Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maasdriel | Staatscourant 2019, 29799 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maasdriel | Staatscourant 2019, 29799 | Verkeersbesluiten |
Onderwerp: Gesloten zone voor vrachtauto’s aan de Mr La Grostraat, De Geerden, Binnenhoven en Advocatenlaan te Ammerzoden
_____________________________________________________________________________________
2. Onder de zone gesloten voor vrachtauto's komt het onderbord "uitgezonderd t.b.v. aanwonden."
4. Een vooraankondiging van het bord C07zb te plaatsen met het onderbord “100 m” op de kruising Mr. La Grostraat ter hoogte van de kruising Uilencotenweg – Heiligenweg.
Een verkeersbesluit is wettelijk verplicht
Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken (artikel 15, tweede lid, Wegenverkeerswet 1994).
Het wenselijk is om in de Mr. La Grostraat een geslotenverklaring voor vrachtauto’s toe te passen. Het is het wettelijk verplicht om dit via een verkeersbesluit te doen.
Het college is wettelijk bevoegd; de teammanager heeft mandaat
Het college is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen (artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994). De teammanager van Realisatie en Beheer is door het college gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.
Het verkeersbesluit moet worden gemotiveerd aan de hand van het bepaalde in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994
De motivering van het verkeersbesluit vermeldt in ieder geval welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen (artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer).
Overleg met de politie is noodzakelijk
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht een positief advies uit.
Alleen ter bescherming van één of meer van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 daarin genoemde belangen kan een verkeersbesluit worden genomen.
Dit besluit heeft betrekking op de belangen als genoemd onder a tot en met f. Dit zal hierna worden toegelicht.
Op 25 april is het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) vastgesteld door de gemeenteraad. In het
GVVP is het realiseren van een verbod voor vrachtauto’s in de Mr. La Grostraat opgenomen.
In de Mr. La Grostraat staan veel oude woningen, deze woningen staan dicht op de straat.
De weg is een smalle straat, waarbij vrachtauto’s weinig manoeuvreerruimte hebben en daardoor niet geschikt is voor vrachtverkeer.
De Mr. La Grostraat is gezien het profiel niet geschikt om het vrachtverkeer te faciliteren.
Het is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom van Ammerzoden. De inrichting van deze weg is hier ook op afgestemd.
De route voor vrachtauto’s loopt via de Achterdijk richting Ammerzoden.
Om de problematiek niet te verplaatsen naar omliggende straten wordt deze maatregel ook toegepast in de de Advocatenlaan. Het zonebord is eveneens van kracht in de aanliggende, doodlopende wegen.
Vrachtauto’s met een bestemming binnen de zone is mogelijk door middel van het onderbord “uitgezonderd t.b.v. aanwonenden”.
Het weren van doorgaand vrachtverkeer op genoemde wegen draagt bij aan het beleidsuitgangspunt uit het GVVP om binnen de bebouwde kom zo min mogelijk vrachtverkeer te faciliteren in de Mr. La Grostraat.
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dat doet u schriftelijk of digitaal (via www.maasdriel.nl). U stuurt dit binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit naar de gemeente. Gedurende deze termijn ligt het verkeersbesluit tijdens openingstijden voor een ieder ter inzage bij de informatiebalie van het gemeentehuis.
Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van ons besluit niet op. Als u deze opschorting wilt, dan kunt u de rechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Dit verzoek dient u in bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM ARNHEM.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-29799.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.