Regeling van de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media van 14 mei 2019, kenmerk nr. PO/FenV/8265302 houdende wijziging van de Regeling bijzondere bekostiging bij fusie en opheffing van scholen in het primair onderwijs en beleidsregel interpretatie samenvoeging in WPO en WEC en vervallen van de Regeling vaststelling impulsgebieden schooljaar 2017–2018 tot en met 2020–2021

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,

Gelet op artikel 123, eerste lid, van de Wet op het primair onderwijs en artikel 120, eerste lid, van de Wet op de expertisecentra;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling bijzondere bekostiging bij fusie en opheffing van scholen in het primair onderwijs en beleidsregel interpretatie samenvoeging in WPO en WEC wordt als volgt gewijzigd:

A

1. In artikel 5, eerste lid, en artikel 7, eerste lid, wordt ‘artikelen 23, 24, 25, 28 en 28a van het Besluit bekostiging WPO’ telkens vervangen door ‘artikelen 23, 24, 25 en 28 van het Besluit bekostiging WPO’.

2. In artikel 9, wordt ‘artikel 28, eerste en tweede lid, van het Besluit bekostiging WPO’ vervangen door ‘artikel 28, eerste lid, van het Besluit bekostiging WPO’.

B

1. In het opschrift van paragrafen 3 tot en met 9 en in artikelen 4, 11, 16, en 23 wordt ‘2025’ telkens vervangen door ‘2027’.

2. In artikelen 3, 4, 10, 11, 15 en 16 wordt ‘2020’ steeds vervangen door ‘2022’.

3. In artikelen 3, 10 en 15 wordt ‘2019’ steeds vervangen door ‘2021’.

4. In artikelen 4, derde lid onderdeel b, 11, derde lid, onderdeel b en 16, derde lid, onderdeel b wordt ‘2021’ steeds vervangen door ‘2023’.

5. In artikelen 4, derde lid onderdeel d, 11, derde lid, onderdeel d en 16, derde lid, onderdeel d wordt ‘2023’ steeds vervangen door ‘2025’.

6. In artikelen 4, derde lid onderdeel e, 11, derde lid, onderdeel e en 16, derde lid, onderdeel e wordt ‘2024’ steeds vervangen door ‘2026’.

7. In artikel 4, eerste lid, 6, eerste lid, 8, eerste lid, 11, eerste lid, 13, eerste lid, 16, eerste lid en 18, eerste lid wordt ‘2024’ vervangen door ‘2026’.

C

1. Artikel 1, onderdeel i, en komt te luiden:

  • i. fusie-instroom:

    relatieve instroom van de leerlingen van de bij een fusie opgeheven scholen naar de desbetreffende fusieschool, bepaald door de uitkomst van de formule A / B * 100%, naar beneden afgerond op een geheel percentage, waarin:

    A = het totaal aantal leerlingen dat op 1 oktober direct voorafgaande aan de fusie op de bij die fusie opgeheven scholen als bekostigde leerling ingeschreven stond én op 1 oktober direct volgend op de fusie als bekostigde leerling ingeschreven staat op de fusieschool, met dien verstande dat bij een opheffing van één of meer scholen voor speciaal onderwijs, gevolgd door een fusie met een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs onder inschrijving bij de fusieschool wordt verstaan inschrijving bij het so-deel van de fusieschool, en bij opheffing van één of meer scholen voor voortgezet speciaal onderwijs, gevolgd door een fusie met een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs onder inschrijving bij de fusieschool wordt verstaan inschrijving bij het vso-deel van de fusieschool;

    B = het totaal aantal leerlingen dat op 1 oktober direct voorafgaande aan de fusie op de bij de fusie betrokken opgeheven scholen als bekostigde leerling ingeschreven stond én op 1 oktober direct volgend op de opheffing als bekostigde leerling ingeschreven staat op respectievelijk:

    • een basisschool ingeval het een opheffing van één of meer basisscholen betreft; of

    • een speciale school voor basisonderwijs ingeval het een opheffing van één of meer speciale scholen voor basisonderwijs betreft; of

    • een school voor speciaal onderwijs indien het een opheffing van één of meer scholen voor speciaal onderwijs betreft, gevolgd door een fusie met een andere school voor speciaal onderwijs; of

    • een school voor speciaal onderwijs of het so-deel van een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs indien het een opheffing van één of meer scholen voor speciaal onderwijs betreft, gevolgd door een fusie met een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs; of

    • een school voor voortgezet speciaal onderwijs indien het een opheffing van één of meer scholen voor voortgezet speciaal onderwijs betreft, gevolgd door een fusie met een andere school voor voortgezet speciaal onderwijs; of

    • een school voor voortgezet speciaal onderwijs of het vso-deel van een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs indien het een opheffing van één of meer scholen voor voortgezet speciaal onderwijs betreft, gevolgd door een fusie met een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs; of

    • een school voor speciaal onderwijs, een school voor voortgezet speciaal onderwijs of een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs indien het een opheffing van één of meer scholen voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs betreft, gevolgd door een fusie met een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs.

2. Aan artikel 5 en artikel 7 wordt een vierde lid toegevoegd, luidende:

  • ‘4. Indien de in het tweede lid bedoelde aftrek meer bedraagt dan de bekostiging van de desbetreffende kleine of zeer kleine basisschool berekend op grond van artikel 24, respectievelijk artikel 23 en 24 van het Besluit bekostiging WPO in het eerste schooljaar na de fusie, wordt de aftrek bepaald op het bedrag van die bekostiging.’

ARTIKEL II

De Regeling vaststelling impulsgebieden schooljaar 2017–2018 tot en met 2020–2021 vervalt met ingang van 1 augustus 2019.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en is voor het eerst van toepassing op het schooljaar 2019–2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob

TOELICHTING

Met deze regeling wordt een wijziging doorgevoerd in de Regeling bijzondere bekostiging bij fusie en opheffing van scholen in het primair onderwijs en beleidsregel interpretatie samenvoeging in WPO en WEC. De Regeling vaststelling impulsgebieden schooljaar 2017–2018 tot en met 2020–2021 vervalt met ingang van 1 augustus 2019. Dit gebeurt in verband met de invoering van een nieuwe verdeelsystematiek voor de onderwijsachterstandsmiddelen voor scholen (Stb 2018, 334) per 1 augustus 2019. De wijziging heeft onder andere geleid tot het vervallen van artikel 28a van het Besluit bekostiging WPO. In artikel I wordt de genoemde regeling daarop technisch aangepast. De regeling voor de vaststelling van de impulsgebieden, die op artikel 28a van het besluit is gebaseerd, wordt in artikel II ingetrokken.

Voorts wordt in artikel I, onderdeel B, de Regeling bijzondere bekostiging bij fusie en opheffing van scholen in het primair onderwijs en beleidsregel interpretatie samenvoeging in WPO en WEC verlengd met twee jaar. Dit gebeurt omdat de leerlingendaling in het po langer duurt dan verwacht. Dit is reeds aangekondigd in de brief 3 oktober 2018 aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II 2018/19, 31 293, nr. 414).

Tot slot wordt in artikel I, onderdeel C enkele technische aanpassingen gedaan in de Regeling bijzondere bekostiging bij fusie en opheffing van scholen in het primair onderwijs en beleidsregel interpretatie samenvoeging in WPO en WEC.

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob

Naar boven