Besluit van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op grond van artikel 15 Wegenverkeerswet 1994 betreffende het invoeren van een parkeerschijfzone (blauwe zone) op de Laan der Continenten, Anna Van Burenlaan, Anna van Saksenstraat, Louise de Colignystraat, Amalia van Solmsstraat en Charlotte de Bourbonstraat te Alphen aan den Rijn

Logo Alphen aan den Rijn

 

De gemeente moet als wegbeheerder een verkeersbesluit nemen bij het plaatsen of verwijderen van sommige verkeerstekens. In het verkeersbesluit wordt afgewogen waarom verkeerstekens worden geplaatst of verwijderd.

 

Een eerder verkeersbesluit, welke op 15 mei 2019 is gepubliceerd in Staatscourant met nummer 2019-2789, komt door dit besluit te vervallen.

 

Inleiding

De Laan der Continenten nabij parkeerterrein Bospark, de Anna Van Burenlaan, Anna van Saksenstraat, Louise de Colignystraat, Amalia van Solmsstraat en Charlotte de Bourbonstraat zijn allen erftoegangswegen binnen de bebouwde kom. Hier geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. In deze straten zijn verschillende parkeerplaatsen gelegen, welke veelvuldig worden gebruikt. Echter nemen uitwijkende langparkeerders van betaald parkeren uit omliggende gebieden overdag op werkdagen en op zaterdag een groot deel van de parkeerruimte in beslag. Bewoners hebben aangegeven dit graag anders te zien: zij kunnen vaak niet in de omgeving parkeren en de parkeerdruk is er erg hoog. Daarom is de gemeente voornemens om op de Laan der Continenten een parkeerschijfzone (blauwe zone) in te stellen van maandag tot en met zaterdag tussen 09:00 uur en 13:00 uur en bij de overige straten van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 uur en 17:00 uur, in beide gevallen met een maximale parkeerduur van twee uur.

 

Belangenafweging

Door het college is afgewogen of het instellen van de parkeerschijfzones voor anderen tot onredelijke gevolgen leidt. Dit is beperkt het geval. De huidige parkeersituatie op de Laan der Continenten, Anna Van Burenlaan, Anna van Saksenstraat, Louise de Colignystraat, Amalia van Solmsstraat en Charlotte de Bourbonstraat levert parkeeroverlast op voor bewoners.

Er is langdurig overleg geweest tussen de gemeente en bewoners van de Anna Van Burenlaan, Anna van Saksenstraat, Louise de Colignystraat, Amalia van Solmsstraat en Charlotte de Bourbonstraat. Er is in december 2018 een enquête onder bewoners van de desbetreffende straten gehouden. Van de 161 woningen/huishoudens zijn er 69 geldige reacties (42%), waarvan:

  • 37 woningen/huishoudens voor (54%) zijn;

  • 23 woningen/huishoudens tegen (33%) zijn en;

  • 9 woningen/huishoudens neutraal (13%) zijn.

Ook kon er door deze enquête worden vastgesteld dat de parkeerdruk in het gebied erg hoog is:

  • Van de 37 voorstanders hebben er 7 geen auto en kunnen 4 hun auto('s) parkeren op eigen terrein. Er blijven 26 voorstanders over die voor het parkeren van hun auto afhankelijk zijn van openbare parkeerplaatsen;

  • Van de 23 tegenstanders heeft er 1 geen auto en kunnen 7 hun auto('s) parkeren op eigen terrein. Er blijven 15 tegenstanders over die voor het parkeren van hun auto afhankelijk zijn van openbare parkeerplaatsen en;

  • Van de 9 neutrale deelnemers hebben er 2 geen auto en kunnen er 4 hun auto('s) parkeren op eigen terrein. Er blijven neutrale deelnemers over die voor het parkeren van hun auto afhankelijk zijn van openbare parkeerplaatsen.

