Verkeersbesluit Mergellandroute

Logo Eijsden-Margraten

Bijlage: Politieadvies

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten,

Aanleiding

ln 2016 heeft de gemeente Eijsden-Margraten een deel van de Mergellandroute, de oude provinciale weg N593 tussen Gronsveld en Hoogcruts, gereconstrueerd. De reconstructie diende om het tracé verkeersveiliger te maken. ln de oude situatie zorgde het brede wegdek ervoor dat er door automobilisten hard gereden werd, waardoor de weg met name voor fietsers erg gevaarlijk was. Bij de reconstructie is er voor gekozen om de rijbaan buiten de bebouwde kom in te richten als erftoegangsweg met een rijsnelheid van 60 kilometer per uur, met aan weerszijden vrij liggende fietspaden. Binnen de bebouwde kom heeft het tracé een rijsnelheid van 50 kilometer per uur, op sommige delen met fietsers op de rijbaan en op sommige delen met fietsers op fietsstroken. Het tracé is als gevolg van de reconstructie veranderd van voorrangsweg naar gelijkwaardige weg met voorrangskruispunten. Feitelijk is hiermee de voorrangssituatie op de kruispunten niet gewijzigd.

Bij de reconstructie is er voor gekozen om vanwege de verkeersveiligheid en een eenduidig wegbeeld bromfietsers zowel binnen als buiten de bebouwde kom van de fietspaden/-stroken gebruik te laten maken. Door deze keuze ontstaat een consistent wegbeeld en hoeft de bromfietsgebruiker niet steeds te wisselen tussen rijbaan en fietspad.

Juridisch gezien is voor het veranderen van het gebruik van de weg met bebording en/of markering een verkeersbesluit noodzakelijk. ondanks dat de reconstructie reeds is uitgevoerd is dit verkeersbesluit nog niet genomen.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Hierbij is het volgende overwogen:

  • Dat op de Mergellandroute tussen Gronsveld en Hoogcruts de afgelopen jaren een 20-tal ongevallen hebben plaatsgevonden1.

  • Dat deze ongevallen met name op tracédelen buiten de bebouwde kom hebben plaatsgevonden.

  • Dat de ongevallen veelal te wijten zijn aan de hoge snelheid en de foutieve plaats op de weg van het gemotoriseerd verkeer

  • Dat de ongevallen grotendeels zijn gebeurd op de wegvakken en niet ter plaatse van de kruispunten

  • De veiligheid van verkeersdeelnemers zwaar weegt

  • Dat het verlagen van de toegestane snelheid buiten de bebouwde kom naar 60 km/uur op de Mergellandroute de veiligheid zeer ten goede komt

  • Dat een maximum snelheid van 60 km/uur passend is bij de functie van de wegdelen buiten de bebouwde kom als korte schakels tussen verschillende komgrenzen.

  • Dat het begin en einde van de 60 kilometerzone kan worden aangeduid door middel van de borden A0160zb en A0260ze uit bijlage 1 van het RVV 1990

  • Dat een inrichting als voorrangsweg met de borden B1 conform de uitvoeringsvoorschriften BABW niet toegestaan is bij een weg met een snelheidsregime van 60 km/uur.

  • Dat het gezien de functie van de Mergellandroute ten behoeve van de veiligheid wel wenselijk is de kruispunten vorm te geven met voorrangskruispunten waarbij voorrang op de mergellandroute is aangeduid met de borden B3, B4 en B5 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en de verplichting tot het verlenen van voorrang op de zijwegen is geregeld met de borden B6, B7 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en/of doormiddel van haaientanden.

  • Dat kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers en bromfietsers, in het verkeer extra beschermd moeten worden

  • Dat het aanleggen van vrijliggende fietsvoorzieningen de veiligheid van specifiek de kwetsbare verkeersdeelnemers zeer ten goede komt

  • Hierdoor minder conflicten ontstaan tussen gemotoriseerd en langzaam verkeer

  • Dat het laten gebruiken van het de vrijliggende fietsvoorzieningen door bromfietsers de veiligheid van deze specifieke doelgroep zeer ten goede komt

  • Dat het gebruik van de (brom)fietspaden buiten de bebouwde kom aan sluit bij het gebruik van de fietsstroken binnen de bebouwde kom

  • Dat daardoor een consistent en eenduidig wegbeeld ontstaat op de gehele Mergellandroute (de voormalige provinciale weg N593)

  • Dat deze wijze van gebruik van de fietsinfrastructuur door bromfietsers aansluit bij de situatie zoals weggebruikers deze gewend zijn uit het verleden.

