VERKEERSBESLUIT

Logo Maasdriel

Onderwerp: Gesloten zone voor vrachtauto’s aan de Mr La Grostraat, De Geerden, Binnenhoven en Advocatenlaan te Ammerzoden

Datum besluit: 21-05-2019

_____________________________________________________________________________________

Besluit

  • 1.

    door plaatsing van verkeerstekens volgens borden C07zb van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, wordt een zone gesloten voor vrachtauto’s ingesteld voor de:

    • 1.

      Mr. La Grostraat, vanaf de kruising met de Advocatenlaan en de kruising met de Haarstraat/Voorstraat;

    • 2.

      De Geerden;

    • 3.

      Binnenhoven;

    • 4.

      Advocatenlaan.

 

2. Onder de zone gesloten voor vrachtauto's komt het onderbord "uitgezonderd t.b.v. aanwonden."

 

  • 3.

    Er worden 3 borden C07zb geplaatst:

    • 1.

      Mr. La Grostraat, bij de kruising met de Haarstraat;

    • 2.

      Mr. La Grostraat, bij de kruising met de Advocatenlaan;

    • 3.

      Advocatenlaan, bij de kruising met de Advocatenlaan.

 

4. Een vooraankondiging van het bord C07zb te plaatsen met het onderbord “100 m” op de kruising Mr. La Grostraat ter hoogte van de kruising Uilencotenweg – Heiligenweg.

  

Toelichting/motivering

Een verkeersbesluit is wettelijk verplicht

Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken (artikel 15, tweede lid, Wegenverkeerswet 1994).

 

Het wenselijk is om in de Mr. La Grostraat een geslotenverklaring voor vrachtauto’s toe te passen. Het is het wettelijk verplicht om dit via een verkeersbesluit te doen.

 

Het college is wettelijk bevoegd; de teammanager heeft mandaat

Het college is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen (artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994). De teammanager van Realisatie en Beheer is door het college gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Het verkeersbesluit moet worden gemotiveerd aan de hand van het bepaalde in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994

De motivering van het verkeersbesluit vermeldt in ieder geval welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen (artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer).

 

Overleg met de politie is noodzakelijk

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht een positief advies uit.

 

Het toetsingskader

Alleen ter bescherming van één of meer van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 daarin genoemde belangen kan een verkeersbesluit worden genomen.

 

Deze belangen zijn:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan;

  • 4.

    het waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • 5.

    voorkomen en beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder;

  • 6.

    voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Dit besluit heeft betrekking op de belangen als genoemd onder a tot en met f. Dit zal hierna worden toegelicht.

 

Op 25 april is het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) vastgesteld door de gemeenteraad. In het

GVVP is het realiseren van een verbod voor vrachtauto’s in de Mr. La Grostraat opgenomen.

 

In de Mr. La Grostraat staan veel oude woningen, deze woningen staan dicht op de straat.

 

De weg is een smalle straat, waarbij vrachtauto’s weinig manoeuvreerruimte hebben en daardoor niet geschikt is voor vrachtverkeer.

 

De Mr. La Grostraat is gezien het profiel niet geschikt om het vrachtverkeer te faciliteren.

 

Het is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom van Ammerzoden. De inrichting van deze weg is hier ook op afgestemd.

 

De route voor vrachtauto’s loopt via de Achterdijk richting Ammerzoden.

 

Om de problematiek niet te verplaatsen naar omliggende straten wordt deze maatregel ook toegepast in de de Advocatenlaan. Het zonebord is eveneens van kracht in de aanliggende, doodlopende wegen.

 

Vrachtauto’s met een bestemming binnen de zone is mogelijk door middel van het onderbord “uitgezonderd t.b.v. aanwonenden”.

 

Het weren van doorgaand vrachtverkeer op genoemde wegen draagt bij aan het beleidsuitgangspunt uit het GVVP om binnen de bebouwde kom zo min mogelijk vrachtverkeer te faciliteren in de Mr. La Grostraat.

 

 

  

Niet mee eens?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dat doet u schriftelijk of digitaal (via www.maasdriel.nl). U stuurt dit binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit naar de gemeente. Gedurende deze termijn ligt het verkeersbesluit tijdens openingstijden voor een ieder ter inzage bij de informatiebalie van het gemeentehuis.

 

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van ons besluit niet op. Als u deze opschorting wilt, dan kunt u de rechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Dit verzoek dient u in bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM ARNHEM.

 

 

Naar boven