Gemeente Enschede, verkeersbesluit: Instellen parkeerverbodszone De Laares (Laaressingel, Oosterstraat, Minkmaatstraat en Ribbeltsweg) te Enschede

Logo Enschede

Burgemeester en Wethouders van Enschede

 

Besluit

  • door het plaatsen van de verkeersborden E1 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbodszone in te stellen in de woonwijk Laares, de Oosterstraat en de Ribbeltsweg waarbij de verkeersborden komen te staan op de volgende locaties:

    • Tulpstraat ter hoogte van het kruispunt met de Laaressingel;

    • Leliestraat ter hoogte van het kruispunt met de Laaressingel;

    • Papaverstraat ter hoogte van het kruispunt met de Laaressingel;

    • Ribbeltsweg ter hoogte van het kruispunt met de Laaressingel;

    • Oosterstraat ter hoogte van het kruispunt met de Oldenzaalsestraat;

    • Minkmaatstraat ter hoogte van het kruispunt met de Oldenzaalsestraat;

    • Minkmaatstraat ter hoogte van de aansluiting van het tankstation ‘’Tamoil’’;

    • Minkmaatstraat ter hoogte van het kruispunt met de Laaressingel;

 

  • door het verwijderen van de verkeersbord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 de geldende parkeerverboden in het gebied op te heffen op de volgende locaties:

    • Zuidzijde Begoniastraat ter hoogte van het kruispunt met de Minkmaatstraat;

    • Noord- en zuidzijde Oosterstraat tussen de aansluitingen Oldenzaalsestraat en de Rozenstraat.

 

Belangenafweging en motivering

Dit besluit wordt genomen uit oogpunt van het/de genoemde doel(en) in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

Bij de afweging van de diverse belangen zijn deze doelstellingen zwaarder bevonden dan andere met dit besluit betrokken doelstellingen en belangen.

 

Er is overleg gevoerd met de verkeersadviseur van Politie Oost-Nederland, district Twente, die kan instemmen met deze maatregel.

 

Huidige situatie

De woonwijk Laares en de straten Oosterstraat en Ribbeltsweg is een gebied nabij het centrum van Enschede. In deze omgeving zijn de laatste jaren diverse nieuwbouwprojecten uitgevoerd waardoor de wijk voor een groot deel vernieuwd is. De Laares is inmiddels ingericht als verblijfsgebied met een aantal typische kenmerken voor een verblijfsgebied. De wijk ligt in een 30km/h zone, dit past bij een verblijfsgebied. Het westelijke deel van de Oosterstraat kent momenteel een snelheidsregime van 50 km/h. De Oosterstraat zal op termijn een reconstructie ondergaan waarbij het betreffende wegvak afgewaardeerd zal worden met de hierbij behorende kenmerken. In de wijk zijn parkeerkelders, parkeervakken en parkeren op eigen terrein aanwezig. Ondanks dat er voldoende parkeergelegenheid aanwezig is in de directe omgeving wordt op bepaalde locaties geparkeerd op verkeersonveilige locaties waarbij het gaat om kruispunten of in smalle straten. Door deze geparkeerde voertuigen ontstaat minder zicht in de straat en op kruisingsvlakken.

 

Op de Oosterstraat tussen de Oldenzaalsestraat en de Rozenstraat is momenteel aan de noord- en zuidzijde een parkeerverbod van kracht. Hierdoor is het alleen toegestaan op ingerichte/aangewezen parkeerplaatsen.

 

Aanleiding nieuw verkeersbesluit

De wijk is dusdanig opgebouwd dat voldoende parkeerruimte beschikbaar is. Bewoners hebben beschikking over privé parkeerruimte en daarnaast zijn openbare parkeerplekken beschikbaar. Deze openbare parkeerplaatsen zijn middels afwijkende bestrating inzichtelijk gemaakt. Omwille van de verkeersveiligheid in de straten voor bijvoorbeeld hulpdiensten is het wenselijk om voldoende ruimte beschikbaar te houden in de straten.

 

Doelstelling nieuw verkeersbesluit

Het gebied binnen de spoorlijn (Enschede/Duitsland) en de straten Laaressingel en de Oldenzaalsestraat wordt aangewezen als parkeerverbodszone. Het instellen van de parkeerverbodszone zorgt voor het beschikbaar houden van ruimte op de weg waardoor de doorstroming behouden blijft. Bovendien wordt hiermee de veiligheid op de weg ook gewaarborgd. Het parkeerverbod wordt op straat aangeduid door het aanbrengen van de verkeersborden E1 met zonale aanduiding en de verkeersborden E1 met einde zonale aanduiding bij alle toegangswegen tot het gebied. De parkeerverbodszone zal voor het gehele gebied gelden. Daarom worden bestaande parkeerverboden (welke niet zonaal zijn uitgevoerd) verwijderd binnen de nieuwe parkeerverbodszone. In een parkeerverbod zone is het enkel toegestaan in de aanwezige parkeervakken te parkeren.

 

Wettelijk kader

Het nemen van een verkeersbesluit is volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 vereist indien:

  • door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast,

 

Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenver¬keerswet 1994 (WVW)

bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.

 

Verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de (vertegenwoordiger van) de korpschef conform artikel 24 van het BABW.

 

Bebordingsplan

 

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen van wie het belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een bezwaarschrift indienen. Dit moet gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA te Enschede. In het bezwaarschift moeten in ieder geval de volgende onderwerpen opgenomen zijn:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • de datum van vermelding in de digitale Staatscourant;

  • tegen welk besluit u bezwaar maakt (met vermelding van besluitnummer);

  • de reden waarom u het er niet mee eens bent;

  • uw handtekening;

 

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Aldus vastgesteld op 15 januari 2019

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

P.H.W. Westenbrink,

teamleider afdeling Bestemmen & Vergunnen

Naar boven