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers en passagiers is het gewenst om de verkeersveiligheid over de gehele route tussen Gronsveld en Hoogcruts, bestaande uit de wegen; Eckelraderweg, Molenweg, Burgemeester Wolfsstraat, Langsteeg, Duivenstraat, , Dorpsstraat (Mheer), Noorbekerweg, Mheerelindje, Wesch, Bovenstraat, Onderschey en Hoogcruts, te verbeteren. Dit wordt beoogt door de snelheid buiten de bebouwde kom te verlagen naar 60km/uur en waar mogelijk vrij liggende (brom)fietspaden aan te brengen.

Gepleegd overleg

Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, zijnde de gemeente Eijsden-Margraten, gehoord.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de verkeerskundige van de Regionale Eenheid Limburg van de Nationale Politie, dhr. Peter Simons

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is voorts bij de planontwikkeling overleg gepleegd met: diverse stakeholders bij het project (circa 150 stakeholders, waaronder de fietsersbond en omwonenden.)

Belangenafweging

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld door de te treffen verkeersmaatregelen, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

  • 1.

    Het op de volgende wegvakken;

 

  • 1.1

    Eckelraderweg tussen de komgrens van Gronsveld en de komgrens van Eckelrade

  • 1.2

    Molenweg en Burgemeester Wolfsstraat tussen de komgrens van Eckelrade en de komgrens van Sint Geertruid

  • 1.3

    Langsteeg en Duivenstraat tussen de komgrens van Herkenrade en de komgrens van Mheer

  • 1.4

    Noorbekerweg, Mheerelindje en Wesch tussen de komgrens van Mheer en de komgrens van Noorbeek

  • 1.5

    Bovenstraat, Onderschey en Hoogcruts tussen de komgrens van Noorbeek en de N598 te Hoogcruts

     

  • a.

    instellen van een 60 kilometerzone. De 60 kilometerzone wordt aangeduid door middel van het bord A0160zb, het einde van de zone door middel van bord A0260ze uit bijlage 1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening 230-1000-TEK-SI-001.

  • b.

    opheffen van de voorrangsweg door het verwijderen van de verkeersborden B1 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • c.

    instellen van voorrangskruispunten op alle kruispunten op deze wegvakken door het plaatsen van verkeersborden B3, B4, B5, B6 en B7 uit bijlage 1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening 230-1000-TEK-SI-001

  • d.

    opheffen van de wegversmalling met voorrangsregime bij de komgrens van Gronsveld op de Eckelraderweg door verwijdering van de verkeersborden F6 en F7 uit bijlage 1 van het RVV 1990

  • e.

    aanleggen van kompoorten met gescheiden rijbanen met verplichte rijrichting aangeduid met verkeersbord D2 uit bijlage 1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening 230-1000-TEK-SI-001 op de volgende locaties

  • f.

    aanwijzen van het fietspad tot fiets/bromfietspad door het plaatsen van de verkeersborden G12a en G12b uit bijlage 1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening 230-1000-TEK-SI-001

    Aanbrengen van diverse

  • 2.

    het instellen van een snelheidsregime van 50 kilometer per uur op de Langsteeg binnen de bebouwde kom van Herkenrade tussen de komgrens van Sint Geertruid en het einde bebouwde kom ten oosten van de Herkenrade. Dit door het plaatsen van de borden A0150 uit bijlage 1 van het RVV 1990, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening 230-1000-TEK-SI-001.

Bezwaar

Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze en ligt na bekendmaking in de Staatscourant 6 weken ter inzage bij de receptie op het gemeentehuis te Margraten.

Tegen het besluit kan iedere belanghebbende die rechtstreeks in zijn belang is getroffen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de datum van bekendmaking (= datum van verzending) van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten.

Een bezwaar kan niet worden ingediend langs elektronische weg (e-mail, sms, etc.) behalve per telefax (043-4588400). Tevens kan de indiener van het bezwaarschrift de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Maastricht, Sector Bestuursrecht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht verzoeken een voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

U kunt ook digitaal verzoeken een voorziening te treffen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Het ondertekende bezwaarschrift/verzoekschrift dient ten minste te bevatten:

 

  • 1.

    naam en adres van de indiener

  • 2.

    de dagtekening

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • 4.

    de gronden van bezwaar.

Naar boven