Amsterdam, Verkeersbesluit laad- en losplaatsen combi taxi-uitstapplaatsen Raamplein

Logo Amsterdam

CE19-05403 d.d. 28 mei 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

g elet op:

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen.

Overwegende dat:

  • het Raamplein onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van de gemeente Amsterdam;

  • de gemeente Amsterdam het gebruik en locaties voor het laad- en losverkeer en de parkeergelegenheden in de Leidsebuurt gaat optimaliseren, mede gelet op de parkeerdruk in de buurt, verkeersonveilige situaties en geluidsoverlast;

  • de buurt veel overlast ondervindt van rondrijdende auto’s en toeterende taxi’s en van ongewenst gedrag van bezoekers die op taxi’s wachten;

  • daarom is besloten om maatregelen te nemen ter vermindering van de taxioverlast in de Leidsebuurt in de vorm van bebording en vezips (verzinkbare palen);

  • aanvullende maatregelen nodig zijn voor het Raamplein bestaande uit het realiseren van uitstapmogelijkheden voor taxi’s;

  • in de huidige situatie aan het Raamplein 1 een langsparkeerstrook is gelegen waar reeds voor één combinatielaad- en losplaats en een laad- en losplaats van 2 parkeervakken met venstertijden voor het onmiddellijk laden- en lossen van goederen, zijn ingericht;

  • het wenselijk is vier parkeervakken aaneengesloten ter hoogte van Raamplein 1 in te richten als laad- en losplaats en deze vier vakken op donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht van 22:00 – 06:00 uur te bestemmen voor taxi’s alleen voor het uitstappen van passagiers;

  • het noodzakelijk is een extra inrit aan te brengen als ontsluiting naar het parkeerterrein op het Raamplein, welke inrit zal worden uitgevoerd conform de daarvoor geldende inrichtingseisen zoals een doorlopend trottoir

  • ten behoeve van het maken van de extra inrit twee parkeervakken zullen worden opgeheven en 1 gereserveerde parkeerplaats voor vergunninghouder met kenteken 60-RR-GK twee parkeervakken op te schuiven van 120465486608 naar parkeervak 120464486613 en de bestaande autodateplaats te verplaatsen van parkeervak 120464486613 naar 120463486615;

  • door het gebruik maken van vier parkeervakken bij het Raamplein 1 voor het afzetten van passagiers, wordt het doorgaand verkeer voor bewoners (via Vezip) niet belemmerd;

  • ter voorbereiding van het ontwerp op 30 oktober 2018 en 19 maart 2019 overleg is gevoerd met de Centrale Verkeerscommissie Amsterdam (CVC Amsterdam) waarin een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam, is vertegenwoordigd, waarbij de verkeerscommissie positief op het plan heeft geadviseerd;

  • met het optimaliseren van de gelegenheden voor het onmiddellijk laden- en lossen van goederen in combinatie met gelegenheid tot het laten uitstappen van passagiers bewerkstelligd wordt dat:

    • 1.

      de bereikbaarheid van het Raamplein voor laad- en los activiteiten wordt gewaarborgd;

    • 2.

      onwenselijke en verkeersonveilige situaties als gevolg van laad- en losactiviteiten en het laten uitstappen van passagiers op de rijbaan en de overlast die dat geeft, zoveel mogelijk wordt beperkt;

  • de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Besluit

  • De gelegenheden voor het onmiddellijk laden- en lossen van goederen in te stellen door het plaatsen van het verkeersbord E7 uit bijlage uit bijlage 1 van het RVV1990 en het aanbrengen van ondersteunende markeringen (RVV 1990) en deze dagelijks van kracht te laten zijn met onderbord “uitgezonderd venstertijden taxi’s aan het Raamplein 1 (parkeervaknummers 120464486636, 120468486628, 120470486623 en 120472486618)

  • door het plaatsen van het bord model E5 (taxistandplaats) met het onderbord “donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht van 22:00 – 06:00 uur van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, en het aanbrengen van ondersteunende markeringen (RVV 1990) bovengenoemde parkeervakken gedurende de genoemde venstertijden als uitstapgelegenheid voor taxi’s te bestemmen;

  • de reeds bestaande parkeerplaats voor de vergunninghouder met kenteken 60-RR-GK te verplaatsen van parkeervaknummer 120465486608 naar 120463486613;

  • de reeds bestaande autodateplaats te verplaatsen van parkeervak 120464486613 naar 120463486615;

  • hiermee vier parkeervakken voor de laad- en losplaatsen en één parkeervak voor de vergunninghoudersplaats te onttrekken aan het regulier parkeerareaal;

  • te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit, eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel niet in overeenstemming zijn

  • een en ander conform bijgaande situatietekening.

Bestaande gehandicaptenparkeerplaats gaat van 120465486608 naar parkeervak 120464486613

Bestaande autodate gaat van 120464486613 naar 120463486615

Parkeervakken 120464486611 en 120465486608 worden opgeheven tbv nieuwe inrit

Amsterdam,

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

Teammanager Expertisecentrum, Operationele Ondersteuning, Stadswerken

Nina Gombert

Bezwaarclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL Amsterdam

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

  • uw naam, adres en telefoonnummer

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

  • het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

  • waarom u bezwaar maakt.

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

Naar boven