Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen verkeerscirculatie Schalkwijk Midden

Logo Haarlem

Nr. 2019/316400

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Surinameweg en de Antillenweg gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Surinameweg en de Antillenweg in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de Surinameweg en de Antillenweg wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in de Structuurvisie Openbare Ruimte (hierna: SOR);

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat de Surinameweg en de Antillenweg zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen en daarmee deel uitmaken van een verblijfsgebied;

dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat de hiervoor genoemde wegen gelegen zijn in het gebied Schalkwijk Midden;

dat het gebied Schalkwijk Midden een kantorengebied betreft en in de huidige situatie kampt met veel leegstand;

dat vastgoedeigenaren en de gemeente Haarlem samenwerken aan de transformatie van het kantorengebied tot een aantrekkelijk, levendig en groen woonwerkgebied;

dat op termijn 800 tot 1000 woningen worden ontwikkeld in het gebied Schalkwijk Midden;

dat voor de ontwikkelingen in het gebied een ontwikkelkader met plotregels zijn opgesteld;

dat in een serie ateliers de uitgangspunten voor het uiteindelijke ontwerp in het gebied worden opgesteld;

dat tevens een atelier is georganiseerd voor de toekomstige verkeerscirculatie in het gebied;

dat het atelier zich met name heeft gericht op de tijdelijke verkeerscirculatie in het gebied ten tijde van de ontwikkelingen in Schalkwijk Midden;

dat de maatregelen zijn opgesteld in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in het gebied;

dat de Surinameweg en de Antillenweg in de huidige situatie een verkeersinrichting kennen waarbij de nadruk ligt op de bereikbaarheid van de betreffende kantoren;

dat in het kader van de ontwikkeling gezocht is naar maatregelen om de wegen de kenmerken van een verblijfsinrichting te geven;

dat in de huidige situatie de wegen regelmatig worden gebruikt door bestuurders van doorgaand gemotoriseerd verkeer om kruispunten geregeld met verkeerslichten te mijden;

dat deze bestuurders daarmee een snellere route zoeken tussen herkomst en bestemming;

dat gelet op de toekomstige uitstraling van het gebied Schalkwijk Midden het gewenst is om het gebruik van de wegen in het gebied te beperken tot bestemmingsverkeer;

dat het dan ook gewenst is om maatregelen te treffen om doorgaande verkeersbewegingen te voorkomen;

dat voorliggend verkeersbesluit de tijdelijke verkeersmaatregelen omschrijft die van kracht zijn gedurende de herontwikkeling van het gebied;

dat naast voorliggende doelstellingen voor de tijdelijke situatie tevens rekening moet worden gehouden met de bereikbaarheid en benodigde werkruimte van bouwverkeer;

dat om doorgaande verkeersbewegingen vanaf de Europaweg via Schalkwijk Midden te voorkomen en om meer ruimte te creëren voor het te ontwikkelen park ten oosten van de Surinameweg een onverplicht fietspad in twee richtingen wordt ingericht op de Surinameweg, tussen de toegang van het pand met het adres Surinameweg 4 en de toegang van het pand met het adres Surinameweg 11;

dat het onverplichte fietspad wordt ingericht door middel van het versmallen van de asfaltbreedte en het plaatsen van de verkeersborden G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990

dat doorgaand verkeer ter hoogte van het onverplichte fietspad wordt tegengegaan door ter ondersteuning fysieke maatregelen uit te voeren ter hoogte van de te plaatsen verkeersborden;

dat in de huidige situatie op het traject van het in te stellen onverplichte fietspad een gehandicaptenparkeerplaats aanwezig is en een verkeersbord waarmee een parkeergelegenheid wordt aangeduid;

dat in verband met het instellen van het onverplichte fietspad de noodzaak voor een gehandicaptenparkeerplaats ter plaatse en het aanduiden van een parkeergelegenheid ter plaatse zijn komen te vervallen;

dat de gehandicaptenparkeerplaats wordt opgeheven door middel van het verwijderen van het verkeersbord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat de aanduiding voor een parkeergelegenheid wordt verwijderd door middel van het verwijderen van het verkeersbord E4 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat na complete herinrichting van het gebied Schalkwijk Midden geen route beschikbaar is voor doorgaand gemotoriseerd verkeer door het betreffende gebied;

