Instelling tijdelijke gebieden met beperkingen FWIT 19 A, B en C, Ministerie van Defensie

8 mei 2019

MLA/058/2019

DE MINISTER VAN DEFENSIE,

HANDELENDE:

in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat;

GELEZEN:

het verzoek van de Fighter Weapons Instructor Training (FWIT) van 15 maart 2019;

GELET OP:

artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Ten behoeve van de cursus Fighter Weapons Instructor Training worden als oefengebieden de tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s) FWIT 19 A, B en C aangewezen, begrensd door de volgende coördinaten en hoogten:

    TGB FWIT 19 A

    van 54°30'00.00"N 004°32'09.45"E naar 54°30'00.00"N 004°46'00.00"E, naar 53°19'43.93"N 004°46'00.00"E, naar 53°19'39.51"N 004°46'10.31"E, vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van acht (8) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E tegen de wijzers van de klok in naar 53°15'00.00"N 004°43'40.92"E, naar 53°15'00.00"N 004°37'01.38"E, vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van twaalf (12) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E tegen de wijzers van de klok in naar 53°11'06.00"N 004°38'07.51"E, naar 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E, naar 53°06'10.00"N 004°30'56.00"E, naar 53°05'00.00"N 004°21'00.00"E, naar 52°48'19.15"N 004°21'00.00"E, naar 53°03'20.00"N 003°44'00.00"E, naar 53°27'54.91"N 003°36'56.03"E en terug naar 54°30'00.00"N 004°32'09.45"E, van FL 055 tot FL 660 (zie figuur);

    TGB FWIT 19 B

    van 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E naar 53°33'38.00"N 006°36'24.00"E, naar 53°31'22.00"N 006°40'20.00"E, naar 53°30'15.00"N 006°44'30.00"E, naar 53°24'37.00"N 006°36'30.00"E, naar 52°48'02.89"N 005°17'10.78"E, naar 52°43'30.00"N 004°33'40.00"E, naar 52°45'25.00"N 004°28'03.00"E, naar 52°48'19.15"N 004°21'00.00"E, naar 53°05'00.00"N 004°21'00.00"E, naar 53°06'10.00"N 004°30'56.00"E, naar 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E, naar 53°11'06.00"N 004°38'07.51"E, vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van twaalf (12) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E met de wijzers van de klok mee naar 53°15'00.00"N 004°37'01.38"E, naar 53°15'00.00"N 004°43'40.92"E, vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van acht (8) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E met de wijzers van de klok mee naar 53°22'29.07"N 004°52'20.47"E, naar 53°26'24.00"N 005°10'00.00"E, naar 53°30'00.00"N 005°34'00.00"E en terug naar 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E, van 3000 voet AMSL tot FL 660 (zie figuur);

    TGB FWIT 19 C

    van 54°30'00.00"N 004°32'09.45"E naar 55°00'00.00"N 005°00'00.00"E, naar 55°00'00.00"N 006°30'00.00"E, naar 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E, naar 53°30'00.00"N 005°34'00.00"E, naar 53°26'24.00"N 005°10'00.00"E, naar 53°22'29.07"N 004°52'20.47"E, vanaf dit punt in een cirkelboog met een straal van acht (8) nautische mijlen met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E tegen de wijzers van de klok in naar 53°19'39.51"N 004°46'10.31"E, naar 53°19'43.93"N 004°46'00.00"E, naar 54°30'00.00"N 004°46'00.00"E en terug naar 54°30'00.00"N 004°32'09.45"E, van FL 055 tot FL 660 (zie figuur).

  • 2. De TGB’s FWIT 19 A, B en C, genoemd in het eerste lid, worden ingesteld op de hieronder genoemde dagen en tijdstippen:

    Week 25:

    maandag 17 juni 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    dinsdag 18 juni 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    woensdag 19 juni 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    donderdag 20 juni 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    vrijdag 21 juni 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    Week 26:

    maandag 24 juni 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    dinsdag 25 juni 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    woensdag 26 juni 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    donderdag 27 juni 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    vrijdag 28 juni 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur lokale tijd;

    Week 27:

    maandag 1 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    dinsdag 2 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    woensdag 3 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    donderdag 4 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    vrijdag 5 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    Week 28:

    maandag 8 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    dinsdag 9 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    woensdag 10 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    donderdag 11 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    vrijdag 12 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    Week 29:

    maandag 15 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    dinsdag 16 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    woensdag 17 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    donderdag 18 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur en van 13:15 uur tot 15:00 uur lokale tijd;

    vrijdag 19 juli 2019 van 09:00 uur tot 10:45 uur lokale tijd.TGB’s FWIT 19 A, B en C

    TGB’s FWIT 19 A, B en C

Artikel 2

Voor het gebruik van de TGB’s FWIT 19 A, B en C gelden de volgende regels:

  • a. het uitvoeren van andere dan bij de oefening betrokken vluchten in de in artikel 1, eerste lid, genoemde TGB’s is niet toegestaan, met uitzondering van gecoördineerde vluchten door luchtvaartuigen die vooraf toestemming hebben gekregen van CRC Bandbox FA; in het geval van civiele luchtvaartuigen door tussenkomst van de supervisor van MilATCC Schiphol;

  • b. CRC Bandbox FA geeft toestemming aan deelnemende gezagvoerders om de TGB’s binnen te vliegen;

  • c. tijdens het vliegen binnen de TGB’s dient de aan de oefening deelnemende gezagvoerder gebruik te maken van een SSR-transponder met mode S of modes A en C;

  • d. CRC Bandbox draagt zorg voor het melden van activiteiten in de TGB’s aan Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC) en MilATCC Schiphol ten minste tien (10) minuten voor actueel gebruik; de supervisor van MilATCC Schiphol draagt zorg voor het melden van activiteiten in de TGB’s aan Amsterdam ACC ten minste vijf (5) minuten voor actueel gebruik; de activering van TGB FWIT 19 B wordt daarnaast doorgegeven aan Eelde ATC ten minste vijf (5) minuten voor actueel gebruik; indien niet aan Amsterdam ACC, Eelde ATC en MUAC is gemeld dat de genoemde gebieden actief zijn, gelden de gebruiksregels, verwoord in de respectieve Letters of Agreement (LoA’s) (Schiphol Approach, Amsterdam ACC, Eelde ATC en MUAC); het deactiveren van de TGB’s wordt na het beëindigen van de activiteiten aan vermelde instanties gemeld;

  • e. tot het moment van activering blijven de separatieafspraken, opgenomen in de diverse LoA’s (Schiphol Approach, Amsterdam ACC, Eelde ATC en MUAC) van kracht; na activering geldt voor de begrenzing van de TGB’s dat het aan de oefening deelnemende luchtverkeer tot tweeëneenhalve (2,5) nautische mijlen van de aangegeven begrenzing mag opereren en dat civiel verkeer eveneens een buffer van tweeëneenhalve (2,5) nautische mijlen tot de rand van het betrokken TGB hanteert, zodat een separatie van vijf (5) nautische mijlen is gegarandeerd; uitgezonderd is het deel van de TGB’s boven FL 195, waar geldt dat aan de oefening deelnemend luchtverkeer tot vijf (5) nautische mijlen van de aangegeven begrenzing mag opereren en dat civiel verkeer een buffer van nul (0) nautische mijlen tot de rand van het betrokken TGB hanteert, zodat eveneens een separatie van vijf (5) nautische mijlen is gegarandeerd;

  • f. binnen de TGB’s, genoemd in artikel 1, eerste lid, is het aan NAVO M&G-eenheden toegestaan om Loose Advisory Control Service te verlenen conform STANAG 1183/STANAG 3993 en AAP-49; tot de NAVO M&G-eenheden behoren: AOCS NM LGL, verder NAVO-vliegtuigen en marine-eenheden met een Air Control-capaciteit.

Artikel 3

  • 1. Onverminderd artikel 2 mogen niet aan de oefening deelnemende luchtvaartuigen om operationele redenen de TGB’s kruisen of voor andere doeleinden gebruiken na onderling overleg tussen CRC Bandbox FA en de supervisor van MilATCC Schiphol.

  • 2. Ten behoeve van parachutespringactiviteiten op de locaties Texel en Ameland bestaat de mogelijkheid van het activeren van een springkolom (met een straal van twee (2) nautische mijlen en een hoogte van maximaal 10.000 voet AMSL) alleen na contact te hebben opgenomen met de supervisor van MilATCC Schiphol. De supervisor van MilATCC Schiphol vraagt toestemming aan CRC Bandbox FA en indien de activiteiten in het betrokken TGB niet conflicteren met de springkolommen wordt door hem aan de vliegtuigen ten behoeve van het parachutespringen op en vanaf de genoemde locaties toestemming verleend om van de springkolommen gebruik te maken.

Artikel 4

Handelen in strijd met artikel 2, onderdeel a, bezien in samenhang met artikel 3 van deze beschikking, levert een strafbaar feit op.

Artikel 5

Deze beschikking treedt in werking met ingang van maandag 17 juni 2019 en vervalt met ingang van zaterdag 20 juli 2019.

Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en zal tevens bekend worden gemaakt door middel van een NOTAM.

De Minister van Defensie, voor deze, De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit, J.P. Apon, Commodore

Tegen deze beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen 6 weken na de dag waarop deze beschikking is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de Minister van Defensie, DienstenCentrum Juridische Dienstverlening, ter attentie van de Commissie advisering bezwaarschriften Defensie, Postbus 90004, 3509 AA Utrecht. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het bezwaar. Indien onverwijlde spoed dat vereist, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank die bevoegd is. In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde is dat een bezwaarschrift is ingediend.

TOELICHTING

In de weken 25 tot en met 29 van 2019 wordt op Vliegbasis Leeuwarden de cursus Fighter Weapons Instructor Training (FWIT) 2019 gegeven. Tijdens FWIT 2019 voeren grote aantallen vliegtuigen complexe scenario’s uit. Het is in het kader van de vliegveiligheid niet wenselijk dat er een mix ontstaat van militaire vliegtuigen in een gesimuleerd gevecht en niet deelnemend luchtverkeer. Ter bescherming van deze bijzondere activiteit in de lucht worden in verband met de veiligheid in de lucht drie tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s) ingesteld gedurende bekendgemaakte dagen en tijdstippen.

Het is mogelijk dat gedurende de omschreven tijden militair luchtverkeer om operationele redenen de TGB’s moet kruisen of gebruiken voor andere doeleinden. Om deze reden is bepaald dat het kan worden toegestaan met niet deelnemende luchtvaartuigen de TGB’s te kruisen dan wel te gebruiken na onderling overleg. Onder deze in artikel 3 omschreven uitzonderingsclausule kunnen ook parachutespringactiviteiten op de locaties Texel en Ameland, waar mogelijk en afhankelijk van weersomstandigheden en het oefenscenario, worden geaccommodeerd in een kolom met een straal van twee (2) nautische mijlen rondom het betrokken vliegveld met een hoogte van maximaal 10.000 voet AMSL.

Naar boven