Intrekkingsbesluit bushalte ‘Oude Kerk’ ter hoogte van Stationsweg 2 in Soest

Logo Soest

Burgemeester en wethouders van Soest;

Aanleiding

Overwegende dat sinds 21 april 2019 buurtbus 575 een nieuwe route door Soest rijdt;

dat de buurtbus nu nog geen haltes heeft langs de Steenhoffstraat, Middelwijkstraat, Torenstraat en Kerkstraat in Soest;

dat wij op 26 april 2019 het besluit namen om een bushalte ‘Oude Kerk’ in te stellen aan de Middelwijkstraat ter hoogte van Stationsweg 2 in Soest;

tegen dit verkeerbesluit bezwaar is ingediend;

Maatregel

dat we met dit besluit het eerder genomen verkeersbesluit intrekken;

dat we met het busbedrijf en de indiener(s) van het bezwaar nader in overleg treden over een alternatieve locatie;

Belangenafweging

Overwegende dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

dat in het genomen verkeersbesluit onvoldoende wordt ingegaan op de verkeersveiligheid in de directe omgeving;

dat de indiener van het bezwaar niet tegen de maatregel op zich is en ook suggesties doen voor

alternatieve locaties;

dat gezien het bovenstaande het gewenst is om de belangenafweging opnieuw te bepalen op basis van

nader onderzoek en een gesprek met belanghebbenden;

dat de nu ingetrokken locatie in de toekomst alsnog kan worden aangewezen, als blijkt dat op basis

van nader onderzoek deze toch de meest geschikte is;

Juridisch kader

 

Gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en het Mandaatbesluit van de gemeente Soest;

overwegende dat dit besluit wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen;

dat het op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 vereist is om een verkeersbesluit te nemen voor de plaatsing of verwijderen van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens en ook voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

dat het op grond van artikel 37 van het BABW vereist is om een verkeersbesluit te nemen voor de in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijke verkeersmaatregelen als deze maatregelen langer duren dan vier maanden of zich regelmatig voordoen;

dat de genoemde weg in de gemeente Soest ligt;

dat deze weg bij de gemeente Soest in eigendom en beheer is;

dat het college van burgemeester en wethouders overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;

dat deze bevoegdheid op grond van het Mandaatbesluit van de gemeente Soest door het college van burgemeester en wethouders is gemandateerd aan ondergetekende;

dat overleg is gevoerd met (de gemachtigde van) de korpschef van de politie, overeenkomstig artikel 24 van het BABW en dat de politie positief heeft geadviseerd over dit besluit;

dat dit verkeersbesluit in werking treedt op het moment van publicatie;

Besluit

Het intrekken van het verkeersbesluit, genomen op 26 april 2019, voor het instellen van een bushalte ‘Oude Kerk’ aan de Middelwijkstraat ter hoogte van Stationsweg 2 in Soest.

Soest, 29 meil 2019

 

Bekendmaking

Dit besluit wordt op grond van artikel 26 van de WVW 1994 bekendgemaakt in de Staatscourant. Daarnaast wordt een kennisgeving van de bekendmaking in de Staatscourant vermeld op de website van de gemeente Soest, in de Soester Courant en op de gemeentelijke informatieborden naast het carillon aan het Raadhuisplein.

Bezwaar

Bent u belanghebbende en het niet eens met dit besluit? Dan kunt u, binnen zes weken na de publicatiedatum schriftelijk bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Soest. Het bezwaar richt u aan Gemeente Soest, t.a.v. college van B&W, Postbus 2000, 3760 CA Soest.

In het bezwaarschrift moet in ieder geval worden vermeld:

 

  • 1.

    uw naam en adres;

  • 2.

    de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft (dagtekening);

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U stuurt zo mogelijk een kopie van dit besluit mee;

  • 4.

    de redenen waarom u bezwaar maakt;

  • 5.

    ondertekening met uw handtekening. 

    Hoofdstuk 6 (algemene bepalingen over bezwaar) en de afdelingen 7.1 en 7.2 (bijzondere bepalingen over bezwaar) van de Algemene wet bestuursrecht zijn van toepassing.

     

    Tijdens een bezwaarprocedure geldt het genomen besluit. Als u niet wilt dat het besluit al in werking treedt, kunt u naast uw bezwaar om een voorlopige voorziening vragen aan de rechter. Hier zijn kosten aan verbonden. Een verzoek om een voorlopige voorziening stuurt u naar: de Rechtbank Utrecht, sector Bestuursrecht, postbus 13023, 3507 LA Utrecht.

      

    Kopie

    Een afschrift van dit besluit wordt per e-mail gezonden aan “0-wegafsluiting” (verzendlijst). In deze verzendlijst zijn onder andere politie, Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en RAVU opgenomen.

       

 

  

Naar boven