dat in de tijdelijke situatie reeds wordt voorzien in deze beperking in het zuidelijke gedeelte van het gebied met het aanwijzen van het onverplichte fietspad op de Surinameweg ten zuiden van de Antillenweg;

dat in de huidige situatie de Surinameweg, tussen de aansluitingen met de Kennedylaan en de Antillenweg, bereikbaar is voor gemotoriseerd verkeer in twee richtingen;

dat uit overleg met organisaties verantwoordelijk voor de afvalverwerking blijkt dat het in verband met het waarborgen van de bereikbaarheid niet mogelijk is om tevens een gedeelte van de Surinameweg ten noorden van de Antillenweg aan te wijzen als onverplicht fietspad;

dat de doorgaande route voor gemotoriseerd verkeer komende vanaf de Antillenweg en/of het pand met het adres Surinameweg 11 richting de Kennedylaan kan worden tegengegaan door de Surinameweg tussen de aansluiting met de Antillenweg en een punt circa 30 meter ten noorden daarvan aan te wijzen als eenrichtingsweg in zuidelijke richting;

dat deze eenrichtingsweg wordt ingesteld door middel van het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief onderborden waaruit blijkt dat fietsverkeer wordt uitgezonderd van deze verplichte rijrichting;

dat de Antillenweg in de huidige situatie is ingesteld als eenrichtingsweg in westelijke richting;

dat gelet op het waarborgen van de bereikbaarheid van verkeer komende vanuit het noordelijke deelgebied en verkeer komende van het pand met het adres Surinameweg 11 het gewenst is om de eenrichtingsweg op de Antillenweg op te heffen;

dat de eenrichtingsweg wordt opgeheven door middel van het verwijderen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat de geboden tot het volgen van de rijrichting rechtdoor op de Surinameweg in verband met het opheffen van de eenrichtingsweg op de Antillenweg worden opgeheven door middel van het verwijderen van de verkeersborden D4 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat in verband met het toestaan van gemotoriseerde verkeersbewegingen op de Antillenweg in twee richtingen de aansluiting van de Antillenweg op de Amerikaweg fysiek wordt aangepast;

dat de Amerikaweg deel uitmaakt van het hoofd autonetwerk van de gemeente Haarlem en dan ook beide rijrichtingen de beschikking hebben over twee rijstroken;

dat gelet op het beperkte oprijzicht, het risico op afdekongevallen, het onderscheid in wegcategorie en de verschillen in gereden snelheden het gewenst is het aantal conflictpunten op het kruispunt van de Antillenweg met de Amerikaweg te beperken;

dat de verkeersveiligheid op het kruispunt kan worden gewaarborgd door het kruispunt in te richten conform het ‘rechts in – rechts uit’ principe, waardoor linksafslaande bewegingen van en richting de Antillenweg fysiek niet meer mogelijk zijn;

dat de ondersteunende haaientanden op de linksaffer komende vanaf de Amerikaweg dan ook worden verwijderd;

dat ter ondersteuning van deze fysieke maatregel op de Antillenweg een gebod wordt ingesteld tot het volgen van de rijrichting rechtsaf door plaatsing van het verkeersbord D5 (rechtsaf) van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord waaruit blijkt dat fietsverkeer wordt uitgezonderd van dit gebod;

dat ter ondersteuning tevens het verkeersbord C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt geplaatst in de middenberm van de Amerikaweg ter hoogte van de aansluiting met de Antillenweg;

dat wat betreft het parkeren in het te ontwikkelen gebied wordt uitgegaan van parkeren in gebouwde voorzieningen (bovengronds en ondergronds);

dat de parkeervraag volledig opgevangen dient te worden op eigen terrein en het gelet op de gewenste groene uitstraling van het te ontwikkelen gebied wenselijk is om geparkeerde voertuigen op de wegen te voorkomen;

