Verkeersbesluit voorrangsregeling Heerenweg

Logo Staphorst

Burgemeester en wethouders van Staphorst,

Gelet op:

  • -

    artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 18, lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 21 en 24 van het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

 

OVERWEGENDE DAT:

  • -

    een gedeelte van de Heerenweg te IJhorst is gelegen binnen de bebouwde kom van IJhorst;

  • -

    op dit gedeelte een snelheidslimiet geldt van 30 km per uur;

  • -

    ter plaatse sinds 2012 de regel “verkeer van rechts heeft voorrang” geldt;

  • -

    vanuit de plaatselijke bevolking duidelijk is gemaakt dat deze voorrangsregel leidt tot onduidelijke en onveilige situaties;

  • -

    vanuit de plaatselijke bevolking kenbaar is gemaakt dat er geen draagvlak is om het attentieniveau op de kruispunten met de Koedrift, Sparrenlaan, Burgemeester van Wijngaardenstraat, Larixlaan, Bakkerslaan, Poeleweg en kerkweg te verhogen, teneinde het principe van gelijkwaardige kruispunten in stand te houden;

  • -

    vanuit de plaatselijke bevolking naar voren is gebracht dat het in stand houden van de gelijkwaardige kruispunten in deze specifieke situatie niet logisch en niet veilig is;

  • -

    een wijziging van de voorrangsregeling ter plaatse betekent dat er wordt afgeweken van het gemeentelijk verkeersveiligheidsbeleid en de beginselen van Duurzaam Veilig;

  • -

    hun college de beoordelingsvrijheid heeft om in bijzondere omstandigheden gemotiveerd af te wijken van beleidsregels;

  • -

    de Verkeersadviescommissie, waarin de korpschef van de Politie Eenheid Oost-Nederland vertegenwoordigd is, een negatief advies heef uitgebracht over het voornemen tot het wijzigen van de voorregeling op de Heerenweg;

  • -

    aan de inbreng van de plaatselijke bevolking om tot een wijziging van de huidige voorrangsregeling op de Heerenweg te komen, teneinde de veiligheid te bevorderen, veel waarde wordt gehecht;

  • -

    de gemeente Staphorst zich ontwikkelt van een regisserende, bepalende overheid, naar een voorwaardenscheppende, op burgerparticipatie gerichte, overheid;

  • -

    hun college bij de afwegingen van belangen het maatschappelijk draagvlak binnen de plaatselijke bevolking voor een wijziging van de voorrangsregeling op de Heerenweg laat prevaleren ten opzichte van de bestaande beleidsregels en het standpunt van de Verkeersadviescommissie;

  • -

    hun college een wijziging van de voorrangsregeling Heerenweg mogelijk wenst te maken teneinde de verkeersveiligheid te bevorderen;

  • -

    hun college een proefperiode van een jaar wenst toe te passen teneinde na afloop van het jaar een balans op te maken of en in hoeverre de maatregelen effect hebben gehad op de verkeersveiligheid;

  • -

    naar aanleiding van het ontwerp een zienswijze is ingebracht;

  • -

    deze zienswijze geen aanleiding heeft gegeven het ontwerp te wijzigen.

BESLUITEN:

Op grond van de overwegingen is de gemeente Staphorst tot het volgende besluit gekomen .

 

  • 1.

    Het instellen van een voorrangsregeling door het plaatsen van B04, B05 en (bijlage 1 van het RVV 1990) voor de kruisingen van de Heerenweg met de Koedrift, Sparrenlaan, Larixlaan, Bakkerslaan, Poeleweg en kerkweg.

  • 2.

    Het aanbrengen van haaietanden op de kruisingen van de Heerenweg met de Koedrift, Sparrenlaan, Larixlaan, Bakkerslaan, Poeleweg, Kerkweg en Poortsteeg.

  • 3.

    Het plaatsen van een waarschwingsbord aan de rechterkant van de Heerenweg nabij de aansluiting met de Burgemeester van Wijngaardenstraat met de tekst "Verkeer van rechts heeft voorrang".

 

 

 

 

Naar boven