes. 

    Bezwaar

    Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt, een bezwaarschrift worden ingediend. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, ter attentie van Rijkswaterstaat Zee en Delta (afdeling Werkenpakket), Postbus 2232, 3500 GE Utrecht.

     

    Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:

    a. naam en adres van de indiener;

    b. de dagtekening;

    c. vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

    d. een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen.

    Voorlopige voorziening

    Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de rechtbank (sector Bestuursrecht) binnen het rechtsgebied waarvan de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft.

    Het verzoek dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:

    a. de naam en het adres van de verzoeker;

    b. de dagtekening;

    c. vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en datum en nummer of kenmerk van het besluit;

    d. de gronden van het verzoek (motivering).

     

    Bij het verzoek dient voorts een afschrift van het bezwaarschrift te worden overlegd. Naar aanleiding van het verzoek kan de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen indien onverwijld spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de betrokken rechtbank wijst de verzoeker na de indiening van diens verzoek op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht de verzoeker binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht moet worden voldaan.

     

    Als burger kunt u ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de hiervoor vermelde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de hiervoor vermelde internetsite voor de precieze voorwaarden.

     

    Expeditie

    Afschrift van dit besluit is gezonden aan:

  • 1.

    College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Schouwen-Duiveland, Postbus 5555, 4300 JA Zierikzee;

  • 2.

    College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Veere, Postbus 1000, 4357 ZV Domburg;

  • 3.

    College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Noord-Beveland; Postbus 3, 4490 AA Wissenkerke;

  • 4.

    Politie Zeeland- West-Brabant, Postbus 8050, 5004 GB Tilburg.

Naar boven