Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen herinrichting Provincialeweg te Hoorn (deelgebied turborotonde)

Logo Hoorn

Gelezen het voorstel van Projectmanagement

Besluit tot het vaststellen van verkeersmaatregel(en)

Zaaknummer: 1687078

 

15 mei 2019

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn besluit:

 

gelet op:

artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994 waarin bepaald is dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;

het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Wegenverkeerswet 1994 en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

 

overwegende dat:

  •  

  • de Provincialeweg gelegen is binnen en buiten de bebouwde kom van Hoorn;

  • de Provincialeweg tot aan de bebouwde komgrens in beheer is bij de gemeente Hoorn;

  • het gemeentelijke verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente Hoorn is vastgelegd in het Masterplan Hoofdinfrastructuur Hoorn en onderdeel uitmaakt van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan;

  • in het Masterplan onder meer de wegencategorisering van Hoorn is opgenomen;

  • de Provincialeweg gecategoriseerd is als gebiedsontsluitingsweg type A;

  • op dit type wegen een vlotte doorstroming van het verkeer centraal staat;

  • tussen de aansluitingen van de Provincialeweg met autosnelweg A7 en de weg Keern de kruispunten in de huidige situatie zijn vormgegeven door middel van rotondes;

  • uit een recente verkeersstudie is gebleken dat de (toekomstige) verkeersafwikkeling op de Provincialeweg op en rondom deze rotondes onvoldoende is;

  • de verzadigingsgraad op de rotondes fors toeneemt de komende jaren en dit negatieve gevolgen heeft wat betreft de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid;

  • de gemeenteraad Hoorn op 4 april 2017 heeft ingestemd met de aanpak van het knelpunt turborotonde;

  • de gemeente Hoorn dan ook voornemens is een herinrichting uit te voeren op de Provincialeweg en de wegen in de directe omgeving van deze weg;

  • de herinrichting als doel heeft de verkeersdoorstroming en de verkeersveiligheid op het onderliggende wegennet te bevorderen;

  • in samenwerking met belanghebbenden in een klankbordgroep een longlist aan mogelijke maatregelen zijn afgewogen in een variantenstudie;

  • uit deze variantenstudie blijkt dat het vervangen van twee rotondes voor twee kruispunten geregeld met verkeerslichten het beste scoort op basis van veiligheid en verkeersafwikkeling;

  • de voorkeursvariant inmiddels is uitgewerkt tot een definitief verkeersontwerp;

  • volgend uit het verkeersontwerp diverse verkeersmaatregelen moeten worden getroffen waarvoor een verkeersbesluit vereist is;

  • voorliggend verkeersbesluit de besluitplichtige verkeersmaatregelen omschrijft die genomen worden op en rondom het kruispunt van de Provincialeweg met de Westfriese Parkweg en de Berkhouterweg;

  • separaat aan dit besluit verkeersbesluiten worden genomen voor de andere deelgebieden in het projectgebied;

  • uit de hiervoor genoemde variantenstudie is gebleken dat wat betreft de verkeersafwikkeling de turborotonde overbelast raakt en dat er in de nabije toekomst meer verkeersaanbod ontstaat dan de rotonde kan verwerken;

  • de ombouw van de huidige turborotonde in een kruispunt geregeld met verkeerslichten een vereiste is vanuit het oogpunt van doorstroming;

  • door middel van het modelleren van een dynamische simulatie is gebleken dat de doorstroming sterk wordt verbeterd;

  • het kruispunt aan de oost- en westzijde wordt voorzien van vier opstelstroken (1 voor rechtsaf, 2 voor rechtdoor en 1 voor linksaf);

  • het kruispunt aan de noord- en zuidzijde wordt voorzien van drie opstelstroken (1 voor rechtsaf, 1 voor rechtdoor en 1 voor linksaf);

  • de turborotonde wordt opgeheven door middel van het verwijderen van de verkeersborden B6 en D1 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief de bijbehorende haaientanden;

  • naast het plaatsen van verkeerslichten de voorrangsregeling door middel van verkeerstekens op het betreffende kruispunt zodanig wordt ingesteld dat bestuurders die zich bevinden op de Westfriese Parkweg en de Berkhouterweg voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Provincialeweg;

  • de voorrangsregeling wordt ingesteld door middel van het plaatsen van de verkeersborden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief haaientanden op het wegdek;