dat geparkeerde voertuigen kunnen worden tegengegaan door middel van het instellen van een parkeerverbod (zonaal aangewezen) op de Surinameweg en de Antillenweg door het plaatsen van de verkeersborden E1 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat het gebied ten noorden van de in te stellen eenrichtingsweg in de tijdelijke situatie nog niet wordt ontwikkeld en het parkeren van voertuigen op de weg ter plaatse niet tot problemen leidt;

dat de entree van het zonaal aangewezen parkeerverbod op de Surinameweg aan de noordzijde dan ook wordt ingesteld ter plaatse van de in te stellen eenrichtingsweg;

dat de diverse ‘los’ geplaatste parkeerverboden in het gebied in verband met het instellen van een zonaal parkeerverbod worden opgeheven door het verwijderen van de verkeersborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van de gele onderbroken markering op het wegdek;

dat in de huidige situatie in het gebied parkeergelegenheden zijn aangewezen voor autobussen en vrachtauto’s;

dat in verband met de ontwikkeling van het gebied (of in de nabijheid van het gebied) de aanwezigheid van geparkeerde autobussen en vrachtauto’s conflicteren met de gewenste uitstraling en de parkeergelegenheden dan ook worden opgeheven door het verwijderen van de verkeersborden E8 (symbool vrachtauto en symbool autobus) van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat in de huidige situatie een snelheidsregime van 50 kilometer per uur van kracht is op de Surinameweg en de Antillenweg;

dat gelet op de verblijfsfunctie van de wegen en de ontwikkeling van het gebied het gewenst is om het snelheidsregime te verlagen tot 30 kilometer per uur;

dat de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur wordt ingesteld door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1 (30, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat ter ondersteuning ter hoogte van de entrees poortconstructies worden gerealiseerd door middel van het aanbrengen van markering op het wegdek;

dat ter ondersteuning van de hiervoor genoemde maatregelen de breedte van de asfaltverharding op de Surinameweg op een aantal locaties wordt beperkt;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden A1 (30), C2, C3, D4, D5, E1, E6, E8, G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van gele onderbroken markering op het wegdek een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding is bij het uitvoeren van de verkeersmaatregelen;

dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990 een onverplicht fietspad in te stellen op de Surinameweg, tussen de toegang van het pand met het adres Surinameweg 4 en de toegang van het pand met het adres Surinameweg 11;

  • -

    door middel van het verwijderen van het verkeersbord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de gehandicaptenparkeerplaats, gesitueerd aan de westzijde van de Surinameweg, ten zuiden van de toegang van het pand met het adres Surinameweg 11, op te heffen;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden een eenrichtingsweg in zuidelijke richting in te stellen op de Surinameweg uitgezonderd fietsers, tussen de aansluiting met de Antillenweg en een punt circa 30 meter ten noorden daarvan;

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 de bestaande eenrichtingsweg op de Antillenweg op te heffen;

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden D4 van bijlage 1 van het RVV 1990 het gebod tot het volgen van de rijrichting rechtdoor op de Surinameweg aan beide zijden van de aansluiting met de Antillenweg op te heffen;

  • -

    door middel van het treffen van fysieke maatregelen ter hoogte van het kruispunt Amerikaweg – Antillenweg en het verwijderen van haaientanden op het wegdek linksafslaande bewegingen vanaf en richting de Antillenweg fysiek onmogelijk te maken;

  • -

    door middel van het plaatsen van het verkeersbord D5 (rechts) van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord waarop fietsverkeer wordt uitgezonderd een gebod tot het volgen van de rijrichting rechtsaf in te stellen op de Antillenweg, direct ten westen van de aansluiting met de Amerikaweg;

  • -

    door middel van het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden E1 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 en gele onderbroken markering op het wegdek een zonaal parkeerverbod in te stellen op de Surinameweg (uitgezonderd het weggedeelte ten noorden van de in te stellen eenrichtingsweg) en de Antillenweg;

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden E8 van bijlage 1 van het RVV 1990 met de symbolen autobus en vrachtauto de parkeergelegenheden voor autobussen en vrachtauto’s op de Antillenweg en de Surinameweg op te heffen;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1 (30, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 een zonale maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen op de Surinameweg en de Antillenweg.

Situatieschets:

Aldus vastgesteld op 14 05 2019 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

Sylvia van Egmond

Hoofd afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven