Provincie Zeeland - Verkeersbesluit Vestingweg IJzendijke; tussen km 7,1 en km 7,2 links (noordzijde) van de N61 ter hoogte van de rotonde Vestingweg te IJzendijke (bushalte).

Logo Zeeland

Datum : 15 mei 2019

Corsanummer : 19009567

Afdeling : Infrastructuur en Vastgoed

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND

betreft:

Verkeersbesluit Vestingweg IJzendijke;

tussen km 7,1 en km 7,2 links (noordzijde) van de N61 ter hoogte van rotonde Vestingweg te IJzendijke:

  • Aanwijzen bushalte;

  • Vaststelling maximumsnelheid 30 km/h;

  • Instellen voetgangersoversteekplaats;

  • Instellen éénrichtingsverkeer;

  • Aanduiding parkeergelegenheid uitsluitend bestemd voor personenauto’s;

  • Aanduiding verplicht fiets/bromfietspad;

  • Voorrangsregeling kruisende wegen.

Overwegingen met betrekking tot het besluit

Bevoegdheidsgrondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.

Het betreffende deel van de Vestingweg, is in beheer bij de provincie Zeeland.

Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Motivering en belangenafweging

De Provincie is verantwoordelijk voor het busvervoer in Zeeland en heeft de operationele werkzaamheden

in een concessie uitbesteed aan Connexxion, die voor heel Zeeland het openbaar busvervoer verzorgd. Met de vervoersconcessie is vanaf 2015 een aantal vaste buslijnen komen te vervallen. Bussen rijden niet altijd meer door de kernen. Gevolg is dat een deel van de reizigers meer afstand moet afleggen van en naar de bushalte. Door middel van een speciaal halteplan wil de Provincie de voorzieningen rondom een bushalte dusdanig inrichten dat deze toegankelijk is en de nodige voorzieningen bevat voor onder meer het stallen van fietsen.

De Provincie heeft ter plaatse van de tijdelijke bushalte langs de N61, ter hoogte van de rotonde ten zuidwesten van de kern IJzendijke, langs de Vestingweg, een permanente bushalte (inclusief een wachtruimte en (overdekte) fietsenstallingen) gerealiseerd. De tijdelijke bushalte langs de N61 is een gevolg van de beperkte ruimte binnen de huidige dienstregeling van vervoerder Connexxion. Door de aansluitingen met andere buslijnen en overige vormen van openbaar vervoer in Oostburg en Terneuzen, is er qua tijd geen ruimte om door de kern IJzendijke te rijden. Omdat Connexxion toch graag het dorp wil bedienen heeft Connexxion de wegbeheerders gevraagd de tijdelijke halte definitief te maken, zodat de diverse openbaar vervoerverbindingen goed op elkaar aansluiten en de reiziger een goede openbaar vervoer verbinding wordt aangeboden. De Provincie is bereid de halte toegankelijk te maken. Daarom is langs de Vestingweg een nieuwe bushalte gerealiseerd. Deze zal bestaan uit een overdekte fietsenstalling, onoverdekte fietsparkeermogelijkheden in de vorm van fietsbeugels, één abri, een busperron met blokmarkering, die als zodanig dienen te worden aangeduid en vijf schuine parkeervakken, die alleen bestemd zijn voor personenauto’s. Ook is ter plaatse in het kader van de verkeersveiligheid een voetgangersoversteekplaats aangelegd, die als zodanig dient te worden aangeduid. Hierdoor dient, op grond van vigerende wetgeving, aangezien de weg is gelegen in een 60km-zone, de maximumsnelheid op het betreffende weggedeelte te worden aangepast naar 30km/h. Vanaf de aansluiting van de buslus op de noordelijke parallelweg is de 60km zone weer van kracht.

Door het permanent maken van de tijdelijke bushalte nabij de N61 in IJzendijke, is de kern bereikbaar voor reizigers. Daarnaast is de bushalte via de bestaande routes goed bereikbaar vanuit de kern.

Een belangrijk aspect van de nieuwe inrichting van de bushalte is verkeersveiligheid. De rijrichting van de bus wijzigt ten opzichte van de huidige (tijdelijke) situatie. De bus rijdt vanaf de N61, via de rotonde naar de Vestingweg. Hier wordt in oostelijke richting afgeslagen om bij het busperron te komen. Parallel aan de Vestingweg ligt in de huidige situatie een fietspad. Dit dient overgestoken te worden, wat kan leiden tot verkeersonveilige situaties. Vanaf de Vestingweg wordt de buslus opgereden, om vervolgens via Tivoli weer terug naar de Vestingweg te rijden om vervolgens via de N61 de weg te vervolgen. Hiertoe dient op het desbetreffende weggedeelte eenrichtingsverkeer te worden ingesteld.

Om het fietsverkeer verkeersveilig te kunnen afwikkelen, wordt in de toekomstige situatie het fietsverkeer over de buslus geleidt, om vervolgens ter hoogte van de oprit vanaf de Vestingweg, weer parallel langs de Vestingweg te worden geleid. Hiertoe is het bestaande fietspad verwijderd en een nieuw fietspad aangelegd langs de buslus/rijbaan van de bushalte, dat als verplicht fiets/bromfietspad dient te worden aangeduid. Op deze wijze delen fietsers en bus dezelfde weg, maar wel gescheiden van elkaar. Op deze wijze wordt voorkomen dat er conflicten ontstaan als het busverkeer het fietspad langs de Vestingweg kruist. Het bestaande verplichte fiets/bromfietspad naar de tunnel en langs de noordelijke parallelweg blijft ongewijzigd in stand.