  • de diverse kruispuntstromen van elkaar worden gescheiden door de toepassing van middengeleiders op iedere kruispunttak;

  • ter nadere aanduiding van de gewenste rijrichting voor bestuurders op iedere kruispunttak een gebod wordt ingesteld om de middengeleiders aan de rechterzijde te passeren door middel van het plaatsen van de verkeersborden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • op de Provincialeweg binnen de bebouwde kom een snelheidsregime geldt van 70 kilometer per uur;

  • aan de noordzijde van de Provincialeweg, ten westen van de aansluitingen met de Westfriese Parkweg en de Berkhouterweg, in de huidige situatie de verkeersborden ontbreken die het snelheidsregime van 70 kilometer per uur aanduiden;

  • het gewenst is om dit snelheidsregime aan te duiden door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1 (70) van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • aan de noordzijde van de Provincialeweg, ten westen van de aansluitingen met de Westfriese Parkweg en de Berkhouterweg, in de huidige situatie de verkeersborden ontbreken die de geslotenverklaring voor landbouwvoertuigen, bromfietsers en fietsers aanduiden;

  • het instellen van een dergelijke geslotenverklaring gewenst is gelet op de verschillen in snelheid (verkeersveiligheid);

  • het dan ook gewenst is om ter plaatse een geslotenverklaring in te stellen voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen, alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen door middel van het plaatsen van het verkeersbord C9 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • het hierdoor niet mogelijk is voor deze voertuigcategorieën om hun weg te vervolgen via de Provincialeweg;

  • gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de hiervoor genoemde verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist;

  • gelet op artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding is bij het treffen van de verkeersmaatregelen;

  • dat gelet op de overwegingen uit voorliggend verkeersbesluit het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

  • gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de Districtchef van de politie Noord-Holland-Noord;

  • de politie op 29 april 2019 heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

 

 

Be sluit:

  • door middel van het verwijderen van de verkeersborden B6 en D1 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief haaientanden op het wegdek de rotonde en bijbehorende voorrangsregeling op het kruispunt Provincialeweg – Westfriese Parkweg – Berkhouterweg op te heffen;

  • door middel van het plaatsen van de verkeersborden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief haaientanden op het wegdek een voorrangsregeling in te stellen op het kruispunt Provincialeweg – Westfriese Parkweg – Berkhouterweg, waarbij bestuurders die zich bevinden op de Westfriese Parkweg en Berkhouterweg voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Provincialeweg;

  • door middel van het plaatsen van de verkeersborden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 (inclusief gele reflecterende koker) op de middengeleiders van alle kruispunttakken van het kruispunt Provincialeweg – Westfriese Parkweg – Berkhouterweg, een gebod voor alle bestuurders in te stellen om de borden voorbij te gaan aan de rechterzijde;

  • door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1 (70) van bijlage 1 van het RVV 1990 een snelheidsregime in te stellen op de noordelijke rijbaan van de Provincialeweg, ten westen van de aansluiting met de Westfriese Parkweg tot de bebouwde komgrens;

  • door middel van het plaatsen van het verkeersbord C9 van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring in te stellen voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen, alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op de noordelijke rijbaan van de Provincialeweg, ten westen van de aansluiting met de Westfriese Parkweg tot de bebouwde komgrens.

te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:

  • middels publicatie Westfries Weekblad

  • middels publicatie in de staatscourant

waar ook de inwerkingtreding van dit besluit nader geregeld is conform artikel 27 BABW.

 

Aldus vastgesteld

door het college van burgemeester en wethouders

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst contact met ons op te nemen. Wij nemen samen met u het besluit door.

Als we er niet uitkomen, kunt u een bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Hoe maakt u bezwaar?

U stuurt uw bezwaarschrift naar het college van burgemeester en wethouders. Het adres is: Postbus 603, 1620 AR Hoorn.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

• uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;

• een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van het besluit vermelden of een kopie meesturen);

• de reden(en) waarom u bezwaar maakt;

• de datum en uw handtekening.

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland vragen een voorlopige voorziening te treffen om het besluit te schorsen.

Het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening kan alleen als u binnen de termijn een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de Rechtbank Noord-Holland is Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.

Als u een voorlopige voorziening aanvraagt, bent u griffierecht verschuldigd. U ontvangt hiervoor automatisch een rekening.

Naar boven