Uit de resultaten kan dus worden vastgesteld dat er voldoende draagvlak is voor het invoeren van een parkeerschijfzone (blauwe zone). Bewoners moeten vaak elders parkeren, wat de parkeerdruk in andere omliggende wijken niet ten goede komt. Door het instellen van een parkeerschijfzone wordt langparkeren tegengegaan en vindt er een betere bezetting plaats van de parkeercapaciteit. De kansen op beschikbare parkeerruimte in deze straten is zo aanzienlijk groter dan in een situatie zonder parkeerschijfzone (blauwe zone). Zo wordt er getracht de parkeerdruk in het gebied te verminderen.

Verder wordt door het invoeren van de maatregel de vrijheid van het verkeer en de bruikbaarheid van de weg (parkeerplaatsen) zoveel mogelijk gewaarborgd. Door het invoeren van een parkeerschijfzone wordt het parkeren door treinreizigers, scholieren en werknemers uit omliggende gebieden teruggedrongen en blijven parkeerplaatsen voor bewoners beschikbaar. Daarnaast zijn er in de nabijheid van deze straten voldoende (betaalde) parkeerplaatsen waar langparkeerders gebruik van kunnen maken.

Al met al weegt de leefbaarheid voor de bewoners uit deze straten en een betere bezetting van de parkeercapaciteit zwaarder dan de mogelijkheid tot langparkeren. Bewoners kunnen een parkeervergunning aanvragen om langer dan twee uur te kunnen parkeren.

 

Overleg

Er heeft conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) overleg plaatsgevonden met de door de korpschef van de nationale politie daartoe gemachtigde verkeersadviseur. Deze gaat akkoord met dit besluit.

BESLUIT

Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

  • op grond van artikel 15 en artikel 18, eerste lid, onder d, Wegenverkeerswet 1994;

  • gelet op voorgaande overwegingen en tevens gelet op het bepaalde in 12 en artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer in verband met artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

besluiten tot:

het plaatsen van het bord E10ZB (parkeerschijfzone) met onderbord “van ma t/m za 9:00 h – 13:00 h” met een tijdsbeperking van twee uur op de locatie nabij:

  • bij de parkeerstrook nabij Laan der Continenten 76-162.

 

het plaatsen van het bord E10ZB (parkeerschijfzone) met onderbord “van ma t/m vr 9:00 h – 17:00 h” met een tijdsbeperking van twee uur op de locaties nabij:

  • de ingang van de Anna van Burenlaan bij de kruising met de Prins Bernhardlaan, in de richting van de Anna van Burenlaan boven het bestaande bord A01030ZB (zone maximum snelheid 30 kilometer per uur) en;

  • Anna van Burenlaan 22 bij het begin van het plateau, in de richting van de Amalia van Solmsstraat.

  •  

het plaatsen van het bord E11ZE (eind parkeerschijfzone) op de locaties nabij:

  • de uitgang van de Anna van Burenlaan in de richting van de Prins Bernhardlaan en;

  • Anna van Burenlaan 22 bij het eind van het plateau, in de richting van de Anna van Burenlaan

  •  

het plaatsen van een blauwe streep langs de parkeerplaatsen/-stroken op de locaties nabij:

  • Anna Van Burenlaan 1 tot en met 22;

  • Anna van Saksenstraat 1 tot en met 28;

  • Louise de Colignystraat 1 tot en met 84;

  • Amalia van Solmsstraat en 1 tot en met 18;

  • Charlotte de Bourbonstraat 2 t/m 72 en;

  • bij de parkeerstrook nabij Laan der Continenten 76-162.

 

De in dit besluit genoemde borden zijn opgenomen in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en worden weergegeven in de bijgevoegde bebordingstekening.

 

Alphen aan den Rijn,

Namens burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

De teamleider Beleid en Regie van de afdeling Beheer Openbare Ruimte,

R. de Jong

Dit besluit zal door publicatie in de Staatscourant, zie www.officielebekendmakingen.nl, bekend worden gemaakt. Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit volgens de artikelen 7:1 en 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de openbare bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 13, 2400 AA te Alphen aan den Rijn.

Naar boven