Tevens dient de voorrangsregeling ter plaatse te worden aangepast en aangeduid. Zowel voor de aansluiting van de buslus/het weggedeelte van de bushalte als voor de aansluiting van het fietspad op de noordelijke parallelweg langs de N61 is het gewenst dat voorrang wordt verleend aan bestuurders op de noordelijke parallelweg. De aansluiting van het nieuwe fietspad (doorsteek) op het bestaande fietspad wordt geen voorrangsregeling, deze is gelijkwaardig.

Overig

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de

Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

Lid 1, sub. a: het verzekeren van de veiligheid op de weg;

Lid 1, sub. b: het beschermen van weggebruikers en passagiers;

Lid 1, sub. c: het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.

Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de aangrenzende wegbeheerders, te weten Rijkswaterstaat, gemeente Sluis en Waterschap Scheldestromen.

Naast voornoemd overleg ingevolge artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), is vanuit de mobiliteitsfunctie en de sociale functie die het openbaar vervoer heeft voor bereikbare en leefbare kernen binnen de gemeente Sluis, overleg gevoerd met de gemeente Sluis;

Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant via https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen

besluiten wij:

1. Door plaatsing van de verkeersborden L3(b), van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), op de Vestingweg te IJzendijke, tussen km 7,1 en km 7,2 links (noordzijde), nabij rotonde N61, een bushalte aan te wijzen;

2. Door het aanbrengen van geblokte markering, zoals bedoeld in artikel 23 lid 1 sub e. van het RVV 1990, bij voornoemde bushalte op het in sub. 1. genoemde weggedeelte, over de lengte van de blokmarkering, een parkeer en stilstaan verbod in te stellen, zodat bestuurders ter hoogte van de blokmarkering hun voertuig niet mogen laten stilstaan, uitzondering hierop is het onmiddellijk laten in en uitstappen van passagiers;

3. Door plaatsing van verkeersborden A1-30 en A2-30, van voornoemde bijlage 1 van het RVV 1990, op het in sub. 1. genoemde weggedeelte, een maximumsnelheid vast te stellen van 30 km/h;

4. Door plaatsing van verkeersborden A1-60zb, van voornoemde bijlage, bij de aansluiting van het in sub. 1. genoemde weggedeelte op de noordelijke parallelweg, de aansluiting op de 60 km/uur-zone te borgen;

5. Door plaatsing van verkeersborden C2 en C3, van voornoemde bijlage, op het in sub. 1. genoemde weggedeelte, eenrichtingsverkeer in te stellen, waarbij het uitsluitend nog is toegestaan om van west naar oost (van de Vestingweg naar de parallelweg) te rijden;

6. Door plaatsing van de verkeersborden E8 met aanduiding symbool personenauto, van voornoemde bijlage, de parkeergelegenheden op/langs het in sub. 1. genoemde weggedeelte aan te wijzen als parkeergelegenheid uitsluitend bestemd voor personenauto's;

7. Door plaatsing van verkeersborden G12a van voornoemde bijlage en het aanbrengen van onderbroken asmarkering in de as van het pad, het nieuw aangelegde fietspad langs het in sub. 1. genoemde weggedeelte, aan te duiden als verplicht fiets/bromfietspad in twee richtingen;

8. Door plaatsing van verkeersborden B6 van voornoemde bijlage en het aanbrengen van haaientanden, als bedoeld in artikel 80 van het RVV1990, de voorrang te regelen, zodanig dat bij de aansluitingen van respectievelijk de buslus en het fietspad van het in sub. 1. genoemde weggedeelte op de noordelijke parallelweg, voorrang dient te worden verleend aan bestuurders op de kruisende weg (de noordelijke parallelweg);

9. Door het aanbrengen van markering (zebra), zoals bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9, van de Uitvoeringsvoorschriften BABW en het plaatsen van bijbehorende verkeersborden L2 van voornoemde bijlage 1 van het RVV 1990, een voetgangersoversteekplaats, zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990, in te stellen;

10. in te trekken, voor zover nodig, eerder genomen besluiten;

11. dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.

 

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND,

namens dezen,

 

ir. C.A.J. Verhoeve MPM,

hoofd afdeling Infrastructuur en Vastgoed

Mededelingen

Inlichtingen

Voor nader gewenste inlichtingen kunt u contact opnemen met:

verkeersmaatregelen

de heer E. Roelans, telefoonnummer: 06-28904110;

de heer M.W. Verkaart, telefoonnummer: 06-28904169;

juridische procedure

mevrouw A. Caljouw, telefoonummer: 06-25726507.

 

Rechtsmiddelen

Belanghebbenden kunnen schriftelijk bezwaar maken tegen dit besluit bij: Gedeputeerde Staten van Zeeland, t.a.v. de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg.

 

Wie is belanghebbende?

Volgens artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht bent u belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is.

Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop het besluit betrekking heeft. Volgens vaste jurisprudentie is dat onderscheid bij een willekeurige verkeersdeelnemer onvoldoende aanwezig.

In het bezwaarschrift neemt u tenminste op uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaarschrift, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend. U moet het bezwaar indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt. Doorgaans is dat de dag na de datum van verzending. I.c. is dat de dag na de datum van bekendmaking in de Staatscourant. Overschrijding van de inzendtermijn kan ertoe leiden dat met uw bezwaren geen rekening wordt gehouden. Als u overweegt bezwaar te maken, kunt u een informatiefolder aanvragen op telefoonnummer 0118-631000. U kunt de informatie ook downloaden via https://www.zeeland.nl/subsidieregels-en-procedures/bezwaar-maken. Wij wijzen u erop dat het bezwaar niet de werking van het besluit schorst. U kunt een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening. U richt het verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, locatie Breda, team bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor de behandeling van het verzoek is griffierecht verschuldigd.

 

 

 

 

Naar boven